بازدهی پایین صنعت لوازم خانگی در بورس

تورهای مسافرتی لحظه آخر

درحالی که به دلیل رشد قیمت لوازم خانگی خارجی، خریداران از لوازم خانگی ایرانی، استقبال بیشتری می کنند اما همچنان بازدهی این صنایع در بازار سرمایه پایین است.
به گزارش کاماپرس، نوسانات نرخ ارز در دوسه سال اخیر و تنگ تر شدن دامنه تحریم ها علیه ایران موجب شد که واردات لوازم خانگی به کشور با مشکلات عدیده ای روبرو شود و قیمت ها هم رشد بالایی را تجربه کنند، در این میان صنعت لوازم خانگی داخلی تلاش کرد که تا بتواند تاحدودی این مشکل را مرتفع کند و در همین راستا، تولید ۱۲ میلیون و ۸۶۰ هزار دستگاه لوازم خانگی در سال ۹۹، هدفگذاری شد در حالی که این رقم در سال 98، تعداد ۸ میلیون دستگاه بود.
در این میان و با وجود تولید و استقبال بیشتر خریداران از این لوازم، نگاهی به شاخص سهام کارخانه های تولید لوازم خانگی داخلی نشان می دهد که بازدهی اکثر سهم‌های صنعت لوازم خانگی از ابتدای سال ۹۹ کمتر از بازده شاخص کل است.
کارشناسان معتقدند از جمله دلایل این موضوع را اقبال سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بزرگ و به‌خصوص شرکت‌های اعلام شده برای عرضه در صندوق‌های ETF می دانند.
نگاهی به شرکت های بورسی لوازم خانگی
به گزارش دنیای اقتصاد، شرکت‌های بورسی حاضر در لوازم خانگی، شامل پارس خزر (لخزر)، بوتان (لبوتان)، آبسال (لابسا)، لوازم خانگی پارس(لخانه) و پارس الکتریک (لپارس) در گروه ماشین‌آلات و صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا) هستند.
بررسی ها نشان می دهد که نماد‌های لخزر و مادیرا از بقیه نمادها جذابیت بیشتری دارند ، علاوه براینکه مادیرا هم احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور افزایش سرمایه‌ای هم خواهد داشت، اما در نماد لپارس باید برای این رشد شدید دنبال اخبار و شایعاتی خارج از تحلیل روند عملیاتی شرکت بود.
در نهایت به‌نظر می‌رسد با توجه به بررسی نسبت‌ها و عقب‌افتادگی‌های برخی نمادهای گروه و همچنین توجه به طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها و استراتژی‌های اتخاذ‌شده در بازیگران این صنعت، شانس رشد نمادهایی نظیر مادیرا و لخزر در میان مدت بیشتر از بقیه باشد

راز آسمان پایتخت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز