عقبگرد تشنه های ویلا از شمال کشور به حومه تهران

بعد مسافت ، ترافیک مسیر و محدودیت های کرونایی که مانع تردد به ویلاهای شخصی در شمال شده، اشتهای ویلاسازان و خریداران ویلا را از شمال کشور به مناطق حومه تهران کشانده است.

به گزارش کاماپرس، با وجود آن که وضعیت اقتصادی اغلب اقشار جامعه طی سال های اخیر مطلوب نبوده اما تعداد افرادی که توانسته اند به هر شکل ویلایی در شمال کشور – هر چند با متراژهای پایین در مناطق روستایی – برای خود دست و پا کنند، کم نیست.

با شرایط خاصی که اکنون شاهد آن هستیم یعنی ترافیک سنگین مسیرهای رسیدن به شمال کشور و محدودیت های کنونی که ممکن است از این به بعد نیز به علل دیگری ایجاد شود، نگاه مشتاقان ساخت  خرید ویلا را از شمال به حومه تهران کشانده است.

تغییر کاربری زمین های مزروعی و باغی برای ساخت ویلا

روزنامه شرق در گزارش امروز خود در این باره نوشته است؛ به نظر می رسد مقاصد دور همچون شهرهای شمالی برای بسیاری از مشتاقان خرید و ساخت ویلا جذاب نیست؛ چراکه بُعد مسافت و ترافیک‌های سنگین جاده‌ای موجب کم‌کاربرد‌بودن ویلاهای ساحلی و جنگلی شده است و حجم زیادی از ساکنان کلان‌شهرها برای پایان هفته خود به دنبال تفریحگاهی اختصاصی و البته نزدیک‌تر هستند.

آریاک سفر

بنابراین اولین مقاصد این افراد در کلان‌شهر تهران، مناطقی همچون لواسانات، فشم، دماوند، کردان، چهارباغ، زیبادشت، بانوصحرا و امثال آن است که متأسفانه در این مناطق نیز به اندازه کافی زمین مسطح با کاربری مسکونی وجود ندارد. اغلب زمین‌های این مناطق مزروعی یا باغی هستند که به نحوی باید کاربری آنها را تغییر داد.

تبدیل باغ چند هکتاری به یک شهرک مجلل

فرصت‌طلبان از روش‌های خاص خود به شیوه‌ای بهره می‌برند که متولیان حفاظت از این زمین‌ها را وادار به ارائه مجوز تغییر کاربری کنند یا در روشی ساده، با اعمال نفوذ یا تطمیع افراد ذی‌ربط، کار خود را پیش می‌برند و این‌گونه می‌شود که باغی چندهکتاری تبدیل به شهرکی مجلل می‌شود. آنچه دولت تخریب و جریمه چنین دخل‌و‌تصرف‌هایی می‌نامد، تقریبا برابر با یک‌صدم این ساخت‌وسازها و تصرف‌هاست.

ویلاهای متری 100 میلیونی

این تغییر کاربری‌ها باعث شده امروز در منطقه دماوند یا لواسانات شاهد قیمت‌های نجومی برای زمین و ویلاهای ساخته‌شده باشیم که گاهی از متری ۱۰۰ میلیون تومان نیز تجاوز می‌‌کند. در مناطق شمالی تهران تقریبا به وضعیت فوق‌اشباع رسیده‌ایم و حال سیل عظیمی از مردم و علاقه‌مندان به ویلا و باغچه‌داری به مناطق غربی تهران و حومه استان البرز روی آورده‌اند. این استقبال باعث شده است قیمت زمین‌هایی که در یک یا چند سال گذشته در منطقه‌ای همچون کردان، بانو‌صحرا و اطراف هشتگرد کمتر از متری ۵۰۰ هزار تومان بود، به رقمی بیش از سه میلیون تومان برای هر مترمربع برسد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز