وام 80 میلیونی مسکن 5 برابر می‌شود؟

ژیوار

گران شدن خانه کار را به جایی رسانده که وام 80 میلیونی صندوق یکم بانک مسکن در برابر قیمت متری 29 میلیونی آپارتمان در تهران ، تقریبا هیچ است. با این شرایط چشم متقاضیان خرید خانه به  جلسه ای است که قرار است امروز در بانک مرکزی برای بررسی افزایش وام مسکن برگزار شود.

به گزارش کاماپرس، قیمت آپارتمان در تهران حتی قبل از گرانی بی حساب و کتاب 3 سال اخیر هم بسیار بالا بود و فاصله زیادی با قدرت خرید اقشار حقوق بگیر داشت به گونه ای که یک کارگر با پس انداز 30 سال حقوق خود – بدون آن که هیچ هزینه ای انجام دهد – می توانست خانه ای حداقلی برای خود فراهم کند. با گرانی هایی که در 3 سال اخیر در بازار مسکن اتفاق افتاده این فاصله به 60 و 70 سال رسیده و خرید خانه برای بسیاری از افراد کاملا به خواب و رویا تبدیل شده است.

با وام مسکن 80 میلیونی چند متر آپارتمان می توان خرید؟

وام مسکن – به ‌صرفه ‌ترین و بهترین نوع تسهیلات مسکن که در تهران 80 میلیون تومان است و دارندگان حساب پس‌انداز مسکن صندوق یکم بانک مسکن می توانند آن را با شرایط خاصی دریافت کنند – نیز که سال ها قبل می توانست اندکی به قدرت خرید متقاضیان کمک کند در حال حاضر برای خرید 3 متر واحد مسکونی در پایتخت کافی نیست!

در این شرایط بسیاری از کارشناسان اقتصادی افزایش سقف وام خرید مسکن را بهترین راهکار برای جبران قدرت خرید از دست رفته متقاضیان می دانند اما واضح است که قیمت املاک مسکونی آنقدر گران شده که حتی 2 برابر شدن وام خرید مسکن کمک چندانی به تغییر وضعیت موجود نمی کند.

دریان سفر امید

تقویت قدرت خرید متقاضیان در گرو افزایش 3 تا 5 برابری وام مسکن

امروز قرار است جلسه ای در بانک مرکزی با موضوع وام مسکن برگزار شود و سوال اینجاست که خروجی این جلسه چه خواهد بود؟ روزنامه همشهری در گزارش اقتصادی امروز خود به این موضوع پرداخته و در بخشی از این گزارش نوشته است؛ بررسی‌های انجام شده در بازار مسکن حکایت از آن دارد که در شرایط کنونی نسبت پوشش ‌دهی بالاترین رقم وام مسکن به ارزش آپارتمان‌ها، از 10درصد فراتر نمی ‌رود. (این بدان معنی است که با وام مسکن فعلی می توان از یک آپارتمان 60 متری، 6 متر خریداری کرد!)

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

به این ترتیب در شرایط امروز و با توجه به رشد حدود 500درصدی میانگین قیمت مسکن در 3سال اخیر، برای احیای قدرت خرید تقاضای مصرفی مسکن باید تغییرات قابل‌توجهی در مبالغ و دوره بازپرداخت تسهیلات این حوزه اعمال شود؛ به‌گونه‌ای که با افزایش 3 تا 5برابری وام خرید مسکن (حداقل افزایش 3برابری وام زوجین خانه‌اولی) متقاضیان مصرفی بتوانند 40درصد ارزش واحد مسکونی مطابق با الگوی مصرف را با استفاده از تسهیلات بلندمدت بانکی تأمین کنند.

در بخش دیگری از گزارش روزنامه همشهری از قول یک یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی بیان شده است : شانس موافقت بانک مرکزی با افزایش وام ساخت مسکن به‌مراتب بالاتر از موافقت این بانک با وام خرید مسکن است.

وی این را هم گفته است که: وزارت راه و شهرسازی عملا از صندوق مسکن یکم کنار کشیده و اختیار آن به بانک مسکن سپرده شده که این بانک نیز به‌دلیل محدودیت منابع، حاضر به افزایش وام مسکن یکم نیست.

این منبع آگاه، درباره مشارکت سایر بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن نیز می‌گوید: بانک‌ها هیچ رغبتی ندارند منابع خود را در اقتصاد متورم ایران و برای مدت طولانی به خریداران مسکن پرداخت کنند؛ اما برای مشارکت در ساخت و بهره‌مندی از نرخ سود بالاتر چراغ سبز نشان داده‌اند و این مسئله می‌تواند به افزایش وام ساخت در جلسه امروز منجر شود.

پربازدیدترین اخبار ما را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نهال گشت
تهران آهن
سبیت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “وام 80 میلیونی مسکن 5 برابر می‌شود؟

  1. امیر گفته:

    هر چه وام بیشتر بدن وضعیت بدتر خواهد شد بهترین راه برای امید به زندگی در ایران و تشکیل خانواده و فرزند اوری محدودیت مالکیت به تعدادی انگشت شمار زمین و خانه و مالیات برای مازاد ان به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ملک است زمین که بی دلیل توسط سرمایه داران و دلالان بال رفته و باید اینقدر پایین بیاد تا در دسترس همه اقشار جامعه قرار گیرد

  2. امیر گفته:

    کی میتونه قسط شو بده اینم شد یک کمک به سرمایه داران برای دریافت وام و بالا رفتن قیمت مسکن به جای این کارها قیمت زمین را که هیچ زحمتی در ان کشیده نشده و سالها بایر میماند برای سود جویی و ربطی به دلار و تحریم و مصالح ندارد را اینقدر باید پایین بیاورید تا قابل دسترس برای همه افراد جامعه در هر سطح مالی قرار بگیرد اصلا چرا زمین میخرند و سالها نگه میدارند مالکیت را محدود و مهلت بدهید یا بسازد یا بفروشد و بعد از پایان مهلت هر سال 50 درصد ارزش روز ملک مالیات بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز