وام 100 میلیونی برای زوج های جوان بهتر است یا معافیت مالیاتی؟

لست سکند

یک مقام مسئول دولتی با ناکارآمد دانستن وام 100 میلیونی در ترویج ازدواج و فرزندآوری، مشوق های پایدار مثل معافیت مالیاتی را در تحقق این اهداف کارآمدتر دانست.

به گزارش کاماپرس، پائین آمدن نرخ ازدواج و افزایش تعداد مجردهای قطعی در کشور زنگ خطر کاهش جمعیت را مدتهاست به صدا درآورده و روند رو به کاهش ازدواج همچنان نیز ادامه دارد. در این شرایط مشکلات اقتصادی مهم ترین دلیل بی رغبتی جوانان به ازدواج برشمرده می شود.

روشن است که وقتی هزینه اجاره خانه در شهرهای بزرگ سر به ارقامی می زند که دو برابر حداقل حقوق است، و یا هزینه های اقلام خوراکی مثل گوشت و مرغ و برنج و روغن و … این چنین گران شده ، انتظار ازدواج و خصوصا بچه دار شدن از جوانان کاملا غیرواقع بینانه است.

برخی مسئولان و نمایندگان مجلس برای ترویج ازدواج به افزایش تسهیلات و وام 100 میلیونی نظر مثبتی دارند اما بعضی از مسئولان نیز این اقدام را ناکارآمد و فقط موجب بدهکار کردن زوج ها در ابتدای زندگی می دانند.

 وام 100 میلیونی ازدواج چه منطقی دارد؟

راز آسمان پایتخت

به عنوام مثال محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ضمن تاکید بر این که مخالف افزایش وام ازدواج نیست، موضوع قابل تاملی را مطرح کرده است. وی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بیان کرد: موضوعی که من همیشه مطرح می‌کنم این است که افزایش وام ازدواج چه منطقی دارد؟ به عقیده من، افزایش حتی چند برابری وام ازدواج نیز مشکلی را از جوانان حل نمی‌کند و عملا با ۸۰ میلیون شدن یا ۱۰۰ میلیونی شدن وام ازدواج نیز نمی‌شود کاری کرد.

در تمام دنیا چیزی به نام وام ازدواج وجود ندارد

تندگویان افزود: در کل دنیا برای ازدواج وامی پرداخت نمی‌شود و چنین چیزی اصلا وجود ندارد، چرا که نباید یک زوج را در اول زندگی به وام بگیر و قسط بده تبدیل کنیم.

تندگویان ادامه داد: سال ۹۶، ۱۰ میلیون تومان وام ازدواج پرداخت شد و سال گذشته این رقم به ۵۰ میلیون تومان رسید و یک افزایش ۵ برابری را شاهد بودیم، در حالی که ۵ برابر شدن رقم وام ازدواج هیچ تأثیری در افزایش ازدواج نداشته است و ما هر سال شاهد سیر کاهشی آن بوده‌ایم.معاون امور جوانان با بیان اینکه این اتفاقات نشان دهنده این است که سیاست پرداخت وام ازدواج برای تسهیل و افزایش ازدواج جوانان حتی با افزایش ارقام هم نتوانسته به هدف خود برسد، گفت: هدف افزایش ازدواج در راستای پرداخت وام غلط است، چرا که بحث تشکیل خانواده هدف واقعی است، به دلیل اینکه ما مشکل بحران جمعیت پیدا نکنیم.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

او با بیان اینکه از نظرما تک فرزندی یک معضل و آسیب اجتماعی است، ادامه داد: ابتدا باید هدف اصلی را در نظر بگیریم و ثانیا مشوق‌های مقطعی برای ازدواج مثل پرداخت وام را تبدیل به مشوق‌های دائمی کنیم. تندگویان تصریح کرد: به طور مثال عنوان شود که به ازای هر فرزند از یک چهارم مالیات معاف می‌شوید و اگر ۴ فرزند داشته باشید به طور ۱۰۰ درصدی مادام العمر از پرداخت مالیات معاف هستید.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز