به کدام سپرده بانکی سود بیشتری تعلق می‌‌گیرد؟

طبق قانون سود سپرده سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰ فقط ۱۶ درصد است. اما به بعضی از سپرده‌های بانکی سود بیشتری تعلق می‌گیرد که ممکن است خیلی ها درباره آن اطلاع نداشته باشند.

به گزارش کاماپرس، طبق اعلام وزیر اقتصاد هیچ بانکی نمی تواند بیشتر از ۱۶ درصد به سپرده های سرمایه گذاری سود بدهد. اگر بانکی سود بیشتری به مشتری بدهد، باید جریمه بپردازد. به همین دلیل اخیرا وزارت اقتصاد در نامه ای به مدیران بانکها روی این موضوع تاکید کرده و گفته بانکها در صورت رعایت نکردن سقف سود مصوب شورای پول و اعتبار، باید مالیات پرداخت کنند.

اما کارشناسان اقتصادی معتقدند برای کسانی که دنبال یک جای امن برای سپرده گذاری می گردند و اهل ریسک و نوسان بازار بورس و طلا و سکه و دلار نیستند، در همین بانک ها می توانند یک گزینه مطمئن و البته پرسود پیدا کنند.

صندوقهای سرمایه گذاری و سودی بالاتر از ۱۶ درصد

کارشناسان اقتصادی معتقدند صندوقهای سرمایه گذاری می توانند به سپرده گذارها سود بیشتری از ۱۶ درصد برساند. البته این صندوقها سود تضمین شده و مشخص ندارند. یعنی عدد آن در پایان ماه مشخص و ثابت نیست اما بررسی ها نشان می دهد، عموما سودشان بالاتر از حسابهای سپرده بانکی است.

راز آسمان پایتخت

برای مثال در سال گذشته میانگین بازدهی صندوقهای سرمایه گذاری با درآمد ثابت 30درصد بوده است. سود سالانه این صندوقها عموما بین 20 تا 40درصد متغیر است و هر ماه ممکن است این اعداد تغییر کنند.

اما سرمایه گذاری در صندوقهای بانکی علاوه بر سود بیشتر مزایای دیگری هم دارد. برای مثال سود صندوقهای درآمدثابت به صورت روزشمار محاسبه می شود.

این یعنی حتی اگر برای دو هفته سپرده در این صندوقها بماند، به همان میزان سود به آن تعلق می گیرد. درحالی که برای دریافت سود 16درصدی از سپرده های بانکی، باید پول به مدت یک سال در بانک بماند و اگر زودتر از موعد پول برداشت شود، باید جریمه بپردازید.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز