اثرات مضر و مفید مواد شیمیایی در غذاها

افزودنی-های-مواد-غذایی

افزودن دانسته یا نداسته مواد شیمیایی احتمالا مضر یعنی موادی که فاقد ارزش غذایی هستند به مواد غذایی مطلب تازه ای نیست بلکه استعمال این ترکیبات آنقدر عمومیت یافته که واقعا غیر ممکن است چند بار در روز آنها را مصرف نکنیم. تعداد مواد شیمیایی که معمولا به غذاها افزوده می شوند زیاد است و هر سال نیز مواد جدیدی که روز بروز پیچیدگی شیمیایی آنها بیشتر می شود باین جمع اضافه می گردد. که البته این ترکیبات اثرات ناشناخته ای بر بدن دارند.

به گزارش کاماپرس، افزودنی‌های شیمیایی مواد غذایی تاریخچه‌ای طولانی دارند. در چین باستان از موم‌های پارافینی جهت تسریع در رسیدن میوه‌ها استفاده می‌کردند، مصری‌ها از زعفران برای رنگ کردن غذا و رومی‌ها نیز از آلوم (سولفات آلومینیوم) برای سفید کردن نان بهره می‌بردند.

یکی از تاثیرات سبک زندگی مدرن و رایج امروز، تغییر در نوع رژیم غذایی جامعه است. به راحتی می توان گفت تمام مواد خوراکی موجود در بازار، سرشار از انواع مواد شیمیایی هستند که عموم جامعه از خواص و علت افزودن این ترکیبات اطلاعی ندارند و ادعا می شود این ترکیبات به منظور ایجاد خواص ویژه افزوده می شوند.
عمده این ترکیبات با عنوان نگهدارنده و با هدف افزایش ماندگاری محصولات و حفظ خواص آنها در حین نگهداری و حمل و نقل در ترکیب محصولات قرار می گیرند.
در کنار افزایش ماندگاری محصولات دلایل دیگری چون حفظ طعم و رنگ واقعی، افزایش کیفیت بافت و قوام محصول، تسهیل در فرآیندهای تولید برای افزودن مواد شیمیایی خوراکی تعریف شده اند که این مواد شیمیایی در دسته های مختلفی همچون نگهدارنده ها، امولسیفایرها، انواع آنتی اکسیدان، مکمل های غذایی، شیرین کننده و طعم دهنده ها طبقه بندی می شوند. مواد شیمیایی یا طبیعی که باعث توقف و یا کاهش رشد میکروارگانیسم ها می شوند، نگهدارنده نامیده می شوند. اغلب این نوع از ترکیبات را با هدف جلوگیری و یا کاهش تغییرات شیمیایی، آنزیمی و میکروبی ناخواسته به محصولات غذایی تولید شده اضافه می کنند تا زمان ماندگاری آن را افزایش دهند. ازجمله نگهدارنده های مواد غذایی سوربات پتاسیم و آنتی اکسیدان ها هستند.

آگاهی از قیمت و خرید افزودنی های خوراکی پرمصرف

ایسنا در گزارشی نوشت: کافئین از معدود ترکیبات شیمیایی است که به صورت طبیعی در محصولاتی همچون چای و قهوه و کاکائو وجود داشته و به دلیل ویژگی هایی که به همراه دارد به عنوان یکی از ترکیبات اصلی محصولات پرمصرفی چون نوشیدنی ها و شکلات ها اضافه می شود. با توجه به نوع خواص کافئین که نوعی تحریک کننده روانی به شمار می رود، اغلب با هدف تحریک مغز و بهبود هوشیاری ذهنی و کاهش خستگی بدن در ترکیب برخی از محصولات خوراکی قرار می گیرد.

راز آسمان پایتخت

آنتی اکسیدان TBHQ : از واکنش های معمول در علم شیمی، اکسیداسیون یا همان اکسید شدن است که درصورت انجام این واکنش در مواد غذایی علاوه بر از دست دادن طعم و رنگ، با تجزیه شدن ویتامین ها ارزش غذایی آن نیز کاهش می یابد. درنتیجه برای محصولات غذایی به ویژه چربی ها و روغن ها برای جلوگیری از این واکنش، افزودن آنتی اکسیدان به منظور حفظ کیفیت محصولات در اثر گذشت زمان امری ضروری است.

سوربات پتاسیم : این ترکیب شیمیایی که در دسته ترکیبات نگهدارنده مواد غذایی قرار می گیرد از طریق جلوگیری از رشد قارچ ها و کپک ها، ماندگاری و طول عمر محصولات خوراکی را افزایش میدهد. سوربات پتاسیم که هیچ گونه تاثیری بر طعم و مزه محصولات غذایی ندارد در محصولات لبنی، انواع نان و مربا، میوه ها و سبزیجات کنسرو شده و حتی نوشابه و آب میوه ها وجود دارد. به طورکلی مواد شیمیایی با گریدهای مختلف تولید می شوند؛ پتاسیم سوربات نیز در کنار گرید خوراکی که در صنایع غذایی جایگاه ویژه ای دارد، با گرید صنعتی نیز به بازار عرضه می شود. به عنوان مثال به دلیل حساسیت محصولات آرایشی و لزوم بر ماندگاری بیشتر این نوع از محصولات، اغلب از این ترکیب در انواع شامپو و کرم های مرطوب کننده و ضدآفتاب به عنوان نگهدارنده استفاده می شود.

بازرگانی کیمیا شیمی پایدار ، تامین کننده انواع مواد شیمیایی خوراکی و صنعتی
امروزه مواد شیمیایی در بازار صنایع غذایی، به دلیل تاثیرات مثبت بر محصول نهایی، جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده اند. به دلیل اهمیت سلامت محصولات خوراکی، کیفیت مواد شیمیایی مصرفی با گرید خوراکی اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. آنچه که در خرید و فروش مواد شیمیایی خوراکی اهمیت دارد، اصل بودن کالا و ارائه آنالیز مصرف محصول است که باید با بار ارائه شده همخوانی داشته باشد. بازرگانی های مختلفی در زمینه عرضه و فروش مواد شیمیایی خوراکی و صنعتی فعال هستند که در این بین می توان گفت بازرگانی کیمیا شیمی پایدار ازجمله تامین کنندگان معتبر در زمینه مواد شیمیایی خوراکی است که تجربه و سابقه این شرکت بازرگانی در حوزه مواد شیمیایی، کیفیت بالا و اصل بودن محصولات عرضه شده را تضمین می کند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بازرگانی کیمیا شیمی پایدار
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز