چگونه در بورس روی طلا و نقره سرمایه‌گذاری کنیم؟ (جزئیات)

لست سکند

اگر از علاقه مندان سرمایه گذاری هستید و به دنبال گزینه مناسب برای حفظ و افزایش ارزش سرمایه خود می گردید بهتر است از امکانی که در بورس برای سرمایه گذاری در نقره ، طلا ، سکه و حتی زعفران برای شما فراهم است مطلع شوید.

به گزارش کاماپرس، چشم انداز اقتصاد ایران در سال آینده نیز همچنان به گونه ای است که صاحبان سرمایه و نقدینگی – چه این سرمایه خرد و در حد چند میلیون تومان باشد و چه در حد کلان چند صد میلیون و چند میلیارد تومان – چندان علاقه ای به سپرده کردن پول خود در بانک و دریافت سود سپرده ندارند و ترجیح می دهند پول خود را در بازارهای مختلف سرمایه گذاری کنند.

روزنامه هفت صبح در گزارش جذابی به قلم احمدرضا نجفی به گزینه هایی که بورس در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد پرداخته است که در ادامه گزیده ای از این گزارش را می خوانید.

بازاری که در آن هم طلا و نقره می فروشند هم زعفران و پسته!

معاملات نقره در بازار قراردادهای آتی بورس کالای ایران راه اندازی شد. نقره تنها یکی از دارایی‌های است که می‌توان از طریق بورس کالا روی آن سرمایه گذاری کرد. از جمله معروف‌ترین دارایی‌های بورس کالا که احتمالاً تا به حال اسمش به گوشتان خورده باشد سکه یک روزه است. در کنار آن صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا امکان سرمایه گذاری در طلا بدون پرداخت اجرت ساخت و مراجعه به بازار را فراهم کرده‌اند. شاید باورش سخت باشد اما از طریق بورس کالا می‌توانید روی محصولات کشاورزی مثل زعفران، پسته و کشمش هم سرمایه گذاری کنید!

راز آسمان پایتخت

سرمایه گذاری در نقره

معاملات آتی نقره به این شکل هستند که سرمایه‌گذاران با خرید هر برگ قرارداد آتی در اصل ۱۰۰ گرم نقره ۹۹۹ می‌خرند. آنها می‌توانند اوراق خود را در تاریخ سررسید به نقره واقعی تبدیل کنند. تا زمان سررسید اوراق ممکن است قیمت نقره تغییراتی داشته باشد و بر همین اساس قیمت اوراق آتی نقره هم تغییر خواهد کرد.

با این روش سرمایه گذاری های بورس بدون اینکه به بازار جواهرات رفته و نقره خرید باشند با خرید اوراق در بورس کالا عملاً روی نقره سرمایه گذاری کرده اند. قراردادهای آتی بعضا امکان تسویه در روز سررسید دارند که برای اوراق آتی نقره قیمت تسویه بر مبنای قیمت جهانی نقره و نرخ ارز سنا خواهد بود. این اوراق به نام (نقره تحویل فروردین 0۰) در بورس کالا معامله می‌شوند و همانطور که از اسمش پیداست تاریخ سررسید آنها فروردین سال آینده یعنی حدود یک ماه بعد خواهد بود. در سه روزی که معاملات آتی نقره انجام شده یعنی سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته حدود ۱۴ هزار قرارداد آتی نقره معامله شده که نشان از خرید و فروش حدود ۱۴۰۰ کیلو گرم نقره در بورس کالاست. قیمت هر گرم نقره در بورس کالا ۲۰ هزار و ۴۷۰ تومان کشف شده است .

سرمایه‌گذاری در سکه

سکه تمام بهار تحویلی یک روزه با نماد سکه در بورس کالا نماینده سکه تمام طرح جدید در بازار است. هر کسی می تواند با نگهداری سکه تمام در خزانه بانک ها از آنها اوراق گواهی سکه بگیرد.این اوراق در بورس قابل خرید و فروش هستند و خرید آنها به معنای سرمایه‌گذاری در بازار سکه خواهد بود. هر موقع احساس کردید قیمت سکه در بورس کمتر از آن چیزی است که در بازار معامله می‌شود جای نگرانی ندارد و می توانید با مراجعه به خزانه همان بانک سکه ها را تحویل بگیرید. هر ۱۰۰ واحد سکه معاملاتی در بورس کالا نماینده یک سکه تمام  جدید است.

در حال حاضر سکه یک روزه بانک‌رفاه، صادرات، سامان، ملت در چهار نماد با تاریخ اعتبار مخصوص به خودشان در بورس معامله می‌شوند. سکه پرمعامله ترین گواهی سپرده در بورس کالا و قیمت آن در حدود ۱۰ میلیون و هشتصد و چهل و سه تا ۱۰ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان متغیر است.

مطالب مهم مرتبط را بخوانید:

سرمایه گذاری در طلا

طلا مثل سکه به صورت فیزیکی در بورس معامله نمی شود اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله وجود دارند که پشتیبانی آنها طلاست. اصطلاحاً به آنها صندوق کالایی می‌گویند و همانطور که از اسمش پیداست پول‌هایی که از شما می گیرند را در کالایی مثل طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در حال حاضر دو صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در بورس کالا فعال هستند یکی صندوق پشتوانه طلای مفید با نمادعیار و دیگری صندوق پشتوانه طلای لوتوس با نماد طلا . سرمایه گذاری در آنها درست مثل دیگر صندوق‌های etf بورس است با ین تفاوت که قیمت واحد هایشان نه بر اساس شاخص بورس  بلکه بر اساس قیمت روز طلا نوسان پیدا می‌کند.

با خرید این واحدها عملاً در بازار طلا سرمایه گذاری کرده اید اما این روش مزیت‌های نسبت به خرید طلا از بازار دارد. مهم ترینش این است که با سرمایه گذاری در صندوق های کالایی لازم نیست اجرت ساخت پرداخت کنید یا زیر بار ریسک طلای دست دوم و آب شده بروید.

مزیت دیگر هم اینکه برای خرید و فروش طلا نیاز به مراجعه حضوری به طلافروشی‌ها نیست و به صورت آنلاین میتوانید واحدهای صندوق طلا را در بورس خرید و فروش کنید علاوه بر دو صندوق پشتوانه طلا دو صندوق دیگر با پشتوانه سکه هم در بورس کالا فعالیت می‌کنند.

سرمایه گذاری در زعفران

شاید عجیب به نظر برسد اما زعفران هم می تواند سرمایه گذاری سودآوری باشد . کشاورزان با نگهداری زعفران های شان در انبارهای مشخص شده، گواهی سپرده می‌گیرند و آن را در بورس می فروشند. شما به عنوان خریدار گواهی سپرده میتوانید با مراجعه به انبار مشخص شده زعفران ها را تحویل بگیرید اما کمتر کسی این کار را می‌کند چرا که کارکرد اصلی گواهی سپرده کالایی خرید و فروش آن در بورس و کسب سود است.

ولی چطور زعفران میتواند سودآور باشد؟ از آنجا که اغلب زعفران کشت شده در ایران صادر می شود قیمت آن با بالا و پایین شدن دلار تغییر خواهد کرد و برای همین سرمایه‌گذاری در زعفران تا حد زیادی با قیمت دلار همگرایی دارد. هم می توانید به صورت مستقیم با خرید گواهی سپرده زعفران در این بازار سرمایه گذاری کنید هم می توانید از طریق دو صندوق سرمایه‌گذاری طلای سرخ نویرا با نماد نهال و گروه زعفران سحرخیز با نماد سحرخیز به صورت غیر مستقیم وارد این بازار شوید.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “چگونه در بورس روی طلا و نقره سرمایه‌گذاری کنیم؟ (جزئیات)

  1. ارسلان گفته:

    سررسید نمادهای مختلف زعفران را درسایت های رسمی اعلام نمایند تا قبل از رسیدن موعد تسویه خریداران به مشهد بروند واز انبارها زعفران تحویل بگیرند چون اخذ گواهی از بورس کالا زمانبر است ونماد هم متوقف وامکان فروش آن نیست

  2. ارسلان گفته:

    مقدار زیادی از زعفران مردم در انبارهای مختلف خراسان بلا صاحب مانده است مشخص نیست پولش جیب چه کسی میرود ؟ ضمنا بورس کالا در استانهای دیگر انبار زعفران در نظر نگرفته اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز