چگونه از یک پزشک شکایت کنیم؟

جرایم پزشکی-کاماپرس

در صورتی که پزشک در انجام وظیفه خود مرتکب کوتاهی، غفلت و در نتیجه جرمی شود، این مسئله قابل پیگیری است که این کار با کمک یک وکیل کیفری مجرب قابل انجام است.

کاماپرس در این گزارش به جرایم پزشکی و انواع آنها، مجازات جرایم پزشکی و نقش وکیل کیفری در تنظیم شکایت از پزشک ‌پرداخته است.

جرایم پزشکی چیست و در چه مواردی می­ توان از پزشک شکایت کرد؟

قبل از هر چیز بهتر است با جرایم پزشکی آشنا شد تا در صورت مواجهه با آنها بتوان اقدام به شکایت از پزشک کرد.  برخی از مهمترین جرایم پزشکی شامل افشای اسرار بیمار، صدور گواهی خلاف واقع، صدمه به بیمار، سقط جنین، همکاری در خودکشی و تأسیس موسسات غیرمجاز می­شود که در ادامه به دو مورد پرداخته شده است.

جرایم پزشکی-کاماپرس

1- افشای اسرار بیمار: افشای اسرار بیماران توسط پزشک جرم است. طبق ماده 648 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که پزشک اطلاعات و اسرار بیمار را افشا کند، به سه ماه تا یک سال حبس محکوم حواهد شد.

راز آسمان پایتخت

2- صدمه به بیمار: طبق ماده 495 قانون مجازات اسلامی، اگر پزشک در هنگام معالجه خود باعث صدمه بدنی به بیمار شود، باید دیه بپردازد. علاوه بر این، طبق ماده 496 قانون مجازات اسلامی، اگر پزشک دستوراتی مبنی بر معالجه را به مریض یا پرستار بدهد که باعث صدمه به بیمار شود، باید دیه بپردازد.

مدارک مورد نیاز برای اثبات جرایم پزشکی

قبل از همه چیز باید بدانید که در قانون اساسی، اصل بر این است که پزشک مرتکب غفلت و کوتاهی نمی‌شود؛ بنابراین اگر کسی ادعایی مبنی بر کوتاهی پزشک داشته باشد، باید مدارکی قوی برای اثبات آن ارائه دهد تا جرم پزشک احراز شود.

مصادق قانونی جرایم پزشکی شامل جرایم و تخلفات مرتبط با امور پزشکی، جرایم و تخلفات دارویی و همچنین جرایم و تخلفات مربوط به مواد غذایی است که تخلف در هر کدام از این موارد شامل مجازات کیفری می ­شود و مجازات آن با توجه به موضوع و جرم پزشکی، توسط دادگاه تعیین می‌شود. پرداخت جریمه نقدی، تحمل حبس یا پرداخت دیه کامل از جمله مجازاتی است که برای پزشک تعیین می­ شود.

وکیل کیفری کیست؟

وکیل کیفری در زمینه دعاوی کیفری مانند توهین، تهدید، ضرب و جرح، دیه، جرایم پزشکی، قتل و مواد مخدر، جرایم اقتصادی، جعل، سرقت و کلاهبرداری، جرایم رایانه‌ای، روابط نامشروع، خیانت در امانت و جرایم بانکی تخصص داشته و بر همین اساس به موکلان خود خدمت می‌کند. برای انتخاب یک وکیل کیفری مجرب باید به سابقه کار، نوع برخورد و همچنین مهارت و تخصص بالای او توجه کنید.

ویژگی­ های وکیل کیفری برای جرایم پزشکی

یک وکیل کیفری مجرب باید بتواند مراحل شکایت از پزشک را با موفقیت طی کند و همچنین دارای مهارت‌ها و ویژگی‌هایی باشد که او را برای این کار مناسب می‌کند. در ادامه، شرح مختصری از مهارت‌ها و وظایف یک وکیل کیفری شرح داده شده است.

جرایم پزشکی-کاماپرس

1- تخصص و تجربه در زمینه دعاوی کیفری: یک وکیل کیفری باید با تمامی رویه‌های قضایی و قوانین مربوط به آنها آشنا باشد. برای اطمینان از تخصص یک وکیل کیفری می‌توانید به سوابق و پرونده‌های موفق او مراجعه کنید.

2- مشاوره حقوقی: یکی از خدماتی که یک وکیل کیفری مجرب باید به موکل خود ارائه دهد، مشاوره حقوقی است. او باید امکان دریافت بهترین راهکارها و رویکردها را برای موکل خود فراهم کند. توجه به نیاز و همچنین شخصیت موکل نیز یکی از وظایف و مهارت‌های یک وکیل کیفری مجرب است. او باید با توجه به حساسیت موکل خود و همچین فشاری که او در طول پرونده متحمل می‌شود، تلاش کند تا مناسب‌ترین راه را انتخاب کند.

3- آشنایی با اصول مذاکره: یک وکیل کیفری حرفه‌ای باید در صورت لزوم به خوبی بتواند با طرفین دیگر دعوی به مذاکره و گفت و گو بپردازد. ایجاد توافق و مصالحه، یکی از راه‌های پشت سر گذاشتن پرونده شکایت از پزشک است که با توجه به شرایط می‌توان آن را انتخاب کرد.

4- نظارت بر روند دادرسی: جرایم پزشکی مانند هر جرم کیفری دیگری از پیچیدگی خاص خود برخوردار بوده و بنابراین موکل ممکن است به قوانین و روندهای قضایی این جرایم آگاهی کافی نداشته باشد. یکی از وظایف وکیل کیفری، انجام اقدامات متناسب با شرایط و همچنین نظارت دقیق و کامل بر این روند است.

جرایم پزشکی-کاماپرس

شکایت از پزشک به کمک “وکیل دادپویان”

مجموعه وکیل دادپویان با بیش از 11 سال تجربه در زمینه ارائه مشاوره حقوقی و انواع خدمات حقوقی فعالیت می‌کند. وکیل دادپویان تیمی متشکل از حدود 30 وکیل پایه یک دادگستری است که هر کدام فقط در زمینه تخصصی خود فعالیت می‌کنند؛ بنابراین می‌توانید از کیفیت خدمات و مشاوره حقوقی آنها اطمینان داشته باشید. این مجموعه مشاوره تلفنی و آنلاین نیز ارائه می‌دهد تا افراد در اسرع وقت پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.

متقاضیان کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت این مجموعه به آدرس  https://dadpouyan.vip مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02191307831 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : موسسه حقوقی دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

12 دیدگاه برای “چگونه از یک پزشک شکایت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز