بیشترین ضایعات غذایی را مردم کدام کشور جهان تولید می‌کنند؟

لست سکند

مسئله هدررفت مواد غذایی به سرعت در حال تبدیل به مشکلی یک میلیارد تنی است که نشان‌دهنده نیاز به بهبود گسترده برای حل این مشکل جهانی است.

به گزارش کاماپرس، بر اساس شاخص ضایعات غذایی برنامه محیط زیست سازمان ملل در سال ۲۰۲۱، مردم جهان سالانه نزدیک به ۹۳۱ میلیون تن زباله از دورریز مواد غذایی تولید می‌کنند که ۵۶۹ تن آن از خانوارها ناشی می‌شود. ۲۴۴ میلیون تن از مقدار باقیمانده به خدمات غذایی اختصاص دارد و بخش‌های خرده‌فروشی نیز ۱۱۸ میلیون تن زباله مواد غذایی تولید می‌کنند.

متوسط تولید زباله غذایی برای هر خانوار در جهان ۷۴ کیلوگرم است. این شاخص بیان می‌دارد که اگر میزان اتلاف مواد غذایی را به‌عنوان یک کشور در نظر بگیریم، این میزان سومین منبع بزرگ انتشار گازهای گلخانه‌ای در کره زمین خواهد بود.

 

هر کشور چه میزان غذا هدر می‌دهد؟

راز آسمان پایتخت

به نقل از پایگاه داده‌های بازار و مصرف کننده، استاتیستا، بالاترین آمار ضایعات غذایی در دو کشور با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر ثبت شده است. دورریز مواد غذایی در چین سالانه ۹۱.۶ میلیون تن برآورد می‌شود و هند ۶۸.۸ میلیون تن مواد غذایی دور ریخته است. ایالات متحده با ۱۹.۴ میلیون تن زباله مواد غذایی در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد در حالیکه اروپا، فرانسه و آلمان هر ساله بین ۵ تا ۶ میلیون تن زباله غذایی تولید می‌کنند.

استاتیستا یک شرکت آلمانی است که پلتفرم آن شامل ۱ میلیون آمار درباره ۸۰ هزار موضوع از ۲۲ هزار و پانصد منبع و ۱۷۰ صنعت است. استاتیستا در طی ۱۴ سال فعالیت توانسته است به یک شرکت پیشرو در زمینه ارائه داده‌های بازار و مصرف کننده تبدیل شود.

 

هدر رفت غذا در ایران چقدر است؟

دورریز مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته است. ایران در این بین با داشتن تنها یک درصد جمعیت جهانی، ‌۳ درصد از غذای تولیدی جهان را مصرف می‌کند. بر اساس آمارهای فائو، حجم اتلاف غذای ایرانیان سالانه ۳۵ میلیون تن است که ۲.۷ درصد از کل دورریز غذایی جهان را تشکیل می‌دهد.

این میزان از اتلاف غذا معادل غدای سالانه ۱۸ میلیون نفر است و بر اساس برآوردهای انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ارزشی نزدیک به ۳۸ هزار میلیارد تومان دارد.

 

هدررفت مواد غذایی چه آسیب‌هایی به محیط زیست وارد می‌کند؟

طبق گزارش سازمان ملل، ضایعات مواد غذایی تاثیرات منفی قابل توجهی بر محیط زیست، اقتصاد و شرایط اجتماعی دارد. همزمان با عقب‌ماندن جهان از اقدامات اقلیمی، ۸ تا ۱۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به غذایی است که دور ریخته می‌شود. ضایعات غذایی علاوه بر تولید مقداری زیادی گاز گلخانه‌ای متان و آلودگی هوا علت هدررفت مقدار زیادی از آب‌های شیرین و زیرزمینی و آلودگی خاک هستند.

در این گزارش اشاره شده است که ۶۹۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ از گرسنگی و عدم دسترسی مواد غذایی آسیب دیده‌اند. کاهش ضایعات مواد غذایی سبب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش تخریب طبیعت، افزایش دسترسی به مواد غذایی و در نتیجه کاهش گرسنگی خواهد شد. این اقدام نیازمند نگاه جدی دولت‌ها و سازمان‌های جهانی و همچنین توجه شهروندان به انجام وظایف خود در راستای حفظ کره زمین است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز