آمار کشته‌های پراید و پژو 405 در سال 97

لست سکند

در واپسین روزهای فعالیت مجلس دهم، گزارشی تخت عنوان «چالش‌های مرتبط با صنعت خودرو» منتشر شد که برخی آمارهای خیره‌کننده در این حوزه اشاره داشت.

به گزارش کاماپرس، پراید و پژو 405 به دلیل پاس نکردن شرایط لازم استاندارد از خط تولید سایپا و ایران خودرو خارج شده و اکنون با تولیدات دیگری جایگزین شده‌اند. با این حال، در آخرین روزهای فعالیت مجلس دهم، گزارشی از سوی کمیسیون اصل 90 منتشر و به صورت خلاصه در صحن مجلس قرائت شد که از برخی آمارها از جمله آمار کشته‌های پراید و پژو 405 در سال 97 پرده برمی‌داشت که در ادامه آن را مطالعه می‌فرمایید.

در بخشی از این گزارش آمده است:

پایین بودن کیفیت خودروها و قطعات، ایمنی پایین و آلایندگی بالا از عمده مسائل و مشکلات خودروسازان بوده است و شکایات واصله گویای این واقعیت است که محصولات تولیدی دو گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا از کیفیت مطلوب برخوردار نبوده و مشکلاتی را برای مشتریان بوجود آورده‌اند.

طبق گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی، ۴۰ درصد تصادفات جاده‌ای در کشور ما از نوع واژگونی است. ضعف در ساختار بدنه خودروهای تولید داخل از مهمترین عوامل شدت بخشیدن به صدمات وارده و افزایش جان باختگان سوانح رانندگی شناخته شده است و همچنین علی رغم الزامی بودن استفاده از سامانه ترمز ضد قفل (ABS) از سال ۱۳۸۸ برای خودروها، سایر سامانه های ایمنی نیز از قبیل: سامانه کنترل پایداری الکترونیکی(ESP)، سامانه هشدار بین خطوط، سامانه ترمز اضطراری (EBS) و … در حجم وسیعی از تولیدات داخلی بکارگیری نشده است.

راز آسمان پایتخت

حدود ۵۰ درصد از مرگ‌های غیرطبیعی ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۵ ناشی از حوادث وسایل نقلیه بوده و عامل ضربه به سر نیز دلیل اصلی فوت ۵۶ درصد از جان باختگان اعلام شده است از مجموع ۱۶۲۱۲ فوتی ناشی از حوادث رانندگی مربوط به سال ۱۳۹۷، ۵۴۴۱ نفر با خودرو پراید و ۳۶۸۶ نفر با پژو ۴۰۵ فوت شده‌اند که خودروهای مذکور به حکایت آمار، از ایمنی مناسب برای محافظت از جان رانندگان و سرنشینان خود برخوردار نیستند. همچنین این سوانح سالانه بیش از ۳۰۰ هزار مصدوم به جا می‌گذارد.

هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات رانندگی سالانه حدود ۷ درصد از تولید ناخالص ملی کشور را تشکیل می‌دهد. طبق گزارش رئیس کل بیمه مرکزی در سال های ۱۳۹۵ حدود ۷۹ هزار میلیارد ریال، در سال ۱۳۹۶ حدود ۹۰ هزار میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۱۱۵ هزار میلیارد ریال بابت خسارات مالی و جانی بیمه شخص ثالث و مازاد پرداخت شده است.

علاوه بر کیفیت و ایمنی پایین، خودروهای تولید داخل در مقایسه با خودروهای وارداتی از مصرف سوخت بالاتر و آلایندگی بیشتری نیز برخوردارند. از مجموع تکالیف متعدد و تاثیرگذار در زمینه آلودگی هوا، فقط تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ بدون توجه به عدم امکان تامین سوخت در جایگاه‌های سراسر کشور اجرایی شده است.

پایان پیام

 

مرتبط با : ایران خودروسایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز