تحکیم جایگاه کانون در اقتصاد الزامی است

کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی

کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی در راستا قانون تسهيل اعطاء تسهيلات بانکی و کاهش هزينه های طرح وتسريع دراجراي طرح هاي توليدي و افزايش منابغ مالي و کارآئی بانک ها به تاريخ 1386/04/05 توسط مجلس شورای اسلامی تصويب و ابلاغ شد.

به گزارش کاماپرس، بر اساس ماده 5 اين قانون، دولت مکلف شد با ايجاد نهادهاي جديد از جمله گروه هاي مشاور مالي و سرمايه گذاري غير دولتي، زمينه تسهيل و تسريع اعطاء تسهيلات را فراهم آورد. کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی به عنوان یک نهاد انتظامی‌و غیردولتی با هدف نظام‌مندکردن فرآیند اعطای تسهیلات بانکی و تحلیل و ارزیابی افراد و شرکت‌های متقاضی تاسیس شده است. کانون طی ۱۲ سال گذشته از زمان تاسیس به دنبال توسعه و بهبود فرآیند اخذ وام، ارتقای روند طرح‌های عملیاتی و اقتصادی کشور از طریق استانداردسازی درونی و بیرونی بوده است.

شرکت‌های رتبه‌بندی شده عضو کانون از تجربه، دانش و تخصص لازم برای ارزیابی هرگونه طرح تجاری برخوردار بوده و یکی از اهداف کانون در این مدت استفاده از این توانمندی برای احیای طرح‌های نیمه تمام در بدنه بخش‌خصوصی و دولتی بوده است. حمایت دستگاه‌های دولتی از کانون با تصویب ماده ۵ قانون اساسی به عنوان الزامی ‌برای مراجعه متقاضیان دریافت وام، سرمایه‌گذار و سیستم بانکی به کانون و استفاده از خدمات شرکت‌های عضو همواره یکی از دغدغه‌های اصلی کانون بوده است. عدم همکاری و مشارکت سیستم بانکی کشور و وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان نهاد بالادستی موانعی را بر سر توسعه فعالیت‌های کانون ایجاد کرده است، برای روشن شدن زوایای مختلف فعالیت‌های کانون و بررسی موانع موجود، دنیای اقتصاد با حمیدرضا حقیقت‌پژوه، رئیس شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی گفت‌وگویی انجام داده است.

ابتدا در مورد کانون و اهداف تاسیس آن توضیح دهید؟
کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی در سال ۱۳۸۷ برمبنای قانون تسهیل وام‌های بانکی بر اساس تصویب ماده ۵ قانون تسهیل اعطای تسهیلات بانکی (مصوبه تیرماه ۱۳۸۶) و با دستور هیات دولت وقت و با قرارگیری در ذیل وزارت اقتصاد و دارایی (طبق اساسنامه) تاسیس شد. کانون در ابتدای راه با حضور چند شرکت حقوقی موسس با هدف تسهیل و قانونمند کردن فرآیند اعطای وام‌های بانکی از سیستم بانکی کشور ایجاد شد. در زمان تاسیس کانون توجه و نگاه وزارت اقتصاد و دارایی از یک طرف برآن بود تا بخش‌خصوصی تقویت شود و تسهیلات بانکی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید و توسعه کسب‌وکارهای گذشته، به‌کار گرفته شود و از طرف دیگر به منابعی بود که به شکل مناسب و قانونمند از طریق بانک مرکزی به سیستم اقتصادی کشور و از طریق بانک‌های عامل بین سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب‌وکار توزیع شود. امروز با گذشت ۱۲ سال از تاسیس کانون، این نهاد از ۲۱۰ عضو حقوقی و ۶ رکن اصلی هیات‌عالی نظارت، مجامع عمومی/ شورای عالی/ دبیر کل/ بازرس قانونی و هیات سازش و رسیدگی به تخلفات تشکیل شده است. کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی در اصل یک نهاد انتظامی ‌است که در مقایسه با نهادهای دیگر عملکردی شبیه به «سازمان نظام مهندسی» یا «کانون کارشناسان رسمی‌دادگستری» دارد.

کانون برای تامین مالی از چه منابعی استفاده می‌کند؟ در این راه با چه چالش‌هایی مواجه است؟
کانون خود مستقیما با مجموعه‌ای قرارداد امضا نمی‌کند و تنها منبع تامین مالی آن از طریق دریافت حق عضویت و هزینه‌های رتبه‌بندی و ثبت قراردادها است. کانون به عنوان یک نهاد انتظامی، غیرانتفاعی و غیردولتی می‌تواند برای کمک به سیستم بانکی و اقتصادی کشور راهگشا باشد. کانون درست مانند هر نهاد نظارتی و کنترلی دیگری با مشکل تامین منابع مالی مواجه بوده و تنها ۲درصد از قراردادهای ثبت شده را از اعضا دریافت می‌کند. یکی از راهکارهای کانون برای تامین مالی از سال ۹۸ تابه‌حال برگزاری کلاس‌های آموزشی برای پرسنل و نیروهای شرکت‌های عضو کانون است.

راز آسمان پایتخت

کانون برای توسعه و پیشرفت خود از زمان تاسیس تاکنون با چه مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو بوده است؟
کانون به عنوان نهاد انتظامی‌ و استانداردساز و سیستم‌دهنده به فعالیت شرکت‌ها می‌توانسته نقش بسیار موثرتری در بهبود فضای اقتصادی کشور ایفا کند که متاسفانه در خیلی از بخش‌ها نتوانسته است آنچنان که باید و شاید موفق عمل کند. یکی از مهم‌ترین دلایل آن عدم همکاری بانک‌ها، مجموعه‌های بانکی و موسسات مالی و اعتباری به‌ویژه بانک مرکزی است. کانون با برنامه‌ریزی، هدایت و تاکید معاونان و مدیران وقت بانک مرکزی و با نظارت وزارت اقتصاد و دارایی و با هدف نظام‌مندی روند اعطای تسهیلات بانکی، متقاضیان سرمایه‌گذاری و درخواست‌کنندگان تسهیلات بانکی از سیستم بانکی کشور تشکیل شد. متاسفانه این امکان برای هر کسی فراهم است تا با معرفی یک طرح تجاری ساده مبالغ هنگفتی تسهیلات بانکی دریافت کند، این موضوع که فرد سرمایه‌گذار یا شرکت متقاضی تسهیلات بانکی، به لحاظ مالی و اجرایی از توانمندی و دانش لازم برای اجرای طرح برخوردار باشد از بزرگ‌ترین چالش‌های سیستم بانکی کشور بوده و هست. بانک‌ها عمدتا به دلیل عدم برخورداری از تمامی ‌تخصص‌های کارشناسی طرح‌ها و پروژه‌ها در مجموعه خود، توان و امکان تحلیل و ارزیابی طر‌ح‌ها را ندارند و آن تعداد از بانک‌ها هم که دارای ساختار کارشناسی برای ارزیابی شرایط طرح و فرد وام‌گیرنده هستند، با طولانی شدن زمان بررسی و عدم امکان تمرکز روی طرح، قابلیت بررسی همه‌جانبه فنی و اقتصادی را ندارند. به همین دلیل کانون به عنوان یک نهاد بیرونی و خارج از سیستم بانکی با هدف تحلیل و ارزیابی افراد و شرکت‌ها تاسیس شد. در ابتدای کار با توجه به استانداردها، چارچوب‌ها و مقررات لازم در ساختار کارشناسی طرح‌ها و برای تهیه گزارش‌های امکان‌سنجی و فرم‌های رتبه‌بندی و ارزیابی شرکت‌ها در کانون تدوین و به مرور زمان توسط شرکت‌های عضو بهینه و پیاده‌سازی شد؛ با این حال عدم همکاری و نبود استفاده سیستم بانکی کشور از توانمندی و خدمات شرکت‌های عضو کانون هنوز هم از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش‌های کانون محسوب می‌شود.

رتبه‌بندی اعضای کانون به چه شکلی انجام می‌شود؟
درخواست عضویت شرکت‌ها ابتدا از طریق فرآیند تماس و مکاتبه و سپس با آپلود کردن مدارک در فضای تماما مجازی و الکترونیکی کانون پیگیری می‌شود. پذیرش اولیه با توجه به شرایط شرکت‌ها از نظر برخورداری از تاییدیه اداره ثبت شرکت‌ها ولو تازه تاسیس، اعضای هیات‌مدیره، اساسنامه که حتما باید در موضوع اسناسنامه به فعالیت خدمات امکان‌سنجی و نظارت بر طرح اشاره شده باشد، انجام می‌گیرد. کانون نمی‌تواند برای شرکت‌های بازرگانی با فعالیت‌های صادرات و واردات یا تامین‌کننده تجهیزات به دلیل امکان تبانی با شرکت‌های بیرونی و رویکردهای دوجانبه مجوز پذیرش صادر کند. بنابراین، مجوز تنها برای شرکت‌هایی که دارای موضوع فعالیت خدمات مهندسی، مشاوره سرمایه‌گذاری و امکان‌سنجی باشند، صادر می‌شود.

«سامانه انتخاب مشاور» (سام) چقدر توانسته به تحقق اهداف کانون کمک کند؟
سامانه سام با هدف فرآیند ارجاع و توزیع همگن کار بین اعضای کانون راه‌اندازی شده است. این مدل برای اولین بار طی همکاری با بانک صنعت و معدن به دلیل برخورداری از بیشترین طرح‌های صنعتی- معدنی کشور صورت گرفته است، مضاف بر اینکه بدنه کارشناسی و تیم مدیریتی بانک صنعت و معدن در ابتدای شکل‌گیری کانون همراه کانون بوده است. مراحل کار در سامانه به این صورت است که ابتدا بانک طرح‌های متقاضی دریافت تسهیلات را در سامانه بارگذاری می‌کند و از شرکت‌های عضو کانون می‌خواهد تا آمادگی خود را برای ارائه یک طرح تجاری توجیه‌پذیر اعلام کنند، پس از اعلام آمادگی اعضا، سامانه از میان آنها ۵ یا ۶ شرکت مناسب را برحسب تجربه‌های گذشته، نیروی کار متخصص، تیم مدیریتی و توانمندی‌های اجرایی و رتبه آنها در کانون انتخاب می‌کند.

کانون تا چه حد توانسته در جهت کمک به صنایع برای اخذ تسهیلات و رفع موانع تولید موفق باشد؟
اگر بخواهیم منصفانه به این سوال پاسخ دهیم باید بگویم کانون در این راه چندان موفق نبوده است و بزرگ‌ترین دلیل عدم موفقیت کانون به این موضوع برمی‌گردد که هیچ‌یک از صنایع اجبار و محوریتی برای استفاده از خدمات شرکت‌های عضو کانون ندارند. امروز هر متقاضی با نوشتن یک طرح تجاری ساده و رعایت چارچوب‌های اولیه آن می‌تواند به‌راحتی مجوزهای لازم را از وزارت صمت دریافت کند، حتی هر کسی که متقاضی دریافت زمین باشد می‌تواند با ارائه یک طرح ساده اولیه بدون اینکه بررسی‌های فنی و تخصصی کافی در خصوص ظرفیت‌سنجی، امکان سنجی طرح و تحلیل بازار و … صورت بگیرد، وام دریافت کند. کانون از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) می‌خواهد تا در فرآیند استعلام افراد و شرکت‌های متقاضی تسهیلات از توانمندی‌های کانون در خصوص ارزیابی شرایط طرح استفاده کند تا از این طریق حداقل مسائل کنترلی و چارچوب‌های نظارتی رعایت شود.

راهکارهای حمایتی کانون برای شرکت‌های دانش‌بنیان به چه صورت است؟
راهکار کانون برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بر مبنای جذب سرمایه‌گذار برای پیاده‌سازی و تجاری‌سازی پروژه‌های این‌گونه شرکت‌ها تعریف شده است، این کار از طریق صندوق «نوآوری و شکوفایی» و شرکت‌های عضو کانون صورت می‌گیرد. پس از معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق صندوق، کانون با توجه به رتبه‌بندی شرکت‌های عضو و گرایش‌های آنها این‌گونه شرکت‌ها را برای جذب سرمایه به آنها معرفی می‌کند، شرکت‌های عضو کانون حتی می‌توانند نظر تکمیلی خود را در خصوص طرح‌ها اعلام کنند چون یکی از مشکلات طرح‌های تجاری عمدتا نحوه ارائه و معرفی کردن آنها به سرمایه‌گذار است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز