چگونه درباره مسائل جنسی با فرزند خود صحبت کنیم؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

یک روانپزشک کودک و نوجوان با تاکید بر اهمیت صحبت کردن درباره مسایل جنسی با کودکان و نوجوانان، گفت: صحبت با فرزندان در خصوص موضوعات جنسی آنها را خطرات این حوزه مصون نگه داشته و به ایجاد درک و نگرش صحیح و آموزش تربیت جنسی کمک زیادی می‌کند.

به گزارش کاماپرس، دکتر امین ماهورام با بیان اینکه متاسفانه برخی والدین درباره مسائل جنسی با فرزندان خود صحبت نمی‌کنند، گفت: برخی والدین فکر می‌کنند که اگر با فرزند خود درباره مسایل جنسی صحبت کنند، آنها نسبت به تجربه کردن آن ترغیب می‌شوند. این در حالیست که طبق بررسی‌ها نوجوانانی که با والدین خود درباره مسایل جنسی گفت‌وگو می‌کنند، در برابر خطرات این مساله مصون‌تر بوده و با احتمال بیشتری برای داشتن رابطه جنسی صبر می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت مسایل جنسی در زندگی افراد، بیان کرد: این مساله فراتر از حرکات فیزیکی مربوط به رابطه جنسی است. به عبارت دیگر روابط جنسی می‌تواند احساسات و تصمیمات مهم زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این روانپزشک با اشاره به کنجاوی کودکان و نوجوانان درباره برخی موضوعات جنسی، گفت: فرزندان شما این اطلاعات را می‌توانند از منابع مختلف به دست آورند، بنابراین بهتر آن است که این اطلاعات را به شکل صحیح از والدین خود دریافت کنند.

دکتر ماهورام با تاکید بر اینکه صحبت با فرزندمان در خصوص موضوعات جنسی به ایجاد درک و نگرش صحیح و آموزش تربیت جنسی کمک زیادی می‌کند، ادامه داد: کودک و نوجوان باید از پیامدهای احتمالی فعالیت جنسی درک و فهم درستی داشته باشد. به عبارت دیگر نوجوانان باید در خصوص موضوعاتی مثل بارداری، بیماری‌های جنسی و همچنین مسایل عاطفی مرتبط با رابطه جنسی آگاهی نسبی داشته باشند.

راز آسمان پایتخت

چه موضوعاتی را با فرزندان خود در میان بگذاریم؟

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به موضوعاتی که باید در این رابطه با فرزندان در میان گذاشت، بیان کرد: ابتدا بر واقعیت‌‎ها تمرکز کنید. مسایلی مانند آناتومی جنسی و تولید مثل، رابطه جنسی و بارداری، موضوعات دیگر مثل خودارضایی، ابعاد جسمی و احساسی روابط جنسی، تصویر ذهنی از بدن، تجاوز جنسی،  موقعیت‌های پرخطر مثل مصرف الکل و مواد مخدر و یا نحوه ارتباط و برخورد با غریبه‌ها از جمله موضوعات مهمی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به نحوه گفت و گو درباره مسائل جنسی با کودکان نیز گفت: از قبل صحبت‌های خود را تمرین کنید و آماده هر نوع سوالی باشید. شاید حضور هر دو والد کمک کننده باشد.

وی افزود: در همین راستا ممکن است برخی بچه ها از صحبت در این باره شرم داشته باشند، در این صورت باید به دنبال فرصت مناسبی برای گفت و گو درباره مسائل جنسی با کودک خود باشید. به عنوان نمونه تماشای یک فیلم یا خواندن یک کتاب و یا تغییرات جسمی مرتبط با سن بلوغ می‌تواند زمان مناسبی برای صحبت کردن در باره بلوغ جسمی و انگیزشی جنسی باشد.

این روانپزشک کودک و نوجوان در پایان به والدین توصیه کرد: در این فرایند به حریم خصوصی فرزندتان احترام گذاشته و درباره تصمیم گیری صحیح به او اعتماد کنید. همچنین درباره این مسایل می‌توانید از متخصصان این حوزه و روانپزشکان مشاوره بگیرید.

انتهای پیام

اوج آرام
دادپویان
ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “چگونه درباره مسائل جنسی با فرزند خود صحبت کنیم؟

  1. نهال رستمی گفته:

    ماشالله بچه های الان نیاز به آموزش ندارن خودشون آموزش میدن کلا اینقد بلدن والا باید بیان به ما یاد بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز