حق کمیسیون املاک در سال 1403

وکیل کیفری در تهران-کاماپرس
ژیوار

کمیسیون مشاورین املاک بنا بر نوع معامله (مانند خرید و فروش یا اجاره دادن ملک) و همچنین ارزش ملک معامله شده، با فرمول‌های متفاوتی محاسبه می‌شود. پرداخت کمیسیون یکی از مفاد قوانین معاملاتی در کشور است و باید توسط طرفین معامله به هنگام انجام آن اجرا شود. نرخ کمیسیون املاک 1403 هم برای هر نوع معامله، مانند هر سال توسط اتحادیه صنف مشاوران املاک تعیین شده و لازم به ذکر است که این مبلغ ممکن است در شهرهای مختلف متفاوت باشد.

بهترین وکیل ملکی در تهران ذکر این نکته را الزامی میداند که قبل از بررسی میزان حق کمیسیون املاک 1403، ابتدا درباره این حق و مختصات آن بیشتر بدانیم. همه ما برای خرید یا فروش خانه خود و یا اجاره کردن یک ملک، به بنگاه‌ها و مشاورین املاک مراجعه می‌کنیم. این افراد نیز در ازای خدماتی که به طرفین معامله ارائه می‌دهند، حق کمیسیونی دریافت می‌کنند. خدماتی که مشاورین املاک به مراجعین خود ارائه می‌کنند را می‌توان در شش دسته کلی طبقه‌بندی کرد:

  • خرید و فروش ملک
  • رهن کامل ملک
  • رهن و اجاره ملک
  • معاوضه ملک
  • فسخ قراردادهای ملکی
  • مشارکت در ساخت
  • ارائه خدمات مرتبط با قراردادهای جعاله ملکی

 

حق کمیسیون مشاورین املاک

بهترین وکیل در تهران در تعریف این امر اذعان می دارد که کمیسیون مشاورین املاک بنا بر نوع معامله (مانند خرید و فروش یا اجاره دادن ملک) و همچنین ارزش ملک معامله شده، با فرمول‌های متفاوتی محاسبه می‌شود. پرداخت کمیسیون یکی از مفاد قوانین معاملاتی در کشور است و باید توسط طرفین معامله به هنگام انجام آن اجرا شود. نرخ کمیسیون املاک ۱۴۰۲ هم برای هر نوع معامله، مانند هر سال توسط اتحادیه صنف مشاوران املاک تعیین شده و لازم به ذکر است که این مبلغ ممکن است در شهرهای مختلف متفاوت باشد.

نحوه محاسبه کمیسیون املاک در تهران

در ادامه کمیسیون املاک را در حالات متفاوت بررسی می کنیم:

دریان سفر امید

کمیسیون خرید و فروش تهران

طبق مصوبه اتحادیه املاک تهران کمیسیون خرید و فروش ملک به صورت ثابت انجام می‌شود و هر کدام از طرفین معامله موظف به پرداخت ۲۵ صدم درصد قیمت ملک به علاوه ۹ درصد مالیات ارزش افزوده می‌باشند

  • طرفین ۰.۲۵ درصد از قیمت کل ملک + ۹ درصد مالیات ارزش افزوده

کمیسیون رهن و اجاره تهران

  • تبدیل مبلغ رهن به اجاره و جمع این مبلغ با اجاره‌بهای ماهانه
  • تعیین ۳۳ درصد از این مبلغ به عنوان حق کمیسیون مشاور
  • محاسبه ۹ درصد از حق کمیسیون به عنوان مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت آن به مشاور

کمیسیون تمدید اجاره تهران

کمیسیون تمدید اجاره ملک نیز برابر است با یک دهم مبلغ کمیسیون قرارداد اجاره بدین صورت که ابتدا مبلغ کمیسیون را محاسبه و مبلغ را تقسیم به ده می‌کنند.

بهترین وکیل ملکی-کاماپرس

 

با مراجعه به سایت حقوقی و کیفری محمد حاجیلو می توانید به مقالات متعددی در باب حقوقی و کیفری دست یابید. این سایت این امکان را به شما می دهد تا علاوه بر ارتقا ـگتهی خود در مورد موضوعات مختلف، به راه های ارتباطی با برترین وکلا در هر حوزه دست یابید. امور مربوط به املاک غالبا امور حقوقی اند اما اگر به دنبال فردی متخصص در امور کیفری هستید، این سایت امکان دسترسی شما به بهترین وکیل کیفری در تهران را نیز می دهد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

نحوه محاسبه کمیسیون املاک در شهرهای مختلف

رخ محاسبه کمیسیون در هر شهر توسط اتحادیه املاک آن شهر مشخص می شود و نحوه محاسبه و درصد آن در هر شهر متفاوت است اما عموما نحوه محاسبه به دو صورت انجام می شود

پله‌ایی: در این روش مبلغ کل ملک در میزان درصد محاسبه تاثیر گذار است ، به این صورت که اگر مبلغ بیشتر از مقداری مشخصی باشد درصد محاسبه تا پله تایین شده به یک میزان و مازاد قیمت از پله تایین شده با درصد پایین تری محاسبه می‌شود.

ثابت: در این روش درصد محاسبه میزان ثابتی دارد و افزایش قیمت تاثیری در درصد محاسبه ندارد ، با توجه افزایش قیمت ها، شهرهایی مثل تهران از روش ثابت استفاده می‌کنند و  مبلغ به صورت درصدی از ارزش کل معامله تعیین می شود.

قابل ذکر است که مشاورین موضف هستند که طبق تعرفه مصوب شده توسط اتحادیه املاک کمسیون را محاسبه و دریافت کنند ، در صورت مشاهده هرگونه تخلف شما می‌توانید با ارایه مدارک به اتحادیه از املاک مورد نظر شکایت کنید. در بسیاری موارد مشاورین متخلف جهت دریافت کمیسیون بیشتر با فروشنده توافق میکنند که قیمت ملک را بالاتر برده و مازاد قیمت را به عنوان دستمزد دریافت کرده و همزمان درصد مصوب را از خریدار دریافت میکنند.

کلام آخر

پس از کارشناسی ملک توسط کارشناس و جلب رضایت طرفین قرارداد توسط او و سپس عقد قرار داد بین مالک و مستاجر، می بایست مبلغ پولی به عنوان دستمزد انجام کار تحت عنوان حق کمیسیون به کارشناس مربوطه پرداخت شود. در همه جای دنیا این مسئله امری قانونی و متداول است. این مبلغ هم از طرف مالک پرداخت می شود و هم از طرف مستاجر. حال سوال پیش می اید که میزان کمیسیون خرید و فروش ملک چقدر است در رابطه با این موضوع باید بگوییم با توجه بهقیمت ملک خریداری شده و یا فروخته شده می توانیم متوجه شویم که حق کمیسیون ملک چقدراست هر چقدر ارزش ملک شما بیشتر باشد در واقع مقدار کمیسیون آن نیز افزایش خواهد یافت. مشاوران املاک موظف به ارائه رسید به طرفین معامله هستند و مبلغ دریافتی خود را به عنوان حق کمیسیون املاک در قرارداد ذکر میکنند.

میزان این حق الزحمه برابر با مبلغ تصویب شده توسط اتحادیه املاک کشور است و مشاوران املاک نمیتوانند مبالغ بیشتری را از طرف مشتریان درخواست کنند. همچنین، بر اساس قانون، هر مشاور املاک موظف است نحوه محاسبه حق کمیسیون را در دفتر خود نصب کند تا مشتریان با دقت بیشتری در مورد مبلغی که باید پرداخت کنند، آگاهی پیدا کنند. در نهایت، بهتر است مشتریان قبل از انجام معامله، با مشاوران املاک مذاکره در مورد میزان حق الزحمه و شرایط دیگر را انجام دهند.

انتهای پیام

مرتبط با : دفتر حقوقی حاجیلو
نهال گشت
سبیت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز