رشد شگفت‌انگیز بورس تا پایان سال

لست سکند

کاهش چشمگیر بازار سرمایه در چند هفته اخیر بسیاری از بازیگرانِ تازه‌وارد را دچار شوک کرده است. آنها در حالی‌که با کاهش مداوم ارزش دارایی‌شان مواجه هستند، دچار این تردید شده‌اند که در این بازار پیچیده بمانند یا سرمایه خود را خارج کنند.

به گزارش کاماپرس، محمدرضا رسولی کارشناس اقتصادی در یادداشتی با تیتر «تبعات دستوری رونق بازار بورس» به تحلیل وضعیت این روزهای بورس پرداخت. این یادداشت که در آخرین شماره روزنامه شرق منتشر شد، بسیاری از تصورات رایج را رد می‌کند و همچنان امیدوارانه به بازار سرمایه می‌نگرد.

رسولی در یادداشت خود نوشته است: ایجاد نوسان مصنوعی در بازار پیامدهای منفی خود را دارد. در مقطعی که اعتماد عمومی به بازار بورس افزایش یافته است، هرگونه اقدام نسنجیده احتمال ضربه‌زدن به بازار بورس را در پی خواهد داشت و نتیجه اینکه باید نظاره‌گر خروج سرمایه از بازار بورس و روان‌شدن نقدینگی به بازارهای غیرمولد، دلالی و موازی بی‌خاصیت بود. اگر بورس شکوفا باشد اقتصاد مولد نیز شکوفا می‌شود، پس دولت باید قدر این موقعیت پیش‌آمده را بداند و از اعمال رفتارهای سلیقه‌ای و لحظه‌ای خودداری کند. بورسِ شکوفا، شفافیت در اقتصاد کشور است که تحقق آن آرزوی همه دولت‌ها بوده ‌است. دولت به مردمی که امسال با ورود به بازار سرمایه پول خود را به این بازار تزریق کرده‌اند به‌شدت مدیون است. بورس نشانه اتکای به داخل است و رشد اتکای به داخل که در اهداف اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود با شکوفایی بورس محقق می‌شود.

بورس حباب ندارد

برخلاف نظر بعضی از کارشناسان بازار سرمایه، باید گفت بازار سرمایه فعلی با حباب روبه‌رو نیست؛ چراکه بورس در‌حال‌حاضر به تبع تورم در حال رشد است و سرمایه‌گذاران قبلا تورم سال ۹۹ را پیش‌بینی کرده بودند. باید اذعان کرد بورس ایران حباب ندارد اما عده‌ای القا می‌کنند حبابی است و با این اقدام خود استرس فکری بر افکار تصمیم‌گیر تحمیل می‌کنند تا بعضا با اتخاذ تصمیماتی عجولانه مانع رشد بورس شوند و در نهایت آن شود که نباید بشود. سهامداران نیز لازم است برای خرید و فروش خود دنباله‌روی بازار نباشند و در خرید و فروش‌های خود فوق‌العاده دقت کنند. بعد از ریزشی که سهامداران تجربه کردند، دیگر این روزها، فروش سهام توجیه ندارد و وقت، وقتِ خرید سهام است، اما به دید بلندمدت و میان‌مدت.

راز آسمان پایتخت

آنها که تشویق کردند؛ حالا مداخله کنند

بازاری که دچار ریزش شده است به‌سرعت بر نخواهد گشت و نیاز دارد تا خود از شوکی که به آن وارد شده خارج شود. همان‌طور که در تیر‌ماه صحبت از این بود که بازار وارد فاز اصلاح سنگین خواهد شد، امروز نیز به جرأت می‌توان گفت، بازار سرمایه بعد از خروج از این شوک، تا پایان سال رشدی شگفت‌انگیز خواهد داشت. کسانی که سهام ارزشمند خود را در این روزها و با این قیمت‌ها می‌فروشند، به‌شدت نقره‌داغ خواهند شد. این روزها فرصت خرید طلایی در سهام «باارزش» به وجود آمده است. به نظر می‌رسد این فرصت خرید هوشمند را نباید از دست داد.
در پایان به این نکته باید اشاره کرد که دولت، سخنگوی دولت، رئیس بانک مرکزی یا وزیر اقتصاد یا کسانی که تاکنون مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کرده‌اند، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور مستقیم مداخله کنند تا بورس بر مدار خودش حرکت کند تا از این طریق اعتماد از‌دست‌رفته به بازار بورس بازگردانده شود و زمینه رشد عقلانی بورس تا رسیدن به جایگاه اصلی فراهم شود.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “رشد شگفت‌انگیز بورس تا پایان سال

  1. صادق گفته:

    با سلام، اینکه قیمت ها در بازار سرمایه حباب نیست تحلیل منطقی و معقول است چراکه قیمت سهام بعضی از شرکت ها بحدی پایین است که با پول آن حتی نمی توان یک آدامس خرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز