وام سهام عدالت ؛ وعده پرداخت جدی است ؟

ژیوار

در یک ماه گذشته خبرهای زیادی درباره وام سهام عدالت و دریافت تسهیلات بانکی از طریق این سهام منتشر شده، اما تا کنون هیچ وامی پرداخت نشده است.

به گزارش کاماپرس، دریافت وام و تسهیلات بانکی از طریق سهام عدالت این روزها ابعاد جدیدی پیدا کرده است. چند هفته پیش اعلام شد کسانی که سهام عدالت دارند فعلا از فروش آن دست بردارند چون قرار است با سهام وام قرض الحسنه بگیرند. عسگر توکلی رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور گفته بود سهام عدالت در آینده برای امورات روزانه، ضمانت‌نامه بانکی، تضامین و سپرده استفاده می شود.

بر همین اساس ۳۰ میلیون از مشمولان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند می‌توانستند از ابتدای دی ماه از بانک‌های دولتی وام خرد دریافت یا اقدام به خرید کالا کنند.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید 

حتی اعلام شد پنج بانک دولتی و نیمه دولتی، مثل بانک ملی، پست بانک، ملت، صادرات و تجارت در ارایه کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت اعلام آمادگی کرده‌اند. مکانیزم پرداخت این وام هم به این شکل است که بانک‌ها به دارندگان کارت اعتباری سهام عدالت با سود ۱۸ درصدی می دهند. همچنین دریافت این وام ضامن نمی خواهد، چون سهام شخص به جای ضامن وام وثیقه می‌شود.

دریان سفر امید

ارزش این وام چقدر است؟

بر اساس اعلام مسئولان مبلغ وام برای دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی به حدود ۱۳ میلیون تومان است. کسانی که سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی دارند هم می توانند ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وام بدون ضامن بگیرند.

شرط مهم بانک ها برای پرداخت وام سهام عدالت چیست؟

با اینکه مسئولان مدام به سهامداران توصیه می کنند سهامشان را نفروشند تا از طریق آن وام بگیرند، بیشتر بانکها وثیقه شدن سهام عدالت را قبول را ندارند. طبق گفته مسئولان قرار بود خود سهام ضامن این وام باشد، اما به گفته محمد رضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌های خصوصی، سهام عدالت نمی‌تواند وثیقه وام باشد.
جمشیدی در این باره به تجارت نیوز گفته بود:« سهام عدالت نمی‌تواند وثیقه تسهیلات باشد چون اگر قیمت آن در بورس کاهش پیدا کند در اصل وثیقه بانک در برابر تسهیلات اعطا شده، کم شده و بانک کسری وثیقه می‌آورد. اگر سهام عدالت بخواهد وثیقه باشد رقم تسهیلات محدود می‌شود به مبلغ اسمی سهام عدالت. یعنی ۵۳۲ هزارتومان یا یک میلیون تومان.»

با اینکه هنوز هیچ دستوری از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی برای اعطای این وام نیست، اما همچنان مسئولان هر چند روز یک بار از دریافت وام و تسهیلات جدید از طریق سهام عدالت خبر می دهند. مثلا همین امروز اکبر حیدری سخنگوی شرکت‌های سرمایه گذار استانی سهام عدالت در گفت و گویی با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد، بزودی زیر ساخت‌های لازم برای دریافت تسهیلات بانکی از طریق سهام عدالت فراهم می‌شود و اگر مردم صبور باشند می‌توانند به جای فروش سهام عدالت، از تسهیلات استفاده کنند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نهال گشت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز