هجوم بورسی‌ها و معدنی‌ها به لیگ برتر فوتبال

هرچند بازار سرمایه از روزهای درخشان ابتدای سال دور شده است اما ورود چند میلیون ایرانی به این بازار طی سال 99، بر رفتار بازیگران کلیدی بورس تاثیر گذاشته است. بورسی‌ها که تا پیش از این سعی می‌کردند چراغ خاموش چرتکه‌های‌شان را بالا و پایین کنند و شاخص کل و نمادها را دنبال کنند، حالا به تبلیغات در لیگ برتر فوتبال رو آورده‌اند تا بیشتر و بیشتر دیده شوند.

به گزارش کاماپرس، در بیستمین دوره لیگ برتر، کارگزاری‌های بورس، شرکت‌های معدنی فعال در بورس، بانک‌ها و بیمه‌ها و همچنین شرکت‌های هواپیمایی و خودروسازان با یکدیگر برای قرار گرفتن در قاب دوربین‌های تلویزیونی و عکاسان رقابت می‌کنند.

تبلیغات روی لباس وزرشی؛ چرا؟

لباس بازیکنان فوتبال پتانسیل بالایی برای تبلیغات دارد؛ به همین دلیل است که شرکت‌های مختلف علاوه بر جلوی پیراهن بازیکنان، از فضای بالا و پایین شماره بازیکنان در پشت لباس، سرآستین‌ها، یقه لباس، جوراب و دستکش و حتی گاهی روی شورت ورزشی هم برای نمایش برند خود استفاده می‌کنند.

این نوع تبلیغات به خصوص برای تیم‌های مطرح فوتبال و لیگ‌های شناخته شده، یک بازی دو سر سود است که تیم‌ها و شرکت‌های تبلیغ‌دهنده از آن بهره می‌برند.

آریاک سفر

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

قرعه کشی ایران خودرو ؛ جشن دلالان دور سفره سود بادآورده

داستان تبلیغ روی لباس ورزشی از کجا شروع شد؟

شاید تصور شود که سابقه اولین تبلیغ‌های روی لباس ورزشی مربوط به باشگاه‌های مشهوری مثل منچستر یونایتد، لیورپول یا آرسنال باشد. اما واقعیت این است که اولین بار در سال ۱۹۷۶بود که برند محلی «کترینگ تایرز» روی پیراهن تیم محلی «کترینگ» انگلستان قرار گرفت. هرچند که این تیم محلی توسط انجمن فوتبال انگلستان جریمه و مجبور به حذف نام اسپانسر از روی لباس بازیکنان تیم شد، اما در نهایت فوتبال انگلستان را از سایه بیرون کشید و چنان فرصت‌های بزرگ بازاریابی پیش رویش قرار داد که تا پیش از آن کسی خوابش را هم نمی‌دید.

مسلما این فرصت‌های سودآور نه فقط نصیب تیم‌های فوتبال انگلیسی شد که به مرور زمان جایگاهش را در تمام دنیا پیدا کرد. در سال ۱۳۶۹ و در فینال جام در جام باشگاه‌های آسیا بود که اولین تبلیغ با برند «گلداستار» روی پیراهن پرسپولیسی‌ها نقش بست.

کدام برندها در لیگ برتر جام خلیج فارس حضور دارند؟

در لیگ برتر بیستم، برندهای مختلفی روی پیراهن و شورت ورزشی بازیکنان فوتبال حضور دارند. بسیاری از این تبلیغات برای مخاطبان شناخته شده هستند. اما برخی از آنها برای اولین بار است که در این فضا مطرح می‌شوند.

برای مثال کارگزاری بورس «مبین سرمایه» برای نخستین بار است که در میادین فوتبال خودنمایی می‌کند. با توجه به اینکه مدتی است بازار بورس برای عموم مردم جذابیت ویژه‌ای پیدا کرده است، بدیهی است که کارگزاری‌ها هم بخواهند از فرصتی که مسابقات پربیننده فوتبال در اختیارشان می‌گذارد، استفاده کنند.

شرکت کارگزاری «مبین سرمایه» از سال ۱۳۸۸ در فهرست شرکت‌های ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد و در بدو تاسیس، کار خود را به عنوان بزرگترین تشکل تعاونی-کارگری با مجوز معاملات در بورس کالا آغاز کرد.

در حال حاضر این کارگزاری ضمن توسعه فعالیت‌هایش در حوزه‌های مختلف معاملات محصولات فلزی و معدنی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و … توانسته رتبه الف را در میان حدودا ۷۰ کارگزاری فعال در بورس کالای ایران کسب کند.

کارگزاری بورس «نگاه نوین» هم یکی دیگر از کارگزاری‌هایی است که در این فصل از مسابقات لیگ برتر، روی بازوهای ذوب‌آهنی‌ها نقش بسته است. این کارگزاری نیز بعد از ثبت در اداره ثبت شرکت‌های تهران در سال ۱۳۸۳، در دو حوزه فعالیت دارد: خدمات کارگزاری، معامله‌گری و بازارگردانی، خدمات مالی و مشاوره‌ای.

علاوه بر این کارگزاری، شرکت سبدگردانی نوویرا نیز روی پیراهن ذوب‌آهن اصفهان خودنمایی می‌کند. این شرکت مدعی است که تنها شرکت سبدگردان با سهامدار خارجی باتجربه در ایران است.

رقابت اپراتورهای موبایلی در لیگ برتر!

در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال نیز دو اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور حضوری قدرتمند دارند. ایرانسل اسپانسر پرسپولیسی‌هاست اما همراه اول، امسال ترجیح داده همچون سال‌های قبل به تبلیغات دور زمین بسنده کند. البته «قهوه بن‌مانو» نیز دیگر حامی قرمزپوشان پایتخت است که پشت لباس این تیم نقش بسته است.

همچنین های‌وب که پس از خرید پارس‌آنلاین قدرتمندتر شد، امسال به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان اینترنت و خدمات ارتباطی وارد مستطیل سبز فوتبال شده‌اند. در این بازی‌ها شرکت «های‌وب» با حمایت از تیم‌های استقلال و پیکان خودنمایی می‌کند. نشان پارس‌آنلاین نیز بر بازوی آبی‌پوشان استقلال قرار گرفته است!

نقش پررنگ صنعت و معدن در لیگ خلیج فارس

در فصل بیستم لیگ برتر، این فقط گل گهر سیرجان، تیم صدرنشین جدول، نیست که از پشتیبانی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان برخوردار است. بلکه تیم ذوب آهن اصفهان هم از پشتیبانی دو شرکت پویش بازرگان ذوب آهن اصفهان و مبین فولاد راوند خاورمیانه بهره‌مند است. همچنین تیم‌هایی چون فولاد خوزستان، آلومینیوم اراک و مس رفسنجان نیز به ترتیب اسامی K.S.C شرکت فولاد خوزستان، IRALCO (شرکت آلومینیوم ایران) و شرکت ملی صنایع مس ایران را بر پیراهن‌های خود دارند.

ناگفته نماند که ایران خودرو نیز در این لیگ خلیج فارس اسپانسر دو تیم استقلال تهران و پیکان است. نساجی مازندران هم با پشتیبانی سیف خودرو به مصاف حریفانش می‌رود. امداد خوروی سایپا که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا است، روی پیراهن این تیم تبلیغ کرده است.

کدام بانک‌ها اسپانسر لیگ برتر هستند؟

سال‌ها از انحلال تیم‌های فوتبال بانک‌ها می‌گذرد. روزگاری بانک ملی و بانک تجارت در سطح اول فوتبال ایران تیمداری می‌کردند و ستارگانی همچون سیروس قایقران، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، یحیی گل‌محمدی، افشین پیروانی، مجید نامجو مطلق، حمید علیدوستی، علی انصاریان و … را در لیست خود داشتند. اما امروز سهم بانک‌ها از فوتبال فقط به تبلیغات دور زمین و روی پیراهن بازیکنان محدود شده است.

در این فصل از بازی‌های لیگ برتر، نام بانک گردشگری روی لباس پرسپولیسی‌ها نقش بسته که ظاهرا تا سال ۱۴۰۱ اسپانسر قرمزها خواهد بود. نام بانک رفاه کارگران را نیز می‌توان روی پیراهن مس رفسنجان دید.

از ایرلاین و بیمه تا اپلیکشین هواداری، برج و قهوه!

در لیگ برتر جام خلیج فارس، طرفداران فوتبال شاهد تنوع اسپانسرها هستند. در حالی‌که بیمه ایران، بیمه دانا، بیمه تجارت‌نو به ترتیب روی لباس سپاهانی‌ها و نفت مسجد سلیمان حضور دارند، ایرلاین‌هایی چون هواپیمایی وارش و هواپیمایی آتا نیز بر لباس نساجی مازندران و ماشین‌سازی تبریز جا خوش کرده‌اند.

البته نساجی مازندران تحت اسپانسرینگ «هتل داریوش کیش» هم قرار دارد. ماشین‌سازی تبریز نیز با نمایش دادن آدرس فروشگاه اینترنتی لوازم ورزشی «مجیدشاپ» بر شورت‌های ورزشی خود، یکی دیگر از حامیانش را به رخ می‌کشد.

در این میان تیم تراکتورسازی تنها با اسپانسرینگ اپلیکشین تراپ که نرم‌افزار رسمی هواداران این باشگاه است، در مسابقات این فصل حاضر شده است. شهرخودرو مشهد هم در مسابقه‌های اخیر خود دو اسپانسر متفاوت داشت: برج مسکونی درنیکا ملل و مرکز خرید ۱۷ شهریور مشهد.

آنچنان که برنانیوز گزارش کرده، «منطقه آزاد اروند» نیز با قراردادی که قبل از شروع لیگ بیستم با باشگاه صنعت نفت آبادان منعقد کرده، متعهد به پرداخت 10 میلیارد تومان به این باشگاه شده است. نشان این منطقه آزاد روی پیراهن زردپوشان آبادانی خودنمایی می‌کند.

 

اخبار پرمخاطب را بخوانید:

 

جدول رده‌بندی برندها

اگر جدول رده‌بندی لیگ برتر را بر اساس برندهایی که روی پیراهن تیم‌ها تبلیغ می‌کنند، تنظیم شود، شرکت معدنی گل‌گهر سیرجان صدرنشین خواهد بود و هواپیمایی آتا و فروشگاه مجید قعرنشین.

1- شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان (گل‌گهر سیرجان)

2- منطقه آزاد اروند (صنعت نفت آبادان)

3- شرکت فولاد مبارکه و بیمه ایران و کارگزاری مبین سرمایه (سپاهان اصفهان)

4- های‌وب و پارس‌آنلاین (استقلال تهران)

5- هواپیمایی آتا و اپلیکیشن تراپ (تراکتورسازی تبریز)

6- شرکت فولاد خوزستان (فولاد اهواز)

7- شرکت آلومینیوم ایران (آلومینیوم اراک)

8- شرکت ایران‌خودرو (پیکان)

9- بیمه دانا (نفت مسجد سلیمان)

10- امداد خودرو سایپا و بیمه‌های سینا، تجارت نو و تعاون (سایپا)

11- بانک گردشگری و ایرانسل و قهوه بن‌مانو (پرسپولیس)

12- برج مسکونی درنیکا ملل و مرکز خرید ۱۷ شهریور (شهرخودرو)

13- بانک رفاه کارگران و شرکت ملی صنایع مس (مس رفسنجان)

14- هواپیمایی وارش و هتل داریوش کیش و سیف خودرو (نساجی مازندران)

15- شرکت پویش بازرگان ذوب آهن و مبین فولاد راوند خاورمیانه و سبدگردانی نوویرا (ذوب‌آهن اصفهان)

16- هواپیمایی آتا و فروشگاه مجید (ماشین‌سازی تبریز)

اخبار مهم را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازارها و کسب وکارها، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

مرتبط با : آلومینیوم ایرانامداد خودرو سایپاایران خودروایرانسلبانک تجارتبانک رفاهبانک گردشگریبانک ملیبن مانوبیمه ایرانبیمه تجارت نوبیمه تعاونبیمه دانابیمه سیناپارس آنلاینپویش بازرگان ذوب آهن اصفهانتراپسایپاسبدگردان نوویراسیف خودروشركت ملی صنايع مس ايرانفولاد خوزستانفولاد مباركه اصفهانکارگزاری مبین سرمایهکارگزاری نگاه نوینمبین فولاد راوند خاورمیانهمجید شاپمرکز خرید 17 شهریور مشهدمعدنی و صنعتی گل گهرمنطقه آزاد اروندهای وبهتل بزرگ داریوش کیشهمراه اولهواپیمایی آتاهواپیمایی وارش
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “هجوم بورسی‌ها و معدنی‌ها به لیگ برتر فوتبال

  1. شاهین رستگارنژاد گفته:

    واقعا اگر بدون توجه به فضای فوتبال به لیگ برتر نگاه کنیم؛ فقط شرکتهای معدنی، نفتی و خودرویی هستند که در لیگ حضور دارند. یعنی لیگ فوتبال به صورت کامل عرصه حضور شرکت‌ها شده و هیچ نشانی از تیم‌های مردمی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز