خرید آپارتمان در سال 1400 سود بیشتری دارد یا زمین؟

سرمایه گذاری در بازار مسکن به معنی انتخاب بین پیش خرید یا خرید آپارتمان ، خرید زمین و خانه کلنگی است اما به دلیل شرایط خاص این بازار در سال 1400 این انتخاب کار آسانی نیست.

به گزارش کاماپرس، سرمایه گذاران بازار مسکن – افرادی که املاک مسکونی و زمین را به قصد کسب سود خرید و فروش می کنند – بخش مهمی از متقاضیان این بازار را تشکیل می دهند و در سال 1400 بازاری را پیش روی خود می بینند که رکود به معنی کاهش تقاضا و کاهش فروش آپارتمان در آن قطعی به نظر می‌رسد و این چشم انداز سرمایه گذاری را دشوار می کند.

این وضعیت وقتی سخت‌تر می‌شود که سرمایه گذاران به فکر فروش املاک کنونی خود و خرید املاکی با امکان افزایش قیمت بیشتر باشند چرا که اکنون قیمت ها در بسیاری از مناطق تهران در قله گرانی است و برای فروشندگان آپارتمان ، فروش به این قیمت جذاب است اما مشتری دست به نقد در بازار به ندرت یافت می شود.

یکی از پرسش هایی که اکنون در برابر سرمایه گذاران بازار مسکن قرار دارد این است که در سال 1400 خرید آپارتمان سود بیشتری برای آنها خواهد داشت یا بهتر است نقدینگی خود را صرف خرید زمین و خانه کلنگی کنند؟

معاوضه ملک کلنگی با آپارتمان سودآور است

آریاک سفر

دو کارشناس خبره اقتصادی – حبیب‌الله فدائی مولودی و علی قاسم نژاد – با ارائه تحلیل هایی درباره افق پیش روی بازار مسکن تلاش کرده اند به این پرسش ها پاسخ دهند و آینده سرمایه‌گذاری در آپارتمان و زمین را برای سرمایه گذاران روشن کنند.

بر اساس نظر آنها که کانال فروم اقتصادی آن را منتشر کرده است ، تحلیل‌های تکنیکال در بازار مسکن نشان از این نکته دارد که در حال حاضر نسبت قیمت زمین کلنگی به آپارتمان در سقف کانال بلندمدت ۲۸ ساله قرار دارد و بر این اساس جابجایی ملک کلنگی با آپارتمان توصیه می‌شود. به بیان دیگر اگر بساز و بفروش ها ملک کلنگی شما را با شرایط مناسب با آپارتمان معاوضه می کنند یا برای ساخت آن به شما پیشنهاد مشارکت می دهند، در سودآوری این کار تردید نکنید.

مطالب مهم مرتبط را بخوانید:

خرید زمین در افق 1400 سودآور نیست

از سوی دیگر برآوردها و تحلیل های این دو کارشناس اقتصادی حکایت از آن دارد که طی ۳ سال آینده قیمت زمین به مراتب کمتر از تورم رشد می کند و  بنابراین نظر آنها این است که در سال 1400 و حتی دو سال بعد از آن خرید زمین ، سرمایه گذاری چندان سودآوری نیست.

خرید آپارتمان هم سود چندانی ندارد ولی از زمین بهتر است

علاوه بر این، در یک نگاه کلی سود خرید آپارتمان نیز در بازار مسکن در افق 1400 و دو سال بعد از آن چندان مطلوب نیست چرا که طی سه سال آتی تورم به میزان ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از قیمت یک متر مربع آپارتمان رشد خواهد کرد و در نتیجه با نگاه تورمی، سرمایه‌گذاری در آپارتمان هم بازدهی منفی خواهد داشت.

به عنوان جمع بندی باید گفت بر اساس تحلیل های انجام شده توسط این دو کارشناس بازدهی و سود خرید‌آپارتمان در سال 1400 بیشتر از زمین خواهد بود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار مسکن، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “خرید آپارتمان در سال 1400 سود بیشتری دارد یا زمین؟

  1. صادق گفته:

    در سال آینده ودر چند سال آینده هیچ سودی برای بازار مسکن وجود ندارد وهر کس وارد این بازار شود بعلت بلوکه شدن سرمایه ضرر خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز