استقبال بورسی‌ ها از پذیره‌ نویسی فلز فارابی

کارگزاری فارابی-کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

پذیره‌نویسی صندوق بخشی «فلز فارابی» با مشارکت بیش از 50 هزار سرمایه‌گذار و جذب 2000 میلیارد ریال سرمایه، در همان روز نخست به پایان رسید. بیشتر دارایی صندوق فلز فارابی در صنعت فلزات اساسی سرمایه‌گذاری شده و با توجه به بازدهی مطلوب این صنعت نسبت به شاخص کل طی سالیان اخیر، پیش‌بینی می‌شود این صندوق نیز مانند سایر صندوق‌های تحت مدیریت شرکت سبدگردان فارابی، بازدهی مطلوبی برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

چرا صندوق‌های بخشی برای سرمایه‌گذاران جذاب هستند؟

صندوق‌ بخشی (Sector Fund) یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) است که بیشتر دارایی آن در یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری می‌شود. طبق امیدنامه این صندوق‌ها باید حداقل ۷۰ درصد دارایی تحت مدیریت آن‌ها در یکی از صنایع مانند صنعت فلزات اساسی، شیمیایی، خودروسازی، بانکی و… سرمایه‌گذاری و باقی دارایی‌ها نیز به انتخاب مدیر صندوق در سهام، حق تقدم و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری شود.

صندوق بخشی ابزار مناسبی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس و تنوع بخشی به پرتفوی است. صندوق‌های بخشی عموما در زمان رشد بازار سهام می‌توانند بازدهی بالاتر از شاخص کل و شاخص صنعت داشته و در زمان ریزش بازار نیز با مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها، حداقل افت را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشند.

چرا صنعت فلزات اساسی اهمیت دارد؟

صنعت فلزات اساسی یکی از بزرگترین صنایع موجود در بازار است. این صنعت به تنهایی بیش از ۲۰ درصد ارزش کل بازار سرمایه ایران را تشکیل داده و از این حیث بعد از صنعت محصولات شیمیایی، در رتبه دوم ارزشمندترین صنایع بازار قرار دارد. با توجه به حضور بزرگترین شرکت‌های تولیدی کشور همچون فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، فولاد خوزستان و… در این صنعت و همچنین صادراتی بودن عمده محصولات تولیدی شرکت‌های آن، عموما فلزات اساسی، به عنوان یک صنعت دلاری شناخته می‌شود. دلاری بودن این صنعت باعث می‌شود در زمان رشد قیمت دلار یا کاهش تحریم‌ها، پتانسیل به مراتب بالاتری نسبت به صنایع دیگر و شاخص کل داشته باشد.

به همین دلیل صنعت فلزات اساسی طی سال‌های اخیر، از لحاظ عملکرد، همواره جلوتر از شاخص بورس بوده و به عنوان یکی از برترین صنایع بازار شناخته می‌شود. با نگاهی به مقایسه این صنعت با سایر بازارها، می‌توان پی‌برد که صنعت فلزات علاوه بر شاخص کل بورس، بازدهی به مراتب بالاتری از طلا، ارز و سایر بازارها داشته است.

راز آسمان پایتخت

کارگزاری فارابی-کاماپرس

صندوق بخشی فلز فارابی

پذیره‌نویسی واحدهای صندوق فلز فارابی به‌عنوان هشتمین صندوق سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان فارابی در روز دوشنبه ۳ مهر ماه با موفقیت انجام شد. از آن‌جایی که بیشتر دارایی این صندوق در سهام شرکت‌های مستعد صنعت فلزات اساسی سرمایه‌گذاری می‌شود، به دلیل دلاری بودن این صنعت و البته مدیریت درخشان شرکت سبدگردان فارابی در زمینه مدیریت دارایی سایر صندوق‌های خود، پیش‌بینی می‌شود بازدهی این صندوق نیز مطلوب باشد و به زودی به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های سرمایه گذاری در بورس تبدیل شود.

سقف جذب سرمایه این صندوق در زمان پذیره‌نویسی دو هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود که در همان روز اول با مشارکت بالای سرمایه‌گذاران به اتمام رسید. مزیت بزرگ صندوق فلز فارابی این است که با خرید واحدهای آن، دیگر نیازی به بررسی و تحلیل بیش از 20 شرکت فعال در صنعت فلزات اساسی ندارید و به آسانی می‌توانید پرتفویی ارزشمند از بهترین سهام این صنعت را داشته باشید.

با آغاز معاملات ثانویه در فلز فارابی سرمایه‌گذاری کنید

اگر در زمان پذیره‌نویسی موفق به سرمایه‌گذاری در فلز فارابی نشدید، می‌توانید هم‌زمان با آغاز معاملات ثانویه این صندوق، در آن سرمایه‌گذاری کنید. از آن‌جایی که فلز فارابی یک صندوق سهامی از نوع قابل معامله (ETF) محسوب می‌شود، بنابراین به راحتی می‌توانید در زمان بازگشایی نماد این صندوق، واحدهای آن را از طریق سامانه معاملاتی آنلاین همه کارگزاری‌ها خریداری کنید. برای خرید واحدهای این صندوق کافیست نماد «فلز فارابی» را در سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری خود جستجو و خرید کنید.

توجه داشته باشید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق فلز فارابی مانند سایر صندوق‌های قابل معامله فعال در بازار معاف از مالیات بوده و کارمزد معاملاتی آن نیز نسبت به کارمزد خرید و فروش سهام بسیار ناچیز است؛ بنابراین می‌توان گفت صندوق فلز فارابی ابزاری بسیار مناسبی برای کسب بازدهی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس است.

انتهای پیام

مرتبط با : کارگزاری فارابی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز