افزایش دامنه نوسان بورس را نجات می دهد؟

لست سکند

قرار بود دو نماد مهم بورس – شستا و خودرو – که سهامداران انبوهی چشم به فراز و فرود قیمت سهام آنها دارند در پی یک توقف کوتاه مدت به دلیل افشای اطلاعات دارای اهمیت، امروز بدون دامنه نوسان بازگشایی شوند اما این تصمیم لغو شد.

به گزارش کاماپرس، افزایش یا کاهش دامنه نوسان و حتی حذف دامنه نوسان برخی سهام ها پیشنهادی است که مدتهاست بر سر آن بحث می شود و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. وضعیت این روزهای بورس این پیشنهاد را جدی تر از قبل مطرح کرده چرا که به عقیده موافقان حذف یا افزایش معنی دار دامنه نوسان می تواند تکلیف افت های فرسایشی بازار را یکسره کند و در مدت کوتاهی بازار را به تعادل واقعی بین عرضه و تقاضا برساند.

از سوی دیگر مخالفان چنین تصمیمی را موجب افت سنگین تر شاخص و زیان بیشتر سهامداران خرد می دانند و می گویند جمع شدن صف های فروش و تخلیه حباب برخی سهام ها نباید به قیمت نابودی سرمایه میلیون ها سهامدار خرد تمام شود.

فرسایشی شدن اصلاح بورس به دلیل محدودیت دامنه نوسان

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود تحت عنوان تعویق حذف دامنه نوسان از قول احسان رضا‌پور کارشناس بازار سرمایه در این باره نوشته است: محدودیت دامنه نوسان باعث فرسایشی شدن روند صعودی و نزولی در بورس شده است.  کند شدن این روند علاوه بر ایجاد هیجان، به التهاب در معاملات هم دامن می‌زند. سرمایه‌گذاران هر روز شاهد صف‌های فروشی که با حجم کم مورد معامله قرار‌ می‌گیرد هستند.

راز آسمان پایتخت

از سوی دیگر تداوم صف‌های عرضه‌کنندگان در روز‌های آتی معاملات هم در پی افزوده شدن سهامداران بیشتر در این صفوف، از لحاظ روانی در کلیت بازار اثرگذار خواهد بود. وی با اشاره به مزیت دامنه نوسان گفت: طولانی شدن روز‌های ریزشی می‌تواند منجر به انصراف سهامداران از فروش سهم شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند تصمیمی مبتنی بر تحلیل و آگاهانه بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: عبور زمانی از فضای ملتهب بازار نیز از دلایل انصراف فروشندگان سهام با قیمت‌های پایین در نظر گرفته می‌شود.

به گفته این کارشناس بورس، فرسایشی شدن بازار با وجود دامنه نوسان اثرات منفی زیادی دارد به‌طوری‌که نگرانی و استرس سهامداران با توجه به نبود امکان فروش سهام در روز‌های متوالی کلیت فضای بورس را دستخوش تغییر می‌کند. این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: حذف دامنه نوسان بازار را سریعا به تعادل می‌رساند به‌طوری‌که سهام شرکت‌هایی که مدت‌ها در صف خرید و فروش قرار دارند با نوسان ۱۰ تا ۱۵ درصدی در یک روز معاملاتی متعادل خواهند شد که در پی این مهم سهام می‌تواند به روند عادی خود بازگردد.

حذف دامنه نوسان در بلند مدت به نفع بورس است

مهدی افنانی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز درباره تاثیر افزایش دامنه نوسان به «دنیای‌اقتصاد» گفته است: انتظار می‌رود تکلیف برخی از شرکت‌ها مشخص شود. اگر دامنه نوسان حذف شود احتمالا روی رقمی تثبیت می‌شوند و بازار نیز سریع‌تر به تعادل می‌رسد.

با این حال معاملات با حذف دامنه نوسان مشخص می‌کند تا چه میزانی فروشنده در این نماد‌ها وجود خواهد داشت. به‌طور کلی این سیاست در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث منفی شدن بازار شود، اما در بلندمدت این اتفاق به نفع بازار سهام است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “افزایش دامنه نوسان بورس را نجات می دهد؟

  1. ناشناس گفته:

    حذف دامنه ونسان در بورس تبعات بسیار ناخوشایندی خواهدداشت و اطمینان سهامداران را از بورس خواهد گرفت ریسک سرمایه گذار را بالا میبرد شاید تعداد اندکی منتفع شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز