فولاد خوزستان؛ بزرگترین عرضه‌کننده شمش فولاد کشور

لست سکند

صنعت فولاد یکی از صنایع عمده کشور ما است که این مسئله به آن اهمیت زیادی می‌بخشد و ابعاد جهانی و فراملی دارد. یکی از شرکت‌های فولادی در حال حاضر ایران، مجتمع فولاد خوزستان است که بزرگترین عرضه‌کننده شمش فولاد در کشور شناخته شده است. به همین دلیل، کاماپرس قصد دارد این شرکت را بهتر به علاقه‌مندان صنعت معرفی کند؛

شکل‌گیری نیم قرن تجربه

تاریخ می‌گوید احداث اولیه شرکت فولاد خوزستان به سال 1353 برمی‌گردد، اما عمده مراحل توسعه شرکت همچون عملیات نصب، تکمیل، راه‌انداری واحدها و بسیاری از موفقیت‌های به دست آمده مربوط به پس از انقلاب اسلامی است؛ یعنی آن ده سال تحریم سخت اقتصادی و جنگ تحمیلی.

گفتنی است این کارخانه سه بار در سال‌های متوالی 64 تا 66 مورد حملات هوایی قرار گرفت، اما به هر تقدیر بالاخره در بهار 1368 توانست رسما شروع به کار کند. ظرفیت تولید اولیه کارخانه فولاد خوزستان 100 هزار تن شمش بود که طی دهه نخست فعالیتش به 1 و نیم میلیون تن شمش فولاد در سال رسید.

حالا نوبت طرح‌های توسعه کارخانه بود. این طرح‌های توسعه طی دو فاز اجرا شدند و فولاد خوزستان توانست ظرفیت تولید خود را ابتدا به 2 میلیون و 400 هزارتن در سال تا سال 1387 و سپس 3 میلیون و 200 هزارتن در سال تا 1390 برساند.

راز آسمان پایتخت

در حال حاضر، پس از اجرای طرح‌هایی چون تقویت کوره‌های قوس الکتریکی شش گانه و همچنین استفاده از کوره‌های پاتیلی در فولادسازی، 3 میلیون و 800 هزار تن شمش در سال به ظرفیت تولید ان کارخانه افزوده شده است و هم اکنون، شرکت فولاد خوزستان با وسعت 3/8 کیلومتر مربع، در مجاورت شهر اهواز، مرکز استان خوزستان، دومین مرکز مهم تولید فولاد خام کشور است.

اکنون بیش از 10 هزار نفر دیگر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند.

آشنایی با مراحل تولید در شرکت فولاد خوزستان 

فولاد خوزستان از سه واحد اصلی تشکیل شده است و محصولات به صورت میانی و نهایی عرضه می‌شوند. در کارخانجات گندله سازی، دو مدول گندله‌سازی وجود دارد که هریک 2 میلیون و سیصدهزار تن گندله در سال تولید می‌کنند. در این کارخانجات، سالانه بیش از 6 میلیون تن گندله سنگ آهن از پودر تغلیظ‍‌شده تولید می‌شود.

و اما بخش دوم، کارخانجات احیا مستقیم است که در آن گندله‌های سنگ آهن به آهن اسفنجی – آهن احیا مستقیم- تبدیل می‌شوند. در این بخش مجموعا سالانه 4 میلیون تن آهن اسفنجی تولید می‌شود.

بخش آخر این کارخانه، بخش فولادسازی است. در این بخش محصولات نهایی شرکت که همانا شمش 1 و تختال 2 هستند از آهن اسفنجی به دست می‌آیند. فولادسازی، متشکل از شش کوره قوس الکتریکی، چهار کوره پاتیلی، دو ماشین دو خطه ریخته‌گری تختال، سه ماشین شش خطه شمش و تاسیسات جمع‌آوری غبار فولادسازی است.

کارخانجات فولاد خوزستان، 6 کارخانه جانبی دیگر را نیز در خود جای داده است. کارخانه آهک با دو خط تولیدی، کارخانه اکسیژن، تصفیه‌خانه‌های آب و پساب‌های صنعتی از این دست کارخانه‌ها هستند. و همچنین اسکله تختصاصی بندر امام شامل دو سیستم تخلیه کشتی و یک نیروگاه 500 مگاواتی نیز متعلق به شرکت فولاد خوزستان هستند.

فعالیت در بورس اوراق بهادار

شرکت فولاد خوزستان با نماد فخوز، یکی از بزرگترین شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار است. ارزش بازار این نماد 50 میلیارد و 112 هزار میلیارد ریال است. شرکت گروه توسعه اقتصادی پایندگان بیشترین سهام این شرکت یعنی حدود 46درصد را در اختیار دارد. از دیگر سهامداران این شرکت می‌توان صندوق بازنشستگی کشوری را نام برد.

مدیریتی استاندارد و باکیفیت

این که شرکت‌ها چقدر به کیفیت محصولات عنایت دارد و در جلب رضایت مشتری تلاش می‌کنند را می‌توان از گواهینامه‌های دریافتی آن‌ها دانست. شرکت فولاد خوزستان در راستای ایجاد رضایت مشتریان در سال 2018 موفق به دریافت گواهینامه‌های سیستم مدیریت شکایت مشتریان و سیستم مدیریت پایش و اندازه‌گیری رضایت مشتریان شده است. همچنین این شرکت در سال 2015 استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت زیست محیطی با نام‌های ایزو 9001 و ایزو 14001 را کسب کرده است. شرکت فولاد خوزستان همچنین دارای گواهینامه‌های ایزو 50001، ایزو 27001 و ستاندارد ایزو مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است.

علاوه‌بر این گواهینامه‌ها، شرکت فولاد خوزستان در سال 1391 برای اولین بار موفق به کسب تندیس سیمین تعالی سازمانی شد و پس آن به مدت 6 سال متوالی این عنوان را حفظ کرد. پس از شش سال و در سال 1397 این شرکت بالاخره بر قله ایستاد و تنها شرکت دریافت‌کننده تندیس زرین تعالی سازمانی کشور در سال، لقب گرفت.

مرتبط با : فولاد خوزستان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز