تصاویر باورنکردنی از زندگی در کره شمالی

تا زمانی که کره شمالی ارتباطی با دنیای خارج ندارد، زندگی روزمره شهروندان آن در هاله ای از ابهام باقی خواهد ماند و اخباری که از آن قلمرو منزوی به گوش می رسد همیشه با شایعه و حرف و حدیث همراه است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، کاربران اینترنت در کرده شمالی به کمتر از 30 وب سایت دسترسی دارند، تلفن های همراه نیز که در دنیای امروزی بسیار عادی هستند، در کره شمالی یک دارایی خاص و انحصاری به شمار می آید. در واقع، استفاده از تلفن همراه از سال 2008 در این کشور مجاز شده است. این کشور از سرویس اینترنتی خاص خودش که بسیار محدود است استفاده می کند و فقط نخبه ها و یا اتباع خارجی ساکن کره شمالی می توانند از اینترنت استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

آریاک سفر

گاهی اوقات موضوعی که زنان کره شمالی را آزار می دهد کمبود نوار بهداشتی و دیگر محصولات مربوط به بهداشت بانوان است. طبق مصاحبه ای که یک خانم گریخته از کره شمالی با بی بی سی انجام داده است، زنان نوارهای خودشان را با پارچه کتان درست می کنند و تا جایی که قابل استفاده باشند از آن ها استفاده می کنند.

وسایل پیشگیری از بارداری نیز در کره شمالی ممنوع است. این ممنوعیت برای مبارزه با نرخ منفی رشد جمعیت صورت گرفته است ولی طبق گزارش سازمان ملل در سال 2019، زنان کره شمالی به رغم ممنوع بودن وسایل پیشگیری از بارداری بیشتر از زنان کره جنوبی از این وسایل استفاده می کنند.

یکی از سمبل های امپریالیسم در کره شمالی، کوکاکولا است که در سرتاسر جهان نوشابه ای معروف و شناخته شده است. کوکاکولا فقط در دو کشور کوبا و کره شمالی وجود ندارد. کیم جونگ اون شلوارهای جین و برخی اکسسوری های دیگر را نیز سمبل زندگی غربی و سرمایه داری شناخته و آن ها را ممنوع کرده است.

یک برنامه تلویزیونی در کره شمالی مدعی شده است که موی بلند تأثیری منفی بر روی مغز آقایان دارد و مواد مغذی مهم را جذب خودش می کند. این برنامه حتی اسم افراد خاطی را منتشر کرده است تا در انظار مردم خجالت بکشند.

کیم جونگ ایل که از سال 1993 تا زمان مرگش در سال 2011 رهبری کره شمالی را در دست داشت به گفته نیویورک تایمز رهبری بود که با دست آهنین بر کشور حکومت می کرد و کره شمالی را تا مرز گرسنگی و فروپاشی پیش برد.

کتاب‌هایی که کره‌شمالی را به شما معرفی می‌کنند

برای آشنایی بیشتر با کشور مرموز کره‌شمالی پیشنهاد می‌کنیم، سراغ کتاب‌هایی بروید که در سال‌های اخیر توسط ناشران معتبر منتشر شده است. این کتاب‌ها اغلب یا داستان فرار از مرزهای کره‌شمالی هستند و یا سفرنامه برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای که شانس حضور در این کشور را داشته‌اند.

کتاب «کره‌شمالی؛ آنسوی آینه» یکی از معدود کتاب‌های پژوهشی است که درباره شیوه حکمرانی در این کشور به رشته تحریر درآمده است. کتاب توسط کانگ دن اون و رالف سی هاستینگ، دو تن از پژوهشگران موسسه بروکینگز آمریکا نوشته و توسط سیدمصطفی تاجزاده وعباس شاکری سیاوشانی ترجمه شده است. انتشارات کویر اولین بار این کتاب را در سال 1398 زیر چاپ برد. در این کتاب سیاست‌های اقتصاد سوسیالیستی کره‌شمالی و اصرار این کشور بر هسته‌ای شدن مورد تحلیل قرار گرفته است.

کتاب «علیه توسعه» نیز سعی دارد به سئوالِ «زیر پوست پیونگ‌یانگ چه می‌گذرد؟» پاسخ دهد. دنیل تودور و جیمز پیرسون این کتاب را نوشته‌اند و محمدحسین باقی آن را ترجمه کرده است. فایل کامل این کتاب که با همت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران توسط انتشارات امین‌الضرب منتشر شده را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

نشر ققنوس با انتشار 5 کتاب درباره کره‌شمالی پرکارترین ناشر در این حوزه است. ققنوس تاکنون کتاب‌های «روح گریان من» نوشته کیم هیون هی و ترجمه فرشاد رضایی، «رهبر عزیز» نوشته جنگ جین سونگ و ترجمه مسعود یوسف حصیرچین، «اتهام» نوشته بندی و ترجمه مسعود یوسف‌حصیرچین، «رودخانه تباهی» نوشته ماساجی ایشیکاوا و ترجمه فرشاد رضایی و «کره‌شمالی؛ نگاهی نزدیک به کشوری اسرارآمیز» نوشته الینور بردشو و ترجمه شهربانو صارمی را منتشر کرده است.

انتشارات نگاه نیز کتاب ماساجی ایشیکاوا که داستان واقعی فرار یک مرد از کره‌شمالی است را با نام «رودخانه‌ای در تاریکی» و با ترجمه «بهاره بقائی» 2 نوبت به زیر چاپ برده است.

نشر ثالث و انتشارات کوله‌پشتی نیز هریک 4 عنوان کتاب درباره کره‌شمالی منتشر کرده‌اند. آخرین کتاب نشر ثالث درباره کره‌شمالی «کیم جونگ اون شدن» است. این کتاب مجموعه دیدگاه‌های یک مامور سابق سیا درباره رهبر دیکتاتور کره‌شمالی است. جونگ اچ پاک، نویسنده و زینب کاظم‌پور مترجم این کتاب هستند. این مترجم دو کتاب دیگر به نام‌های «هزاران فرسنگ تا آزادی» نوشته یون سون کیم و «حسرت نمی‌خوریم» اثر باربارا دمیک را نیز در انتشارات ثالث به زیر چاپ برده است. «آکواریوم پیونگ یانگ» نوشته کانگ چول‌هوان و پی‌یر ریگولو که توسط بیژن اشتری ترجمه شده، تصاویری شفاف از پشت پرده آهنین کشور کره‌شمالی به مخاطب ارائه می‌دهد.

کتاب باربارا دمیک علاوه بر نشر ثالث توسط کتابسرای تندیس نیز با نام «افسوس نمی‌خوریم» و با ترجمه حسین شهرابی و مینا جوشقانی منتشر شده است.

دو کتابِ «دختری با هفت اسم» نوشته هیئون سئو لی و ترجمه الهه علوی و «به خاطر زندگی» نوشته یئان‌می پارک و ترجمه مریم علی‌محمدی درباره فرار دو دختر از کره‌شمالی است که توسط انتشارات کوله‌پشتی منتشر شده‌اند. کتاب «تعطیلات من در کره‌شمالی» گزارش سفر شخصی وندی سیمونز به این کشور است. او کره‌شمالی را خنده‌دارترین و بدترین جای جهان توصیف می‌کند. مریم کمانی این کتاب را ترجمه و کوله‌پشتی آن را منتشر کرده است. آخرین کتابی که در کوله‌پشتی درباره کره‌شمالی به زیر چاپ رفته «بدون تو، ما هیچ هستیم» است. این کتاب گزارش سوکی کیم، یک جاسوس آمریکایی-کره‌ای از سرزمین مرموز بالای مدار 38 درجه است. الهه علوی این کتاب را ترجمه کرده است.

کتاب «فرار از اردوگاه 14» که توسط مسعود یوسف‌حصیرچین ترجمه شده، روایتی از فرار ناباورانه یک مرد از کره‌شمالی است. بلین هاردن این کتاب را نوشته و نشر چشمه آن را برای اولین بار منتشر کرده است. این کتاب تاکنون 16 بار در نشر چشمه تجدیدچاپ شده است. اخیرا انتشارات طرح نو نیز همین کتاب را با ترجمه محسن کرباسفروشان منتشر کرده است.

کتاب «نیم‌دانگ پیونگ‌یانگ» تنها کتاب درباره کره‌شمالی است که توسط یک نویسنده ایرانی نوشته شده است. کتاب حاصل دو سفر رضا امیرخانی به کشور کره‌شمالی است. او در این کتاب به دنبال شناخت انسانِ کره‌شمالی و درک تفاوت‌های او با انسانِ ایرانی است. انتشارات افق تاکنون این کتاب را 6 بار زیر چاپ برده است.

یکی از کتاب‌های مجموعه کمیک استریپ‌های گی دولیل در انتشارات اطراف به کره‌شمالی اختصاص دارد. نام این کتاب «پیونگ‌یانگ» است و توسط عاطفه احمدی ترجمه شده است. این کتاب حاصل تجربه زندگی دوماهه کارتونیست کانادایی در پیونگ‌یانگ طی سال 2001 است.

کتاب «ستارگان بین خورشید و ماه» اثر سوزان مک کلیلند که توسط سارا حسینی معینی ترجمه و در انتشارات کتاب پارسه به زیرچاپ رفته، خاطرات تکان‌دهندۀ لوسیا جانگ، یک زن روستایی در کره‌شمالی است که از دستورات دولت سرپیچی می‌کند.

کتاب «جانشین بزرگ» که توسط آنا فایفیلد نوشته و توسط محمدامین جندقیان بیدگلی ترجمه شده، داستان زندگی عجیب و مرموز رهبر کره‌شمالی است. فایفیلد که بارها به کره‌شمالی سفر کرده، سعی دارد در این با زبانی صریح و طنزآمیز بخشی از اسرار این کشور را عیان کند. این کتاب در انتشارات منوچهری منتشر شده است.

علاوه بر این کتاب‌ها، بخش‌هایی از کتاب‌های سیاسی و تاریخی نیز به شیوه حکمرانی و وضعیت اقتصادی – سیاسی کره‌شمالی اختصاص دارد. از این میان می‌توان به کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» اثر دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون اشاره کرد که وضعیت سیاسی و اقتصادی دو کره را با هم مقایسه می‌کند. این کتاب توسط نشر روزنه و همچنین انتشارات دنیای اقتصاد و نشر هنوز منتشر شده است. در کتاب قرن دیکتاتورها که توسط اولیوه گز ویراستاری و توسط ابوالفضل الله‌دادی ترجمه شده، یک فصل کامل به کره‌شمالی و حکمرانی سه «کیم» اختصاص دارد. منظور از سه کیم، «کیم ایل سونگ»، «کیم جونگ ایل» و «کیم جونگ اون» سه رهبر مستبد کره‌شمالی است که از سال 1945 تاکنون بر این سرزمین به صورت مطلق حکمرانی می‌کنند.

یکی دیگر از کتاب‌های خواندنی که به کره‌شمالی نیز اشاره دارد «جبر جغرافیا» اثر تیم مارشال است. این کتاب که با نام «زندانیان جغرافیا» توسط انتشارات کتاب پارسه و با نام «در اسارت جغرافیا» توسط نشر مرکز و با نام «جبر جغرافیا» توسط نشر همان منتشر شده، به تحلیل رابطه بین موقعیت جغرافیایی کشورها و شرایط سیاسی و وضعیت ژئوپلتیک آنها می‌پردازد.

پربازدیدترین ویدیوها را ببینید:

انتهای پیام

مرتبط با : انتشارات امین الضربانتشارات دنیای اقتصادانتشارات روزنهانتشارات ققنوسانتشارات کوله پشتیانتشارات منوچهریانتشارات نگاهانتشارات هنوزطرح نوکتاب پارسهکتابسرای تندیسکویرنشر اطرافنشر افقنشر ثالثنشر چشمهنشر مرکزنشر همان
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

9 دیدگاه برای “تصاویر باورنکردنی از زندگی در کره شمالی

  1. احمد گفته:

    از بیست سال پیش شروع ‌کردید به نقد زندگی مردم کره شمالی والان ما خودمون شرایط بدتری نسبت به اونا داریم

    • حسنا گفته:

      ما یه چیزی که نداریم اقتصاده که اونم داریم درست میکنیم به کمک محققان و پژوهشگران. خود چین هم که معیاراش
      استانداردیه میگه ارزش پول ایرانی بالا میره
      والا خود رسانه ها هستن که با این خبر بد دادناشون امونمون نمیدن
      کره شمالی کشوری هست که واقعا هیچی ندارن انگار دینی هم ندارن اصلا نمی‌دونن خدا چیه خوشبختی چیه خوبی چیه حقیقت چیه ملکه ماشا… از کل دنیا خبر داریم حرصم میخوریم

  2. مرجان رهنورد گفته:

    اره ،الان من خوشحالم که ایران بدنیا اومدم و زندگی بسیار آزادی دارم،میتونم با فیلتر شکن اینترنت داشته باشم،خوشحالم که از امکانات و تکنولوژی پیشرفته دنیا در حد اعلا استفاده میکنم، از اینکه در هوای پاک ایران زندگی میکنم خوشحالم، از اینکه شعل خوب دارم و خونه دلخواهم و ماشین خوبی دارم خدارو شکر میکنم ،خلاصه تونستید به من یکی بفهمانید که شکر گزار باشم چون کشوری وحشتناکتر از ایران هم توی دنیا هست،

  3. علی گفته:

    تا زمانی که الگوی آقایان کره شمالیه وضع مون بهتر از این نخواهد شد نمیدونم چرا از بین این همه کشور توی دنیا، همش زندگی مردم کره شمالی رو می کنین تو چشم مون؟ کشور های دیگر دنیا رو نمی بینین؟؟؟!!!

  4. رضا گفته:

    چه تصاویری .و هنوز فکر میکنید مردم تو‌ دنیای بزرگ اینترنت خودشون نمیتونن تصاویر واقعی رو ببینن.ما هم از این تصاویر تو پیام های بازرگانی داریم .یه جوری خانواده ها لاکچری تن ماهی باز میکنن با خودم میگم من شاید تو ایران زندگی نمیکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز