عرضه اولیه بشکه‌های نفتی در بورس ؛ از یکشنبه

تور لحظه آخری-کاماپرس

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان از روز یکشنبه هفته آینده (26 مرادماه) اولین مرحله از فروش اوراق سلف نفتی با عرضه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت عرضه اولیه می‌شود.
به گزارش کاماپرس، علیرغم انتقادهای زیادی که به دولت نسبت به بدهکار کردن دولت بعدی و پیش‌فروش کردن نفت می‌شد، فروش اوراق سلف نفتی بی‌توجه به هشدارها با صدور اطلاعیه بورس انرژی به صورت رسمی کلید خورد.

بر اساس این اطلاعیه که روی سایت کدال منتشر شده هر نفر می‌توان در این عرضه اولیه از یک بشکه تا 20 هزار بشکه نفت خام سنگین ایران خریداری کند. در نخستین گام ۵۲۹ هزار و ۳۱۲ بشکه نفت با قیمت هر بشکه ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان عرضه می‌شود. حداقل و حداکثر میزان سود این اوراق به ترتیب 18.5 و 19 درصد در نظر گرفته شده است.
حداکثر ۱۰ روز کاری پس از پایان دوره عرضه اولیه، معاملات ثانویه این اوارق آغاز می‌شود. ساعت معاملات ثانویه نیز از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه روزهای کاری بورس تعیین شده است.
منتقدان عقیده دارند به دلیل اینکه سررسید اوراق سلف نفتی دوساله و سررسید قرارداد ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ است، مسئولیت این قراردادها برعهده دولت بعدی است. به بیان ساده‌تر دولت فعلی، از هفته آینده دولت سیزدهم را بدهکار می‌کند.

اوراق سلف نفتی ربطی به طرح گشایش اقتصادی ندارد

هرچند برخی تحلیل‌گران اقتصادی اعلام کرده بودند فروش اوراق سلف نفتی همان طرح گشایش اقتصادی حسن روحانی است که وعده داده بود اما سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی پیرامون انتشار اوراق سلف نفتی به خبرنگار فارس گفت: اوراق سلف نفتی که در روز یکشنبه آینده در بورس انرژی عرضه می‌شود با آنچه که رئیس جمهور روز چهارشنبه گذشته در مورد آن صحبت کرده‌اند متفاوت است و به آن مربوط نیست. این اوراق طبق روال انتشار اوراق تامین مالی شرکت ملی نفت انجام می‌شود.

راز آسمان پایتخت

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “عرضه اولیه بشکه‌های نفتی در بورس ؛ از یکشنبه

  1. علمی اجتماعی شمیلا گفته:

    صنعت نفت که در سال 1329 ملی شده است آیا دولت و رئيس دولت جناب آقای روحانی می تواند نفت ملی را به ملت بفروشد؟ آیا از نظر قانون اساسی جمهوری اسلامی این درست است. از نظر مجامع بین المللی و سازمان ملل و سایر کشورها آیا درست که رییس جمهور اموال ملی را به ملت بفروشد؟ چه کسی باید به این سوال پاسخ دهد؟ آیا مردم حق اعتراض دارند که اموالشان را به خودشان باید بفروشند و آنها هم اموالشان را از دولتشان بخرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز