رایانش ابری چیست؟

فناوری رایانش ابری از زمان معرفی تاکنون، توانسته قابلیت‌های زیادی را برای پشتیبانی از کسب و کارها ارائه کند. به طوری که امروزه، این فناوری به یکی از ابزارهای غیرقابل اجتناب برای رسیدن به موفقیت در عرصه دیجیتال تبدیل شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، با استفاده از این فناوری، اشخاص می‌توانند داده‌ها و برنامه‌های خود را بر روی اینترنت و به جای هارد درایو، کامپیوتر شخصی یا سرورهای فیزیکی ذخیره‌سازی کنند و به آنها دسترسی داشته باشند. رایانش ابری از شبکه‌ای شامل سرورهای راه دور (ریموت) برای ذخیره‌سازی، پردازش و مدیریت استفاده می‌کند و این شبکه را جایگزین دستگاه‌های ذخیره‌سازی کرده است. در ادامه، ضمن معرفی بیشتر رایانش ابری، کاربرد این فناوری نیز شرح داده می‌شود.

منظور از کلاد یا ابر در این فناوری چیست؟

کلاد یا ابر در واقع گروهی از سرورها هستند که می‌توان از آنها به صورت آنلاین جهت ذخیره‌سازی یا اشتراک‌گذاری داده‌ها استفاده کرد. اشخاص و کسب و کارها می‌توانند با اتصال اینترنتی برای ذخیره‌سازی ریموت اطلاعات خود از رایانش ابری استفاده کنند. به عنوان مثال، با استفاده از این فناوری شما می‌توانید به راحتی، فایل یا برنامه‌ای را به همکاران خود ارسال کنید و یا به تصاویر گوشی و رایانه خود از طریق برنامه‌هایی چون مایکروسافت‌ورد و گوگل داکز دسترسی داشته باشید. کلاد یا ابر به معنا است که سرورهایی که از آنها استفاده می‌کنید دقیقاً در موقعیت فیزیکی شما قرار ندارند. اما شما می‌توانید با اتصال اینترنتی، دسترسی کاملاً ایمن و آسانی به آنها داشته باشید.

راز آسمان پایتخت

رایانش ابری چگونه پیاده‌سازی می‌شود؟

ابر عمومی: پیش از پیدایش ابر عمومی از زیرساخت سنتی برای ذخیره‌سازی و دسترسی به اطلاعات استفاده می‌شد. در واقع، دیتاسنترهای سنتی از قطعات سخت‌افزاری تشکیل می‌شدند که با کمک یک سرور از راه دور به شبکه متصل می‌شوند. بنابراین، هر وبسایت فارغ از میزان نیاز زیرساختی‌اش، سرورش را در دیتاسنتر مستقر می‌کرد.

همزمان با پیدایش فناوری ابری، صاحبان کسب و کارها توانستند به جای اجاره مستقیم سرور از دیتاسنتر، منابع مورد نیازشان را از ارائه‌دهندگان سرویس ابر عمومی تهیه کنند. بنابراین، صاحبان کسب و کارها می‌توانند در هر لحظه بر اساس نیاز خود از منبع استفاده کنند و منبع را افزایش یا کاهش دهند. در واقع، انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری آنی از مزایای ابر عمومی محسوب می‌شود. همچنین، پرداخت هزینه با توجه به میزان مصرف انجام می‌شود. در ابر عمومی، زیرساخت‌ها به صورت مشترک از سوی کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابر عمومی محبوب‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مدل سرویس ابری است که هنوز هم توسط برخی پلتفرم‌ها ارائه می‌شود.

ابر خصوصی: این سرویس ابری با سازمان‌های دیگر مشترک نیست و تنها به یک سازمان ارائه می‌شود. بنابراین، عموم مردم به آن دسترسی نخواهند داشت. ابر خصوصی می‌تواند درون یک سازمان باشد و یا از راه دور کنترل شود.

ابر ترکیبی: ابر ترکیبی به ابر هیبریدی هم معروف است. این ابر، ترکیبی از مدل‌های عمومی و خصوصی است که از طریق اینترنت و شبکه‌های خصوصی مجازی، اتصال را برقرار می‌کند.

در ادامه، برخی از کاربردهای رایج فناوری رایانش ابری معرفی خواهند شد؛

پلتفرم دانلود و بارگذاری فایل

پلتفرم‌های دانلود و بارگذاری آنلاین مانند Media Fire نمونه‌ای از کاربرد کلاد هستند. کاربران می‌توانند با نصب این پلتفرم‌ها به راحتی اسناد، ویدئوها و تصاویر مورد نظرشان را بارگذاری و در هر زمان و هر کجا تنها با اتصال به اینترنت به آنها دسترسی داشته باشند. این سرویس‌ها هم به صورت رایگان و هم پولی در دسترس است.

ویرایش تصویر

تعداد زیادی از سرویس‌های ابری امکان ویرایش رایگان عکس را به کاربران می‌دهند. بنابراین، کاربران می‌توانند با استفاده از یک رابط کاربری ساده، اندازه تصویر خود را تغییر بدهند، کنتراست آن را تنظیم و یا عکس را ویرایش کنند.

ذخیره کردن اطلاعات

برخی از اپلیکیشن‌های مبتنی بر فناوری رایانش ابری، امکان ذخیره‌سازی اطلاعات در کلاد را به کاربران می‌دهد. به علاوه، شما می‌توانید در این برنامه‌ها فرمت داده‌های خود ر ا نیز تغییر بدهید. امنیت بالای سرویس‌های ابری به شما این امکان را می‌دهد که حتی در صورت بروز حادثه یا سرقت کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی و… مجدداً بتوانید به داده‌های خود دسترسی داشته باشید.

برگزاری جلسه‌ تحت وب

بسیاری از سرویس‌های رایانش ابری، سرورهای مجازی‌ای را ارائه می‌کنند که قابلیت خوبی برای برگزاری جلسات دارند. بنابراین، کاربران می‌توانند به راحتی جلسه را به صورت آنلاین برگزاری کرده و فایل‌ها یا صفحه نمایش خود را به اشتراک بگذارند.

شبکه‌های اجتماعی، تماشای آنلاین ویدئو و فیلم، اینترنت اشیا و… نمونه‌های دیگری از فناوری رایانش ابری به شمار می‌روند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز