خدمات نوین مسافربری را با «بهمراه» تجربه کنید

سفرهای درون شهری عموما با استفاده از ابزارهایی در دسترس مثل گوشی تلفن همراه به راحتی قابل انجام است. در ایران استارتاپ‌هایی در این حوزه فعالیت داشته و هر روز سعی در متنوع کردن خدمات خود دارند.

«بهمراه» یکی از این سرویس‌ها است. این محصول به منظور بهبود کارآیی حمل و نقل مناطق کلان شهری شکل گرفت. کسب و کار بهمراه در دهمین نمایشگاه بین المللی اینوتکس حضور دارد.

گروه کاماپرس در آستانه برگزاری این نمایشگاه، پرسش و پاسخی با احمد تاینده، مدیرعامل کسب و کار بهمراه داشت تا فعالیت‌ها و خدمات آن برای کابران بهتر معرفی شود؛

خدمات بهمراه در جهت کاهش هزینه

تاینده، مدیرعامل کسب و کار بهمراه، درباره شروع فعالیت بهمراه گفت: ناوگان بهمراه با مینی باس فعالیت خودش را آغاز کرده اما برنامه ما استفاده از انواع ناوگان سواری، اتوبوس و ون است. فعالیت ما از 3 سال پیش شروع شده و از انتهای سال 1398 به صورت عملیاتی ارائه خدمات را شروع کردیم. در حال حاضر بیش از 100 برنامه ی روزانه فعال داریم که بیشتر به مقصد میادین ونک، ولیعصر (عج)، هفت­تیر و چند میدان اصلی دیگر شهر است.

راز آسمان پایتخت

وی در خصوص شیوه ارائه­‌ی خدمات توسط بهمراه بیان کرد: بهمراه یک سرویس هوشمند برای سفرهای اشتراکی است، کار ما خیلی شبیه سرویس‌های ادارات است. با این تفاوت که به یک سازمان اختصاص نداشته و همه شهروندان امکان استفاده از آن را دارند. ما مسیرهایی را از مبدا مراکز مسکونی به مقصد مراکز کار و فعالیت طراحی کردیم و برای این مسیرها در ساعات مشخصی سرویس قرار می‌دهیم. هر شهروند از طریق اپلیکیشن بهمراه مسیر مورد نظر خود را از قبل رزرو کرده و در ساعت مشخص در محل ایستگاه، که در اپلیکیشن تعیین شده، حضور پیدا کرده و از سرویس استفاده می‌کند. همچنین خدمات ویژه‌ای را برای سازمان‌ها طراحی کردیم که از این طریق امکان کاهش هزینه‌ی سرویس و افزایش کیفیت خدمات برای آن‌ها وجود دارد.

بهمراه و استراژی‌های آن

این کسب و کار افزایش اثرگذاری ناوگان سرویس‌­بر، در جابجایی مسافران را، از طریق بهینه­‌سازی ناوگان، به عنوان هدف خود در نظر گرفته است. به گفته تاینده، استراتژی‌های پرکردن صندلی خالی، پرکردن نیم­راه خالی و پرکردن تایم خالی ناوگان در بخش مربوطه، ترغیب شهروندان به شناوری ساعت کاری و استفاده از سرویس‌های اشتراکی اصلی‌ترین برنامه‌ها برای توسعه این سرویس است.

البته به منظور انجام این مهم ابزارهای بسیار متنوع نرم‌­افزاری، شامل بخش پیشنهاد مسیر برای شهروندان و  برنامه­ریزی ناوگان توسعه داده شده‌اند. در این راستا اقدامات اجرایی متنوعی مانند معرفی میدانی خدمات در میادین اصلی شهر، مذاکره با سازمان‌های دولتی، شهرداری تهران و شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی انجام شده است.

چالش‌های پیش رو

کرونا نقشی جدی در کند کردن فرآیند توسعه سرویس بهمراه داشته است؛ هر چند که به گفته احمد تاینده، مدیرعامل بهمراه، بهترین روش کنترل شده برای حمل و نقل عمومی در مقابل با گسترش این ویروس بوده، اما صدای‌شان به مسئولان نرسیده است: بارها سعی کردیم از روش‌های مختلف پیام خود را به مسئولین برسانیم، اما نشد.

غیر از موضوع کرونا، روش‌های اشتراکی نیاز به حمایت‌های جدی بخش حاکمیت دارد. دولت و شهرداری‌ها سوبسید بسیار سنگینی در بخش حمل و نقل پرداخت کرده، اما در حمایت از بهمراه ابزارهای قانونی لازم را یا نداشته یا تمایلی به استفاده از آن ندارند. در خیلی از شهرهای بزرگ دنیا سرویس‌های این چنینی مورد حمایت دولت هستند.

در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش این مجموعه عدم شناخت دقیق ارزش این سرویس و در نتیجه عدم حمایت از این نوع سرویس است. بنابراین راهکار عملیاتی حمایت دولت برای توسعه این گونه خدمات می­باشد. این سرویس امکان کاهش مصرف انرژی را ممکن می‌کند. به همین خاطر این طرح نیز باید در خصوص فناوری‌ها و روش‌هایی که موجب کاهش مصرف سوخت می­‌گردد، از حمایت‌های وزارت نفت بهره‌­مند شود.

آینده بهمراه روشن است

با توجه به افزایش روز افزون هزینه‌ها، از هزینه سوخت گرفته تا هزینه فرصت حضور در ترافیک و تحمیل آن‌ها به مسافران، هیچ راهی به جز استفاده از ابزارهای جدید برای بهینه­‌سازی حمل و نقل باقی نمی‌ماند. سرویس بهمراه نوعی از حمل و نقل عمومی مدرن است. این محصول تلاش کرده با رفع نواقص روش سنتی حمل و نقل، خدمات مطلوب و اقتصادی‌تری را به مسافران ارائه دهد. بنابراین از نظر این استارت آپ روش‌های نوین حمل و نقل اشتراکی، حتما جایگاه مهمی را در حمل و نقل ایفا خواهند کرد.

مرتبط با : بهمراه
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز