بورس چگونه باید حمایت شود؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

دکتر علی سرزعیم استاد دانشگاه علامه طباطبایی، به ارائه راهکارهایی برای حمایت از بورس پرداخت و گفت: همان‌طور که انتظار می‌رفت بازار سهام روند اصلاحی را پیش گرفت و آن‌گونه که در دانش مالی به آن «بازگشت به میانگین (mean reversion ) گفته می‌شود، شروع شد.

به گزارش کاماپرس، علی سرزعیم با اشاره به اینکه کسانی که به نرخ‌های بالای رشد قیمت سهام عادت کرده بودند، سروصدا می‌کنند و از دولت می‌خواهند که به میان آید و شاخص را بالا نگه دارد تا آنها بتوانند سهام خود را در نرخ‌های بالا بفروشند، گفت: توجیهی که آن‌ها  برای این قضیه مطرح می‌کنند این است که دولت مردم را به بورس دعوت کرد و حالا باید نگذارد تا مردم ضرر کنند. چیزی که به ذهن متبادر می‌شود این است که آیا واقعا اگر مسوولان از مردم دعوت نمی‌کردند، آن‌ها به سمت بازار بورس نمی‌رفتند؟ روشن است که چنین نیست و این حرف توجیهی بیش نیست.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در یاداشت خود برای روزنامه صبح اقتصاد، نوشت: استدلال دیگری که مطرح می‌شود این است که مردم خانه و خودروی خود را فروخته‌اند و اینک اگر شاخص بیش از این سقوط کند آنها مستاصل و آواره می‌شوند. در این رابطه چند نکته را باید لحاظ کرد. نکته اول این است که اگر کسی واقعا خانه و خودروی خود را فروخته و وارد بورس کرده حتما اشتباه کرده و اتفاقا همه مسوولان و همه تبلیغات، افراد را از چنین کاری نهی کرده‌اند. اگر کسانی واقعا گوش نکرده‌اند باید هزینه حرف‌نشنوی خود را بدهند.

پشت این مظلوم نمایی‌ها، منافع کلان نهفته‌است

زعیمی با بیان اینکه در این شرایط کسانی که سرمایه‌گذاری‌های عمده در بورس کرده‌اند (چندده میلیارد تومان)، خود را پشت معدود افراد ضعیفی که از این تحولات متضرر شده‌اند، پنهان می‌کنند، گفت:  آنها با صداقت نمی‌گویند که دولت سود غیرمتعارف ما را تضمین کن تا بورس عملکردی غیرریسکی همانند بانک داشته باشد- با این تفاوت که سود آنها ده‌ها برابر باشد- بلکه می‌گویند دولت نباید بگذارد افراد فقیری که با یک امیدی ذخیره ناچیز خود را وارد بورس کرده‌اند ناامید شوند. پشت این مظلوم‌نمایی‌های بزرگ، منافع کلان نهفته است که باید آنها را بازشناخت.

راز آسمان پایتخت

وی افزود: توجیه دیگری که منتفعان از حمایت احتمالی دولت از بورس مطرح می‌کنند این است که اگر منابع از بورس خارج شود به سراغ بازار ارز می‌رود و شوک دیگری به اقتصاد وارد می‌شود. ابتدا خوب است ببینیم احتمالا چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بورس شده است یعنی از بخش‌های دیگر اقتصاد به این بازار منتقل شده است و چون این بازار، بازار با حاصل جمع صفر است، کسانی با فروش سهام معادل آن از بورس خارج و به بازارهای دیگر از جمله ارز وارد کردند که ثمره آن جهش ارز به بالای ۲۰ هزار تومان بود. حالا ارزش بازار تنزل کرده است و فرض کنید بدون حمایت دولت شاخص نصف شود. در آن صورت در بدترین حالت که همه تازه‌واردان بخواهند از بورس خارج شوند- که تقریبا غیرممکن است- باید سهامشان را به کس یا کسانی بفروشند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان اظهارکرد:  حتی اگر این امر رخ دهد آیا واقعا متوجه بازار ارز خواهد شد؟ آیا تهدید بازار ارز از این محل بیشتر یک بلوف نیست؟ به باور من این تهدید بسیار بزرگنمایی شده تا دولت را به سطح حمایت غیراصولی از بورس بکشانند.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “بورس چگونه باید حمایت شود؟

  1. سهمدار گفته:

    آخه هر … مثل این آقا باید کمی بیشتر درس میخواند تا بفهمد که فردی که برای سرمایه گذاری سرمایه اش را وارد بورس کرده تا ضرر ببیند !هر انسان عاقلی که در کشور ما و با این تورم هولناک لحظه ای زندگی میکند هزار بار به این گونه صحبت هایی که از باد معده و سردی مزاج حاصل شده فکر میکند بیشتر به حماقت این گونه استاد نماها متاسف میشود در کدام کشوری سرمایه مردم توسط دولت وقت گروگان گرفته شده که شما اینگونه … میزنید بروید و دستان ناپاکتان را از سر مردم ستمدیده وشریفی که در هر مرحله از تاریخ روزگار به یک اشاره به خیابانها ریخته و پشت نظام را خالی نکرده اند دور باد نام انسان که بر شما برند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز