سهامداران همچنان می‌فروشند؛ ریزش 3600 واحدی شاخص!

تورهای مسافرتی لحظه آخر

در حالی که با مثبت شدن شاخص کل در روز گذشته و با اتمام موعد پرداخت وجه برای فروشندگان سهام، انتظار می‌رفت شاهد کاهش فشار فروش و بهبود نسبی قیمت‌ها و شاخص‌ها در بازار سرمایه باشیم، متأسفانه همچنان شاهد برتری نسبی طرف عرضه و عقب نشینی خریداران در بازار هستیم امری که به منفی گرایی و افت بیش از 3666 واحدی شاخص کل منتهی شد و دماسنج بازار را به رنگ سرخ در آورد.

به گزارش کاماپرس به نقل از کارگزاری اردیبهشت ایرانیان، این در حالیست که با افزایش نرخ ارزها در بازار و عبور بهای دلار از سطوح 16 هزار تومانی، بزوذی نرخ ارز نیمایی نیز بالا خواهد رفت و تولیدکنندگان قادر به افزایش نرخ فروش محصولات خود در بورس کالا و سایر بازارها خواهند بود. امری که میتوانند به افزایش سودآوری و در نتیجه رشد بیشتر قیمت سهام دارای فاند قوی بنیادی بیانجامد و اثرات مثبت نیکویی بر سهامداران این شرکتها در پی داشته باشد.

لذا بنظر می رسد شرکتهایی که رابطه مستقیم و معناداری با نفت ندارند، آسیب پذیری زیادی از کاهش شدید اخیر بهای نفت نخواهند داشت ولی نمادهای پالایشگاهی همچنان تحت فشار خواهند بود و افت سودآوری را در ماههای آتی تجربه خواهند کرد.

در بازار امروز برخی از سهام اصلی گروههای شیمیایی و بانکی ما مثبت بودند و برخی منفی شدند. عمده سهام اصلی گروه فلزات اساسی با کاهش مواجه شدند ولی سهام اصلی گروه محصولات غذایی با افزایش قیمت خوبی مواجه گشتند.

کارنامه بازار امروز

نماگر بازار امروز با 3644 واحد افت در کانال 502 هزاری به کار خود پایان داد. بازار امروز نیز در دو راهی رشد نرخ ارز و افت قیمت های جهانی کامودیتی قرار داشت و رفتاری نوسانی در اکثر گروه ها شاهد بودیم. نمادهایی چون #پارس، #وبملت، #شبندر و #رمپنا از نمادهای منفی اثرگذار بر روند شاخص بودند در حالیکه #اخابر، #همراه و #پاکشو ، بیشترین نقش مثبت را بر شاخص کل ایفا کردند . ارزش معاملات بورس بیش از 3900 میلیاردتومان و فرابورس در حدود 2000 میلیاردتومان بود. خالص ارزش معاملات خرد 98/12/27 (بورس و فرابورس) نیز افزون بر 4553 میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل با افت 21 درصدی همراه بود.

راز آسمان پایتخت

حجم و ارزش معاملات

شاخص کل 502,435 واحد / میزان تغییر 3644 واحد منفی/ ارزش بازار18,346,935 میلیارد ریال/ ارزش معاملات 39,276 میلیارد ریال/ حجم معاملات 4.644 میلیارد سهم.

نمادهای تاثیر گذار در شاخص

پارس 567 واحد منفی/ وبملت 438 واحد منفی/ اخابر 415 واحد مثبت/ پاکشو 356 واحد مثبت/ شبندر 351 واحد منفی/ رمپنا 320 واحد منفی/ همراه 291 واحد مثبت.

بیشترین حجم معاملات

وبصادر 215.2 میلیون سهم/ وخارزم 136.4 میلیون سهم/ ذوب 134.3 میلیون سهم/ وپاسار 126.1 میلیون سهم/ فولاد 117 میلیون سهم

اهم اخبار و تحولات روز

1) پس ازانکه فدرال رزرو نرخ بهره را 1درصد کاهش داد و به 0.25رساند، حالا پاول می گوید نرخ های منفی سیاست مناسبی در ایالات متحده نیست. “پاول در بخشی از صحبت ها می گوید ازینجا به بعد با سیاست نقدینگی از کسب و کارها حمایت می شود” این یعنی کاهش بیشتری در نرخ بهره وجود ندارد و نرخ بهره 0.25 می ماند.
2) بازار طلا بین تقاضا برای دارایی امن و هجوم برای فروش و تهیه نقدینگی برای جبران ضرر در بازارهای دیگر گرفتار شده است. صندوق ها طلا می فروشند تا کف سهام را خریداری کنند، شخصی ها از فرصت استفاده کرده و طلا می خرند.
3) دیروز شاخص داوجونز به 20.000 واحد نزول کرد. بازارها برای ساعت ها متوقف شدند و پس از بازگشایی مجددا افت کردند. استراتژيست ارشد گلدمن ساكس معتقد است که S&P500 می تواند باز هم افت کند و به 2000 واحد برسد.(همکنون 2386) اما در طرف مقابل Morgan Stanley گفته پايان بحران ريزش در بازارهاى مالى امريكا نزديك است و كم كم به فكر خريد سهم و فروش دلارهاى انباشته خود باشيد.
4) مدیرعامل شرکت آرامکو عربستان سعودی می گوید این شرکت در حال ارزیابی افزایش ظرفیت تولیدات نفت به روزانه بشکه ای ۱۳ میلیون می باشد و از نفت 30دلاری هم رضایت دارد. روسیه هم واکنش داده و می گوید حتى اگر قيمت نفت سقوط سنگيترى هم ثبت كنند ، نيازى به مذاكره با سعوديها نيست.
5) فولاد در داخل چین روند صعودی گرفته و 3170 یوان معامله شد اما در CIS حدود 10دلار کاهش یافت و شمش 380دلار دیده شد.
6) بهداشت جهانی گفته، چین، نزدیکترین کشور برای رسیدن به واکسن کرونا است. روز گذشته در شهر سیاتل آمریکا اولین تست واکسن انسانی صورت گرفت. خبری از اسرائیل نیست اما هلند، چین، آمریکا و آلمان به نتایج مطلوبی رسیده اند.
7) ایالات متحده یکی دیگر از زیرمجموعه‌های روسنفت را به بهانه کمک به ونزوئلا در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا ، شرکت TNK Trading International S.A، زیرشاخه روسنفت در سوئیس را در فهرست سیاه قرار داد.
8) چین، روسیه و اتحادیه اروپا از آمریکا خواسته اند تا در بحران کرونا تحریم های خود بر علیه ایران را لغو کند.
9) ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین می گوید دلایلی وجود دارد که نشان می دهد ویروس کرونا از سوی دانشمندان آمریکایی در سال ۲۰۱۵ تولید و توسط سازمان سیا شیوع پیدا کرده است.
10) بریتانیا، امارات، روسیه و چین کمک های گسترده ای برای مقابله با کرونا به ایران انجام دادند. ظریف روز گذشته با همتایان خود تلفنی صحبت کرد و از آنها بابت این مساله تشکر کرد.
11) آمریکا به دولت بغداد هشدار داد که در صورت حمله به پایگاه‌های نظامی این کشور در عراق اقدام لازم برای دفاع از خود را انجام خواهد داد.
12) طی روز گذشته در بورس کالا ورق گرم 55میلیون ريال قیمت خورد. (10درصد بالاتر از میانگین پاییز و 8درصد کمتر از عرضه قبلی در بورس کالا) همچنین فخوز محصول خود را 41.1میلیون ريال عرضه کرد که 10درصد بالاتر از پاییز و 10درصد ارزان تر از عرضه قبلی در بورس کالا است. ورق گرم در هفته های قبلی 60میلیون ريال و شمش 45میلیون ريال معامله شده بود.
13) اوره 24میلیون ريال قیمت خورد و کریستال ملامین 116میلیون ريال بنابراین قیمت اوره و مشتقات آن رشد کرده است.
14) قیمت بنزن که نوری می فروشد 15درصد کاهش یافت. قیمت استایرن منومر پارس هم که 102میلیون ريال در هفته اول اسفند بود به 86میلیون ريال در آخرین عرضه سال جاری رسید. هرچند نفت 30درصد افت کرده اما محصولات شیمیایی 15درصد کاهش یافته اند.
15) گل گهر به دلیل کرونا مجمع فوق العاده افزایش سرمایه خود را لغو کرد و لی تعلل و کوتاهی نهاد ناظر مانع از بازگشایی سهم در بازار امروز شد.
16) ایران خودرو دیزل می گوید 500 آمبولانس دیگر به وزارت بهداشت تحویل می دهد و تاکنون 300آمبولانس تحویل داده شده است.
17) همتی می گوید تعداد تراکنش های اینترنتی شدیدا رو به افزایش است. این مساله خبر خوبی برای شرکت های شاپرکی بورس است. رکیش، رتاپ، سپ، آپ، پرداخت … از تراکنش ها سود می برند.
18) همتی می گوید نرخ بین بانکی 18.4درصد است.
19) قیمت اتیلن با 55دلار کاهش به 640دلار رسیده و این خبر خوبی برای متانول نیست چون واحدهای MTO علاقه ای به خرید متانول با قیمت های قبلی نشان نخواهند داد. البته عمده تولیدکنندگان متانول در جهان به زیان رسیده اند که خبر خوبی برای قیمت متانول است.
20) آریاساسول در سال 98 عرضه نمی شود.
21) وامید ساختمان های خود به ارزش 616 میلیارد تومان به سازمان بورس فروخت.
22) داسوه آپارتمان می فروشد.
23) غشان، کوثر و خصدرا یک گام دیگر در مسیر افزایش سرمایه برداشتند.
24) لوتوس تعهدپذیره نویسی 1100میلیارد تومان اوراق با کارمزد 10درصد را بر عهده گرفت.

در امتداد کرونا

ادعا شده استرالیا به درمان احتمالی «کرونا» رسیده است. این موضوع هنوز از سوی نهادهای بین المللی از جمله بهداشت جهانی تایید نشده است.

به گفته مدیر مرکز تحقیقات بالینی دانشگاه کوئینزلند یکی از این داروها به کسانی که که تست ابتلا به ⁧ کرونا⁩ آنها مثبت بود، داده شده است، باعث ناپدید شدن ویروس از بدن آنها و بدنبال آن بهبودی کامل بیمار از عفونت شده است.

فرمانده مدیریت کرونا در کلانشهر تهران اعلام کرده :
مصرف مُسکن برای بیماران کرونا، ممنوع است.
متاسفانه ثابت شده که تمامی داروهای ضدالتهابی اثر نامطلوبی بر روی وضعیت ایمنی بدن دارند.
تنها داروی مجاز برای افرادی که تب و یا درد عضلانی دارند استامینوفن ساده است.
تاثیر تغییرات فصلی در از بین رفتن کرونا قطعی نیست.
رفتار ویروس در فصل بهار قابل پیش‌بینی نیست.
مراجعه به بیمارستان‌ها در تهران کماکان تصاعدی است.

*پزشکان چینی فصلی بودن کرونا را رد کرده اند. متخصصان و پزشکان چینی هشدار داده اند که کرونا با آنفولانزا تفاوت های زیادی دارد و اگر چه ویروس کرونا در مقایسه با سارس و مرس کمتر کشنده است، اما بسیار مسری تر است و همین مساله مقابله با آن را به شدت دچار مشکل می کند. هنوز هیچ شواهدی وجود ندارد که تایید کند ویروس کرونا یک ویروس فصلی است و مانند ویروس آنفولانزا با فرارسیدن فصل گرما کم اثر یا نابود می شود.

تحولات بازار نفت: در بحبوحه کمبود نفتکش های بسیار بزرگ با ظرفیت ۲ میلیون بشکه نفت، هزینه کشتیرانی برای انتقال نفت در نفتکش های سوئزمکس که ظرفیت حدود یک میلیون بشکه را دارند، درمواردی ۱۰ برابر شده است. رویترز، افزایش تقاضا برای جابجایی حجم بالای نفت خامی که عربستان سعودی و متحدانش در اوپک می فرستند باعث شده نرخ کشتیرانی افزایش یابد و با رزرو نفتکش های بزرگ، خریداران به دنبال نفتکش های کوچکتر باشند.

تاملی در باره افزایش سرمایه شرکتها از محل تجدید ارزیابی داراییها

همیشه این سوال مطرح بوده که اگر افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی اثر مالی و عملکردی بر شرکت ها ندارد، چه عاملی باعث واکنش مثبت بازار و سهامداران به چنین اخباری پیرامون شرکت ها می شود؟ هرچند همه می دانیم که افزایش تعداد سهام و تعدیل قیمت، نهایتا منجر به نقدشوندگی بهتر شرکت ها می شود اما برخی داده ها نشان می دهد که تجدید ارزیابی یک سپر دفاعی در زمان بحران است. داده های تاریخی نشان داده که نزدیک بودن قیمت سهام به ارزش اسمی و یا فاصله با اهمیت ازان تا چه حد می تواند سهامدار را در مقابل بحران ها محافظت کند. نگاهی به بحران سیمانی ها در دهه 80، بعد ازان بحران جهانی 2008 و نهایتا کاهش قیمت جهانی در فاصله 2014-2016 یک مساله جالب را نشان می دهد. اگر p.e شرکت های همگروه که درگیر بحران هستند را مورد بررسی قرار دهیم، برخی شرکت ها علی رغم شناوری بالاتر و حتی ارزش بازار بالاتر، p.e بسیار بالاتر از P.e نسبی به خود گرفته اند در حالی که برخی دیگر از شرکت ها دقیقا به P.e نسبی خود رسیده اند. به طور مثال p.e فولاد مبارکه، فخوز، زاگرس، شفن و چند شرکت دیگر همیشه حدود 5 واحد بوده است اما وقتی قیمت جهانی افت می کند P.e مبارکه به بالای 10 می رسد در حالی که سایر شرکت های مورد اشاره با کاهش eps دچار کاهش قیمت شده به شکلی که P.e آن ها باز هم 5 می ماند. سوال این است که چرا مبارکه p.e بالای 10 می گیرد و عملا بحران باعث می شود که بسیار کمتر از همگروهان خود به سهامداران زیان برساند؟ پاسخ ساده است! مبارکه به ارزش اسمی نزدیک شده و کسی حاضر نیست سهام آن را زیر ارزش اسمی بفروشد در حالی که همگروهان با ارزش اسمی فاصله دارند و همچنان با معیار p.e نسبی معامله می شوند. یمان صوفیان در بحران سیمانی ها از 5000 تومان به محدوده ارزش اسمی می رسد اما سیمانی هایی که سریعتر به ارزش اسمی نزدیک شده اند، عملا بسیار کمتر از سصوفی بازدهی منفی داده اند.

این مساله پاسخ روشنی است که چرا تجدید ارزیابی مانعی بر بحران آتی است و منجر به اقبال بازار به سهام شرکت ها می شود. در واقع تجدید ارزیابی قیمت را به سمت ارزش اسمی می برد و در بحران های آتی، مانعی برای افت کمتر قیمت سهام می شود. سهامداران علاقه ندارند سهام خود را به آسانی به قیمتی کمتر از 100 تومان که برابر با عدد پذیره نویسی بوده به فروش برسانند ضمن اینکه وقتی شرکت زیان انباشته ندارد، فروش آن در محدوده ارزش اسمی به معنای این است که قیمت به زیر ارزش دفتری رفته و در زمانی که ارزش دفتری بر اساس بهای تمام شده محاسبه شده، این نشان می دهد که قطعا ارزش واقعی شرکت بیشتر از قیمت های تابلو است لذا میل به فروش به شدت کاهش یافته و سهامدار ترجیح می دهد سهمی با p.e مثلا 20 واحد اما 130 تومان را نگه دارد! ( منبع: کارگزاری اقتصاد بیدار).

پیش بینی بازار چهارشنبه 28 اسفند 98

رفتار بورس تهران در روزهای پایانی سال کاملا نوسانی شده و بازار یک روز مثبت است و یک روز دیگر منفی. تشدید نوسان بازار، نگرانی های زیادی را برای سهامداران شرکتها ایجاد کرده و کسی مطمئن نیست که قیمت سهامش فردا افزایش خواهد یافت یا کاهش!.

در بازارهای جهانی نیز همچون وضعیتی حاکم است و شیوع جهانی کرونا، علاوه بر تلفات و صدمات جانی، پیامدهای اقتصادی سنگین و تلخی بر جای گذاشته است بطوریکه طبق برخی از کارشناسی ها و بررسی های انجام شده، رقم زیان اقتصاد جهانی از زمان پیدایش کرونا به بیش از 3000 میلیارد دلار رسیده است.

اکثر کسب و کارها خوابیده و بنگاههای اقتصادی با چالشهای زیادی روبرو گشته اند که جبران آن شاید سالها طول بکشد. قیمت اکثر محصولات و مواد معدنی و فلزی و … ( از جمله نفت) با سقوط سنگینی همراه گشته و بازارهای مالی و بورس های جهانی سقوط کم سابقه ای را تجربه می کنند.

این در حالیست که بورس تهران تا حدود زیادی آسیب پذیری کمتری از تهدید اخیر کرونا دارد. علت را میتوان در 2 فاکتور اثرگذار مهم دانست: 1- کاهش شدید ارزش پول ملی، که نتایجی چون افزایش نرخ ارزها و دارایی های سرمایه ای( نظیر اوراق سهام شرکتها) را بدنبال دارد. 2- سرازیر شدن صدها هزار میلیارد تومان نقدینگی به فضای معاملات در بورس تهران و اپیدمی شدن خرید و تشکیل سبد متنوعی از سهام شرکتها.

امری که به افت کمتر از 10 درصدی بورس تهران در یک ماه اخیر (آغاز بحران کرونا در ایران و جهان) منجر شده حال آنکه میانگین ریزش بورس های جهانی و نفت، بیش از 30 درصد است!.
و اما برای فرا بعنوان آخرین روز کاری بورس در سال 98، انتظار بازاری سبز و مثبت و بهبود نسبی قیمتها را داریم چرا که تقریبأ بازار از فروشنده ها خالی شده و طیف دلواپسان بازار، پا پس کشیده اند. از طرفی قیمتها در بسباری از نمادهای ارزنده بازار( سهام بنیادمحور) به کف قیمتی رسیده و مستعد افزایش قیمت دوباره هستند. سهامی چون کگل،شپنا،وبصادر،وتجارت و … از این زمره اند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز