یک نخبه استارتاپی در کابینه دولت اندونزی

اندونزی در مسیر پیشرفت و تحقق چشم‌انداز سال ۲۰۴۵ یعنی تبدیل شدن به اقتصاد چهارم دنیا، اقدامات اصلاحی بی‌شماری را در پیش گرفته که یکی از مهمترین آن‌ها حرکت در جهت اصلاح نظام آموزشی این کشور بوده است. دراین راستا انتخاب ندیما مکاریم ۳۵ساله؛ بنیان‌گذار سوپراپلیکیشن Gojek به‌عنوان وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی، حرکتی اثرگذار در تحقق این هدف به شمار می‌رود.

به گزارش کاماپرس، در ژوئن ۲۰۱۹ زمانیکه جوکو ویدودو؛ رییس جمهور اندونزی، کابینه‌ خود را معرفی کرد، نام یک نفر توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد؛ ندیما مکاریم ۳۵ساله، بنیان‌گذار سوپراپلیکیشن Gojek که به‌عنوان وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی معرفی شد.

ندیما تنها فرد اندونزیایی است که در لیست رهبران آینده مجله تایم جای دارد. مکاریم فارغ‌التحصیل MBA دانشگاه هاروارد بوده و در همان دانشگاه با آنتونی تان، بنیان‌گذار Grab؛ رقیب مالزیایی Gojek آشنا شد. ندیما در ابتدا چندین کسب و کار آنلاین مثل مرکز تماس تلفنی اوجک و پلتفرم فروش آنلاین لباس Zalora را امتحان کرد و در نهایت در سال ۲۰۱۴ همزمان با موج علاقه سرمایه‌گذاران به تاکسی‌های اینترنتی، سوپراپلیکیشن Gojek را تاسیس کرد.

بلومبرگ در گزارشی آورده است که هیچ چیز به اندازه Gojek، زندگی مردم اندونزی را تغییر نداد و بارها در لیست Fortune ۵۰، جزو شرکت‌های متحول کننده جهان از آن یاد شده است. سوپراپلیکیشن Gojek در سال 2016 به اولین یونیکورن (شرکتی با ارزش یک میلیارد دلار) تبدیل شد و بعد از آن هم اولین دکاکورن (شرکتی با ارزش ۱۰میلیارد دلار) در اندونزی بود.

راز آسمان پایتخت

جالب است بدانید که سوپراپلیکیشن Gojek الهام‌بخش بسیاری از کسب‌وکارها از جمله گروه اسنپ ایران است.

بیشتر بخوانید:

به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود تمام این پیشرفت‌ها، ندیما این کسب و کار را رها کرد و به دولت دوم جوکووی پیوست. او در مصاحبه‌ای عنوان کرده که این  تنها شغلی بود که در‌ دولت می‌پذیرفتم، چراکه معتقدم، آموزش ریشه همه فرصت‌ها و حل مشکلات است.

تبدیل شدن به اقتصاد چهارم دنیا؛ چشم‌انداز سال ۲۰۴۵ اندونزی

گفتنی است، اندونزی با رشد متوسط ۵ درصدی و بعد از چین و هند، پرسرعت‌ترین اقتصادی است که تریلیون دلاری شده است. در همین راستا، چشم‌انداز سال ۲۰۴۵ اندونزی یعنی همزمان با صدمین سال استقلال این کشور، تبدیل شدن به اقتصاد چهارم دنیا؛ با تولید ناخالص ۸.۹ تریلیونی و درآمد سرانه ۳۰ هزار دلاری است. این رشد پرسرعت مرهون سیاست‌های رئیس‌جمهور محبوب، جوکو ویدودو معروف به جوکووی است، چراکه نشان داد که در سیاست حفظ شرق و غرب هم تبحر بالایی دارد. جوکوی اوت سال گذشته پیشنهاد عضویت در بریکس را رد کرد و قصد دارد بعد از ژاپن و کره‌جنوبی، سومین عضو آسیایی OECD باشد.

اقدامات اصلاحی رییس جمهور جوکوی

محدودیت صادرات مواد خام، ترغیب شرکت‌هایی از جمله هیوندای و ‌BYD برای ساخت کارخانه خودروهای برقی و ایجاد زنجیره تامین در اندونزی، افتتاح راه‌آهن پرسرعت جاکارتا-باندونگ با سرمایه‌گذاری ۷میلیاردی چینی‌ها و برخی پروژه‌های بزرگ دیگر مثل ساخت ۲۵ فرودگاه، ۱۸بندر و هزاران کیلومتر بزرگراه و جاده با ۱۸۰میلیارد دلار هزینه از موفقیت‌های این رییس جمهوری بوده است.

چگونه یک نخبه استارتاپی در کابینه دولت اندونزی وارد شد؟

با تمام این‌ها جوکووی اعتقاد داشت که کلید ورود اندونزی به دوران طلایی ۲۰۴۵، منابع انسانی ماهر است؛ مساله‌ای که به اصلاح نظام آموزشی کشور نیاز داشت.

وزرای آموزش و فرهنگ پیشین از دو سازمان بزرگ اسلامی کشور بودند؛ اما جوکووی برای رهبری اصلاحات نظام آموزشی به نوآوری نیاز داشت و به همین دلیل سراغ ندیم مکاریم رفت؛ فردی که هیچ‌گونه سابقه سیاسی و کار دولتی نداشت.

در گزارش دنیای اقتصاد آمده است که مکاریم برای سامان‌دهی یکی از بزرگ‌ترین نظام‌های آموزشی دنیا، آموخته‌های Gojek را به‌کار گرفت که از آن جمله می‌توان به کاربرمحور بودن و انعطاف‌پذیری در شیوه تدریس اشاره کرد. ندیما همچنین تلاش کرد آموزش، همسو با علایق و استعدادهای دانش‌آموزان باشد و نظام رتبه‌بندی آنها را نیز حذف کرد.

گفتنی است، جوکووی در ماه‌های آخر ریاست‌جمهوری محبوبیت ۸۰ درصدی دارد و انتظار می‌رود که هر کسی در انتخابات ۱۴فوریه پیروز شود، ادامه‌‌‌دهنده او در مسیر توسعه اقتصادی باشد.
انتهای پیام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز