مشعل المپیک زمستانی ۲۰۲۲ با وجود اعتراض فعالان حقوق بشر به چین رسید

لست سکند

مشعل بازی های المپیک زمستانی به همراه تظاهرات فعالان حقوق بشر در شهر آتن روشن شد و سرانجام صبح امروز، چهارشنبه، به پکن رسید.

به گزارش کاماپرس، به نقل از AFP مشعل المپیک بازی‌های زمستانی با وجود اعتراضات به وضعیت حقوق بشر در چین، صبح امروز به پکن رسید و مراسم استقبال از آن در برج المپیک پکن برگزار شد.

مشعل المپیک پس از نمایش در این برج، با هدف گسترش روحیه المپیک و افزایش مشارکت مردم توسط ۱۲۰۰ مشعلدار در سراسر چین به حرکت در می‌آید.

المپیک زمستانی امسال از پانزدهم بهمن تا اول اسفند ۱۴۰۰ و به میزبانی پکن در چین برگزار خواهد شد. در این دوره حدود ۲۹۰۰ ورزشکار به نمایندگی از ۸۵ کمیته ملی المپیک در بازی‌های زمستانی به رقابت می‌پردازند.

راز آسمان پایتخت

مشعل المپیک در روز دوشنبه با کمک آینه مقعر و اشعه خورشید در محل باستانی المپیا روشن شد. در جریان این مراسم، چندین معترض علیه نقض حقوق بشر در چین و اعطای میزبانی بازی‌ها به این کشور تظاهرات کردند که سرانجام توسط پلیس دستگیر شدند.

توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک در سخنرانی کوتاهی با اشاره به بی‌طرفی المپیک گفت که بازی های المپیک بدون توجه به تفاوت‌های سیاسی یا فرهنگی پلی در بین مردم ایجاد می کند.

معترضان وضعیت حقوق بشر در تبت و هنگ کنک را محکوم کرده و بنری با عنوان نسل کشی ممنوع در دست داشتند. چین متهم به نقض حقوق بشر خصوصا نسبت به اقلیت هایی مانند مسلمانان اویغور است.

فعالان حقوق بشر و تبعیدشدگان می‌گویند که دولت مرکزی چین طی آموزش مجدد اجباری دست به سرکوب مذهبی، شکنجه، عقیم‌سازی و نابودی فرهنگی می‌زند. گروه های حقوق بشری مناطق خودمختار سین کیانگ، تبت و هنگ کنگ را به عنوان نمونه ای از اقدامات تلافی جویانه چین معرفی می کنند. آن‌ها بر این باورند که دست کم یک میلیون اویغور و دیگر ترک‌زبانان که اغلب از اقلیت‌های مسلمان هستند، در اردوگاهی واقع در ژین جیانگ زندانی شده‌اند.

در روز یکشنبه تظاهرات مشابهی در آتن انجام ‌شده و پیش از این نیز فراخوان‌هایی برای دعوت ورزشکاران و دولت‌ها به بایکوت کردن این بازی‌ها منتشر شده بود.

اخبار ورزشی پربازدید را بخوانید:

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز