از نقشه خودرویی وزارت صمت تا ترخیص کالاهای مانده در گمرک

عرضه خودرو و نحوه فروش آن یکی از موضوعاتی است که در یک سال اخیر وزارت صمت را به شدت درگیر کرده است و حالا وزیر صمت می‌­گوید 3 ساز و کار برای آن در نظر گرفته شده ­است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، وزارت صمت این سه ساز و کار را قرعه کشی، عرضه در بورس و فروش خارج از قرعه کشی می‌­داند.

البته استفاده از ابزار بورس به شفاف شدن قیمت­‌ها کمک خواهد کرد و می­‌تواند واسطه­‌گری در این بازار را کاهش دهد. در دو سال اخیر واسطه­‌ها نقش مهمی در افزایش بی­‌رویه قیمت­‌ها داشتند.

در این بین تکلیف آیین نامه واردات خودرو هم در حال روشن شدن است و دولت در هفته پیش­رو مفاد آن را منتشر خواهد کرد. طبق اخبار منتشر شده خودروهای اقتصادی تویوتا و همچنین شرکت‌های خودروساز آلمانی، چینی و هندی مبدا واردات خودرو به ایران هستند و سقف قیمت خودروهای وارداتی ۲۰هزار دلار بوده تا قشر متوسط نیز توانایی خرید آن را داشته­ باشند.

راز آسمان پایتخت

مشخص شدن سقف قیمتی، سبد خودروهای وارداتی به ایران را پربار تر می‌­کند. فراموش نکنیم خودروهایی در این رنج قیمت آپشن­های متفاوتی دارند و این موضوع در تمام دنیا صدق می­‌کند. البته ورود این خودروها به کشور مشمول اعمال تعرفه­‌های واردات بوده و همین موضوع بر افزایش قیمت موثر است. اما جای نگرانی نیست زیرا محصولات منتشر شده در سایت برخی خودروسازان جهان نشان می­‌دهد محصولات متفاوتی در این محدوده قیمتی در سال 2022 تولید شده­است.

گفتنی است تصمیمات اخیر وزارت صمت تنها به خودرو ختم نمی‌­شود، ترخیص برخی تجهیزات مانده در گمرک و واردات لوازم خانگی از موضوعاتی است که این وزارتخانه در روزهای اخیر نسبت به آن واکنش نشان داده است.  به گفته وزارت صمت رسوب برخی تجهیزات در گمرک به دلیل عدم ثبت سفارش از سوی واردکننده صورت گرفته­ است.

در واقع این کالاها در لیست گمرک وجود نداشته و در گمرک می­‌ماند، همچنین بخشی از موارد انباشت شده از سوی تاجران نیز واردات محسوب نمی‌­شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز