سند 5 برگی خانه در پردیس و هرآنچه باید بدانید

سند 5 برگی-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

سند 5 برگی که به سند مسکن مهر نیز معروف است، از 6 برگه A4 تشکیل شده و اسناد آن حتما باید در دفتر اسناد رسمی ثبت شود. این سند برای مالک اول آپارتمان نوساز صادر می‌شود و شامل اطلاعات کاملی از ملک و مالک است و با وکالت فروش انتقال پیدا می‌کنند. سندها در دو شهر پردیس و پرند عمدتا از نوع 5 برگی است.

به گزارش کاماپرس، سند مالکیت، مدرک هویتی مالک است و در گذشته به شکل دفترچه‌های منگوله دار بود، اما رفته رفته شکل آن تغییر کرد و اکنون برای خانه یا آپارتمان‌ها سند تک برگ صادر می‌شود. در این میان اما سند 5 برگی کاربردهای زیادی دارد و در ثبت معاملات ملک، ثبت تعهدات، استفاده در مراجع قضایی، ارائه به ادارات و سازمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سندهای 5 برگی نام مالکان قدیمی ملک نیز ذکر شده است، چراکه این سند تنها یک بار صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تفاوت سند 5 برگی با سندهای معمولی

همانطور که می‌دانید سندهای معمولی و یا تک برگ که جز کامل ترین اسناد است، در سامانه ثبت اسناد ثبت می‌شوند و به صورت چاپی هستند؛ اما سندهای 5 برگی دستی و معمولا با روان‌نویس مشکی نوشته می‌شوند، به همین دلیل امکان جعل در این سندها وجود دارد و دستی نوشتن اطلاعات هم گاهی باعث ناخوانا بودن حروف می‌شود. از طرفی به‌خاطر عدم ثبت سندهای 5 برگی در سامانه ثبت اسناد، هیچ‌گونه شماره و شناسه‌ای ندارند.

 

راز آسمان پایتخت

سند 5 برگی-کاماپرس

یکی دیگر از تفاوت‌های بارز سند 5 برگی با سند معمولی، وجود تصویر و برچسب هولوگرام در سندهای تک برگی و عدم تصویر در سندهای 5 برگی است؛ چراکه نقشه زمین و ملک در سندهای تک برگی هست و این امکان در سندهای 5 برگی وجود ندارد.

در سندهای تک برگی با فوت مالک و یا فروش ملک، سند باطل می‌شود و مالک فعلی برای ثبت و دریافت سند جدید باید به دفترخانه‌های معتبر مراجعه کند. در واقع سند های تک برگ تنها شامل نشانی آخرین مالک است و برای کسب اطلاعات مالکین قبلی بایستی به دفاتر ثبت و اسناد مراجعه کرد. در حالی که سندهای دفترچه‌ای شامل فهرستی از نقل و انتقالات پیشین ملک است.

ذکر این نکته هم ضروری است که اعتبار هر دو سند هم به یک میزان است اما امنیت سندهای تک برگی بیشتر است.

انتهای پیام

مرتبط با : پست ملکملک رادار
ایده سبز
دادپویان
رایانه کمک
آریاپی
آهن رویال
اوج آرام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز