مفهوم افت قیمت خودرو در تصادفات چیست؟

قیمت خودرو
ژیوار

تصادفات رانندگی همیشه سطحی و جزئی نیستند و گاهی در میان آن‌ها شاهد دسته‌ای هستیم که با خسارات جبران‌ناپذیر همراه هستند. به طور کلی کاهش ارزش قیمت اصلی یک ماشین را افت قیمت خودرو می‌گویند که در کارشناسی قیمت خودرو نیز موثر خواهد بود. مقدار افت قیمت خودرو به عوامل مختلفی مانند نوع تصادف و شدت آن بستگی دارد. اگر در جریان یک تصادف، خودروی یکی از طرفین که خسارت دیده، صفر یا گران باشد حتی با وجود خسارات ناشی از این تصادف به میزان قابل توجهی از قیمت خودرو کاسته می‌شود و صاحب خودروی آسیب دیده حق دارد از طرف مقابل خود که مسبب ایجاد آسیب‌ شده، درخواست پرداخت هزینه‌های مربوط به جبران خسارات ناشی از افت قیمت خودرو را داشته باشد. لازم به ذکر است هیچ یک از شرکت‌های بیمه در قبال پرداخت خسارات ناشی از افت قیمت خودرو در تصادفات مسئول نبوده و این هزینه‌ها را تقبل نمی‌کنند.

کاماپرس در این گزارش به بررسی قوانین افت قیمت خودرو همچنین نحوه محاسبه و چگونگی پرداخت آن می‌پردازد.

پرداخت خسارات مالی ناشی از افت قیمت خودرو در تصادف بر عهده کیست؟

اگر در جریان تصادف، خودروی آسیب‌دیده صفر یا مدل بالا و گران قیمت باشد، صاحب خورو می‌تواند با مراجعه به مقامات و مراجع ذی‌صلاح درخواست جبران هزینه‌‌ی ناشی از افت قیمت خودرو را داشته باشد. براساس قوانین اجباری مربوط به بیمه شخص ثالث، تمام افراد دارای خودروی شخصی موظف به بیمه کردن اتومبیل‌ خود هستند چراکه با وجود این بیمه در صورت ایجاد خسارت به بدنه خودرو، بیمه وظیفه دارد آن را جبران کند اما پرداخت خسارت‌های مربوط به افت قیمت خودرو در وظایف بیمه‌گذار نیست. پرداخت خسارات مالی ناشی از افت قیمت خودرو در تصادف بر عهده مقصر در تصادف بوده و راننده‌ای که خودروی او در خلال تصادف با افت قیمت خودرو مواجه بوده، برای جبران آن باید از طریق قانون به مقصر تصادف در این سانحه مراجعه کند.

قیمت خودرو

آشنایی با قوانین افت قیمت خودرو در تصادفات

از مهم‌ترین قوانین افت قیمت خودرو در تصادفات این است که مسئولیت پرداخت این هزینه‌ها به طور کامل برعهده مقصر در تصادف است. در صورت درخواست صاحب خودروی زیان دیده، این خسارت به شکل قانونی از او اخذ خواهد شد. قانون دیگر درباره مراجع ذی‌صلاحی بوده که وظیفه اعاده‌ی حقوق شخص زیان دیده را در جریان هزینه‌های ناشی از افت قیمت خودرو در تصادف برعهده دارند. شورای حل اختلاف نهادی است که با مراجعه به آن می‌توانید تقاضانامه‌ی پرداخت خسارات و هزینه‌های مالی ناشی از افت قیمت خودرو را در آن ثبت کنید.

دریان سفر امید

آشنایی با نحوه‌ی محاسبه افت قیمت خودرو در تصادفات

برای محاسبه افت قیمت خودرو در تصادفات ابتدا باید مقدماتی مبنی بر درج دادخواست، صدور قرار کارشناسی و پرداخت هزینه‌های مربوط به روند کارشناسی از جانب شخص زیان دیده انجام شود. سپس کارشناس، میزان خسارات و افت قیمت خودرو را به طور دقیق اعلام می‌کند و بعد از تعیین مقدار این هزینه، صاحب خودروی زیان دیده باید از خاطی، طلب جبران خسارت کند. در نهایت این مطالبه را به شکل دادخواستی تنظیم کرده و به شورای حل اختلاف یا دادگاه ارائه دهد. اگر میزان خسارت محاسبه شده بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد، دادگاه به این دادخواست فرد متضرر رسیدگی می‌کند و اگر این مبلغ کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف در مورد آن حکم صادر می‌کند.

چگونه افت قیمت خودرو را به حداقل می‌رسانند؟

افت قیمت خودرو که در اثر استهلاک سالانه آن و به مرور زمان اتفاق می‌افتد غیر قابل انکار است اما برای جلوگیری از افت قیمت خودرو در تصادفات رانندگی رعایت ضوابط راهنمایی و رانندگی به صورت ایمن می‌تواند از بروز سانحه و افت قیمت خودرو جلوگیری کند.

استعلام قیمت خودرو از “همراه مکانیک”

مجموعه‌ی همراه‌ مکانیک از سال ۱۳۹۲ با همکاری متخصصان حوزه‌ی خودرو و نخبگان دانشگاهی فعالیت خود را آغاز کرد. اکنون به کامل‌ترین مرجع خدمات خودرو در کشور، از مشاوره تخصصی خرید و فروش تا خدمات خودرو در محل با بالاترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان تبدیل شده است. برای ارتباط با این مجموعه‌ می‌توانید به نشانی تهران، خیابان آزادی، خیابان حبیب الله، بعد از میدان حسن حسینی، ایستگاه نوآوری شریف، پلاک 56 رفته یا با شماره تلفن‌های 02167632000 یا 02191070700 تماس بگیرید. همچنین برای تسهیل در انجام امور می‌توانید به نشانی اینترنتی www.hamrah-mechanic.com مراجعه کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : همراه مکانیک
آهن ملل اصفهان
فروشگاه اینترنتی فرنا
سلام پرواز ایرانیان
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان