آخرین نتایج انتخابات ترکیه

انتخابات ترکیه
لست سکند

انتخابات ترکیه دیروز یکشنبه 24 اردیبهشت ماه برگزاز شد و راس ساعت 17 به وقت آنکارا به پایان رسید. نتایج نهایی این انتخابات امروز دوشنبه 25 اردیبهشت اعلام شد. هیچ‌کدام از نامزدها موفق به کسب 50درصد آرا نشدند.

آخرین به‌روزرسانی: 17 و 12 دقیقه دوشنبه 25 اردیبهشت

به گزارش کاماپرس، نامزدهای ریاست جمهوری برای پیروزی در این رقابت باید به بیش از ۵۰ درصد آرا دست یابند، اما نتایج آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که رقابت به دور دوم کشیده می‌شود و در آن صورت، دو هفته بعد در ۲۸ مه، دو نفر اصلی که انتظار می‌رود اردوغان و قلیچداراوغلو باشند، به مصاف یکدیگر می‌روند و این بار هر نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورد، کرسی ریاست جمهوری را در اختیار می‌گیرد.

در خصوص انتخابات پارلمانی هم انتظار می‌رود یک پارلمان معلق و بلاتکلیف تشکیل شود. براساس نتایج نظرسنجی «کوندا» ائتلاف حاکم اردوغان با ۴۴.۰ درصد در انتخابات پارلمانی حمایت می‌شود و حمایت از ائتلاف اصلی اپوزیسیون ۳۹.۹ درصد می‌شود. از این نظر ائتلاف اردوغان پیشتاز است و انتظار می‌رود که حزب حامی کردها موسوم به دموکراتیک خلق‌ها که از قلیچداراوغلو حمایت می‌کند، نقش کلیدی را ایفا کند.

اردوغان پیشتاز در نتایج اولیه انتخابات

در شرایطی که کمتر از ۱۰ درصد آرای انتخابات امروز یکشنبه ترکیه شمارش شده است، خبرگزاری آناتولی گزارش داد که رجب طیب اردوغان با کسب ۵۹.۵ درصد آرا پیشتاز است.

راز آسمان پایتخت

کمال قلیچداراوغلو با کسب ۳۴.۸ درصد در جایگاه بعدی قرار گرفته و سینان اوغان تاکنون کمی بیش از ۵ درصد رای گرفته است.

تازه‌ترین نتایج انتخابات ترکیه/ اردوغان همچنان پیشتاز
طبق آمار سی‌ان‌ان ترک و براساس شمارش ۵۴.۶ درصد صندوق‌های شمارش شده، اردوغان ۵۱.۹ درصد، قلیچداراوغلو ۴۲.۳ درصد و اوغان ۵.۳ درصد رای به دست آورده‌اند.
۲۳:۵۸
با شمارش ۹۰ درصد آرای ریاست جمهوری ترکیه؛
اردغان۴۹.۸۶ درصد و کمال قلیچداراوغلو ۴۴.۳۸ درصد آرا را به دست آورده‌اند.

دور دوم انتخابات ترکیه

رویترز به نقل از منابعی از اردوگاه دو رقیب انتخابات: دور دوم محتمل است
خبرگزاری رویترز از قول منابعی در حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و حزب جمهوری خلق ترکیه به رهبری کمال قلیچدار اوغلو گزارش داد که بر اساس نتایج هیچکدام از این دو نامزد از ۵۰ درصد آرای لازم برای پیروزی کامل در انتخابات عبور نخواهند کرد.در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شود، تاریخ برگزاری آن دو هفته دیگر خواهد بود.

تقلب در انتخابات ترکیه

شهردار استانبول نیز خبرگزاری دولتی ترکیه را به دستکاری نتایج آراء متهم کرد

اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول، خبرگزاری دولتی آناتولی را به دلیل دستکاری در نتایج مورد انتقاد قرار داد.

امام اوغلو در بیانیه‌ای مشترک با منصور یاواس، شهردار آنکارا، گفت که قلیچداراوغلو بر اساس داده‌های حزب آنها در انتخابات پیشتاز است.

امام اوغلو گفت: اعتبار خبرگزاری دولتی ترکیه زیر صفر است و  نباید به آنها اعتماد کرد.
وی ضمن یادآوری اقدامات مشابه این خبرگزاری دولتی در انتخابات گذشته، تاکید کرد: گزارش های آناتولی باطل و بی اعتبار است.

ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی ترکیه دست به دست می‌شود که تقلب در انتخابات را از سوی حامیان اردوغان نشان می‌دهد.

 

۰۰:۳۰

شمارش ۹۴.۴۵ درصد آرا

 

۱:۳۰

۹۶.۳۷ درصد آرا شمارش شد

نتایج نهایی انتخابات ترکیه

در ساعت 8 و 30 دقیقه صبح نتایج نهایی انتخابات ترکیه اعلام شد. بر این اساس رجب طیب اردوغان 49/35 درصد آرا را کسب کرد. کمال قلیچدار اوغلو نیز 45 درصد آرا را کسب کرده و رده دوم را به خود اختصاص داد. به این ترتیب هیچ‌کدام از این دو نامزد نتوانستند حداقل 50 درصد از آرا را کسب کنند و انتخابات به دور دوم رفت. دور دوم انتخابات ترکیه دو هفته بعد و در روز 7 خرداد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز