پیروزی بایدن گشایش اندکی ایجاد می کند

خیلی ها تصور می کنند بایدن بعد از پیروزی در انتخابات آمریکا بلافاصله تحریمها را لغو می کند، اما واقعیت این است که پیروزی بایدن گشایش اندکی در روابط ایران و آمریکا ایجاد می کند.
به گزارش کاماپرس، جو بایدن نامزد دموکرات فعلا در نظرسنجی ها از ترامپ شانس بیشتری برای پیروزی دارد. پیروزی که خیلی ها آن را با بازگشت به برجام و لغو تحریمهای ایران پیوند می دهند. اما در واقعیت چه اتفاقی می افتد و بایدن اگر پیروز انتخابات شود تحریم‌های وضع‌شده توسط ترامپ را به آسانی می تواند لغو کند؟
طهمورث غلامی پژوهشگر ارشد مسائل آمریکا معتقد است شاید بایدن بتواند با هزینه کمتری تحریم‌هایی که براساس دستور اجرایی رئیس‌جمهور بوده را تعلیق یا لغو کند، اما تحریم‌هایی که با استناد به قانون کنگره مانند قانون مقابله با تروریسم بوده نیاز است که درباره لغو آن به کنگره توضیح داده شود.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

به گفته این پژوهشگر ارشد مسائل آمریکا دولت ترامپ در چند سال گذشته سه نوع تحریم علیه ایران وضع کرده است؛ اول تحریم‌های هسته‌ای که به این معنی است آمریکا به بهانه هسته‌ای به اعمال تحریم‌هایی در بخش‌های مختلف علیه ایران پرداخته است. دوم اعمال تحریم‌ها به بهانه سیاست‌های منطقه‌ای ایران و سوم اعمال تحریم‌ها با توجیه نقض حقوق‌بشر در ایران.

بایدن می تواند تحریمها را لغو کند؟

راز آسمان پایتخت

پژوهشگر ارشد مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که در صورتی‌که بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شود، تحریم‌های وضع‌شده توسط ترامپ به آسانی قابل‌لغو است به دنیای اقتصاد می گوید:« اساسا در رابطه با تحریم‌ها و طبق برجام ما تعلیق تحریم‌ها را داشتیم و نه لغو آن؛ یعنی طبق مفاد برجام آمریکا تحریم‌های ثانویه و تحریم‌های یک‌جانبه این کشور علیه ایران و به بهانه برنامه هسته‌ای ایران را به حالت تعلیق درآورد و تحریم‌هایی را که در حوزه‌های دیگر وضع شده بود سرجای خود قرار داشت، زیرا آن تحریم‌ها مورد‌مذاکره قرار نگرفته بودند لذا در صورتی‌که آمریکا به برجام برگردد می‌توان گفت تمام تحریم‌هایی که به بهانه هسته‌ای علیه ایران وضع شده به حالت تعلیق در‌می‌آید.

اما دولت ترامپ همان تحریم‌های هسته‌ای را به بهانه تروریسم، برنامه موشکی یا نقض حقوق‌بشر نیز وضع کرده است و در این صورت فایده‌ای بر آن مترتب نیست که مثلا تحریم صنعت نفت و گاز ایران به بهانه هسته‌ای تعلیق شود، اما همین تحریم‌ها به بهانه تامین مالی تروریسم برقرار باشد. در این وضعیت است که کار برای رئیس‌جمهور بعدی سخت می‌شود.باید گفت که کار بایدن در صورت پیروزی برای تعلیق یا لغو تحریم‌ها آسان نخواهد بود.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز