نیمی از خانوارها خودرو ندارند

آمار منتشرشده از سوی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نشان می‌دهد که نصف خانوارها در ایران خودرو ندارند و یک درصد از خانوار نیز دارای بیش از 3 خودرو هستند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس آمار منتشر شده از سوی پایگاه اطلاعات رفاه ایران توزیع خودرو در میان شهروندان به صورت برابر صورت نمی‌گیرد که این موضوع عدم توانایی خرید خودرو توسط نصفی از ایرانی‌ها و پدیده چند خودرویی برخی دیگر از خانوارها را نشان می‌دهد.

آماری در خرداد منتشر شد که بر اساس آن  24 میلیون خودرو در ایران وجود دارد که در صورت در نظرگرفتن  جمیعت 85 میلیونی، نزدیک به 55 میلیون از شهروندان ایرانی فاقد خودرو هستند. این موضوع دلایل متعددی دارد ولی مهم‌ترین علت را می‌توان عدم قدرت خرید بیان کرد. همچنین طبق آمار رفاه ایرانیان 35 درصد خانوارها دارای یک خودرو هستند که این نشاگر جمعیتی حدود 29 میلیون نفر است.

سهم خودرو در خانوارهای ایرانی چگونه است؟

با توجه به وجود 24 میلیون دستگاه خودرو در کشور و وجود 27 میلیون خانوار تصور می‌شود که حدود 90 درصد از خانوارها حداقل یک خودرو را داشته باشند اما آمار منتشر شده نشان می‌دهد که 50 درصد از خانوارها  فاقد خودرو، 35 درصد آن‌ها دارای یک خودرو، 11 درصد آن‌ها دارای 2 خودرو، 3 درصد آنها دارای 3 خودرو و یک درصد نیز دارای بیش از 3 خودرو هستند. این بررسی نشان می‌دهد که بیشترین آمار سهم خانوارهای فاقد خودرو و کمترین سهم برای خانوارهای دارای بیش از سه خودرو است.

راز آسمان پایتخت

مهم‌ترین علت عدم خرید خودرو توسط ایرانی‌ها نداشتن قدرت خرید است زیرا اگر قدرت خرید وجود داشته باشد به راحتی قید آن را نخواهند زد. در بسیاری کشورها اکثر مردم دارای خودرو شخصی هستند زیرا قدرت خرید حداقلی دارند همچنین قیمت‌ها نیز به صورت منطقی افزایش می‌یابد و خودرو کالایی مصرفی به حساب می‌آید.

سرمایه‌ای بودن خودرو در ایران و صعود قیمت ارز همچنین تورم‌های موجود سبب شده تا نصف مردم ایران خودرویی نداشته باشند. با آنکه دلایل رشد قیمت خودرو مشخص است اما سرمایه‌گذار سعی بر کنترل دستوری داشته که این روند حاصلی جز رانتی هنگفت در بازار نخواهد داشت.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز