سهم ناچیز ایران از تجارت 4 میلیارد دلاری غذای حلال

لست سکند

در حالیکه طی چند سال گذشته تجارت غذای حلال دو برابر شده و به رقم 4 هزار میلیارد دلار رسیده است، سهم ایران از این بازار گسترده بسیار اندک است.

به گزارش کاماپرس؛ با اینکه ایران 4 تا 5 درصد مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهد اما تنها یک درصد در گردش مالی غذای حلال جهان سهم دارد. این در حالیست که بسیاری از کشورها از جمله مالزی و ترکیه، در این زمینه پیشتاز هستند و کشورهای با جمعیت مسلمانان کمتر مثل آمریکا، با تعیین “استانداردهای غذای حلال” به این صنعت تجاری  وارد شده‌اند.

کارشناسان معتقدند؛با اینکه غذای حلال در جهان 20 درصد نسبت به دیگر غذاها گرانتر است اما اشتیاق به این خرید این نوع غذاها افزایش یافته است. با وجود بازاری با حضور ‌550 میلیون مسلمان در منطقه و علاوه بر آن خیلی از کشورهای غیرمسلمان که تمایل به استفاده از غذای حلال دارند،این فرصت مناسبی است که ایران زمینه‌های برندسازی در این زمینه را فراهم کند.

250 نشان حلال در دنیا

اخیرا مدیرکل دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره سهم یک درصدی ایران از این تجارت میلیاردی گفته است؛ برخی کشورها حدود ۳۵ سال است که روی صنعت حلال به طور سازمان یافته سرمایه گذاری می‌کنند و به عبارت دیگر ۳۵ درصد گردش مالی تجارت حلال را به خود اختصاص داده‌اند و هر ساله درصدد افزایش این سهم هستندکشور ما هم باید تلاش مضاعفی داشته باشد تا به مزیت‌های نسبی این بازار دست یابیم.

راز آسمان پایتخت

پیمان فلسفی، با بیان اینکه در دنیا از حدود ۲۵۰  نشان تجاری حلال استفاده می‌شود که بیانگر آن است که محصول بر اساس استانداردهای حلال تولید شده، گفته است:در کشور ما فقط یک نشان حلال داریم که توسط سازمان ملی استاندارد به تولیدکنندگان ارائه می شود. بر اساس قانون برای اخذ نشان حلال باید مراحلی مختلف را طی کرد که اولویت اصلی مربوط به محصولات پروتئینی و گوشتی است.

به گفته او در سال ۱۳۸۷ در مجلس  قانونی با عنوان نظارتی شرع بر ذبح و صید به تصویب رسید که تمامی مراحل اعطای نشان حلال در آن ذکر شده است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز