علت روغن سوزی خودرو چیست و چطور می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

لست سکند

بسیاری از خودروهای قدیمی و فرسوده با مشکلی به نام روغن سوزی خودرو مواجه هستند که این مشکل به سبب نفوذ روغن به بالای پیستون و سوختن آن با هوا و بنزین رخ می‌دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، برخی عوامل روغن سوزی قابل مشاهده و برخی آن‌ها غیرقابل مشاهده هستند که اگر رانندگان متوجه این عوامل نشوند ممکن است آسیب جدی به خودرو و سایر قسمت‌ها وارد شود. در ادامه برخی از عوامل این مشکل و راه‌های جلوگیری از آن بیان خواهد شد.

روغن موتور در خودرو

از وظایف مهم روغن موتور در خودرو می‌توان به روانکاری و تمیز کردن قطعات موتور، کاهش سایش و فرسودگی قطعات موتور و کمک به خنک‌کاری اشاره کرد.

روغن سوزی حالتی است که موتور خودرو به علاوه سوخت مقداری از روغن موجود در موتور را نیز می‌سوزاند و این امر اگر به صورت مستمر اتفاق بیفتد سبب کم شدن روغن موتور خواهد شد. این اتفاق علاوه بر افزایش در مصرف سوخت سبب افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی نیز می‌شود.

راز آسمان پایتخت

از دلایلی که سبب روغن سوزی خواهند شد می‌توان شکستن رینگ پیستون، ساییدگی جداره پیستون، خرابی یاتاقان‌ها، خرابی کاسه نمد، خرابی لاستیک گیت، خرابی شاتون‌ها، اصطکاک شدید گیت سوپاپ، خرابی شیر پی وی سی، سوختن روغن گیربکس توسط موتور، سوختن روغن هیدرولیک توسط موتور، خورده شدن جداره سیلندر و… را نام برد.

علائم روغن سوزی خودرو کدامند؟

یکی از علامت‌های روغن‌سوزی قابل مشاهده خروج دودی آبی رنگ از اگزوز خودرو است. البته برخی خودروها ممکن است دود ناشی را به خود جذب کنند که دود آبی رنگ قابل مشاهده نخواهد بود.

دیگر راه تشخیص بررسی میزان روغن موتور است که اگر مدام در حال کاهش باشد هشداری برای روغن‌ سوزی خودرو به حساب می‌آید.

از دیگر علامت‌های روغن سوزی در یک خودرو همچنین می‌توان به استشمام بویی ناخوشایند، افت قدرت موتور، کاهش شتاب اتومبیل، چربی سرشمع‌ها و وجود چربی در دهانه اگزوز خودرو اشاره کرد.

چگونه می‌توان از روغن سوزی خودرو جلوگیری کرد؟

البته راه‌هایی برای جلوگیری از این مشکل نیز وجود دارد که قبل از رخ دادن این اتفاق با رعایت آن می‌توان بروز روغن سوزی را کاهش داد.

از راهکارهای موجود می‌توان استفاده از روغن موتور مناسب با نوع خودرو، بازدید و تعویض به موقع روغن موتور، چک کردن مرتب سطح روغن، باز نکردن ترموستات و عدم شستشوی موتور با گازوییل یا مواد مشابه را نام برد.

انتهای پیام

مرتبط با : یدکی لند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز