اگر دلار ارزان شود کدام نمادهای بورس ریزش می‌کنند؟

لست سکند

وضعیت جدیدی که در مذاکرات ایران و غرب اتفاق افتاده احتمال توافق برای احیای برجام را افزایش داده و در این صورت قیمت دلار ارزان می شود. با ارزان شدن دلار برخی سهام های بورس هم در معرض ریزش قرار می گیرند.

به گزارش کاماپرس، سهامداران بورس باید در میان غم و غصه ریزش های متوالی بازار، دغدغه احیای برجام را هم داشته باشند چرا که اگر برجام زنده شود سهام های دلاری بورس با افت قیمت مواجه می شوند.

شپنا، شتران، شبریز و شبندر ؛ نامزدهای سقوط

روزنامه هفت صبح در گزارشی به قلم احمدرضا نجفی در این باره نوشته است؛ زمانی که ریزش ناگهانی قیمت دلار در بازار ارز رقم می خورد،شرکت های پالایشی در صدر فهرست صف های فروش قرار می گیرند.موردی که نشان می دهد نمادهای شپنا، شتران، شبریز و شبندر در خط مقدم تاثیرپذیری از بازار ارز هستند. این تاثیر تا حدودی در روزهای صعودی دلار هم به چشم می خورد و بعضی روزهایی که شاهد افزایش قیمت دلار هستیم، اگر بازار بورس متعادل باشد شاهد افزایش قیمت سهام فرآورده های نفتی خواهیم بود.

احتمال ریزش فارس،نوری، پترول، آریا و شگویا

راز آسمان پایتخت

گروه محصولات شیمیایی در رتبه دوم بیشترین تاثیرپذیری از بازار ارز قرار دارند چراکه محصولات آنها عموما بر اساس قیمتهای جهانی نرخ گذاری می شود و به همین خاطر با افزایش قیمت دلار، ضریب تبدیل نرخ های جهانی به تومان هم افزایش پیدا می کند و حتی اگر شرکت محصولاتش را صادر نکند، از افزایش قیمت دلار سود خواهد کرد.این مورد باعث شده سهامداران برای مشاهده تاثیر تغییرات قیمت ارز بر عملکرد و سودآوری شرکت منتظر گزارش ماهانه شرکتها نمانند و بلافاصله بعد از تغییرات ناگهانی قیمت ارز، دست به خرید و فروش سهام پتروشیمی ها بزنند.

فارس،نوری، پترول، آریا و شگویا از جمله سهامی هستند که ردوپای دلار در روند قیمت سهام آنها به چشم می خورد.

خطر سقوط دلار برای لیدرهای گروه فلزات اساسی

فلزات اساسی دیگر گروهی هستند که از تغییرات قیمت دلار تاثیر می گیرند. به خصوص فولاد، فملی و فخوز که به نوعی لیدرهای گروه محسوب می شوند.شاید فکر کنید در شرایط تحریم آنها چطور می توانند محصولاتشان را صادر کنند و از گرانی یا ارزانی دلار سود و زیان داشته باشند؟

پاسخ اینجاست که حتی قیمت محصولاتی که مشتری داخلی دارند هم با توجه به نرخ دلار تعیین می شود. برای همین سهامداران حرفه ای فلزات اساسی، بعد از بررسی گزارش های مالی شرکت ها، سری به نرخ ارز می زنند تا برای خرید یا فروش سهام تصمیم بگیرند.

از دیگر گروه هایی که از نوسانات بازار ارز تاثیر می گیرند می توان به استخراج کانه های فلزی،شرکت های سرمایه گذاری و صندوق های ETFاشاره کرد که به صورت غیرمستقیم از دلار تاثیرمی‌گیرند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز