مشتریان بانک ملی حتما بخوانند/ پیامدهای ادغام موسسه نور

بانک‎ مرکزی طی اطلاعیه‌ای در روز پنجشنبه از ادغام موسسه اعتباری نور با بانک‌ ملی خبر داد و در عین حال تاکید کرد که این ادغام هیچ مشکلی برای کارکنان موسسه نور ایجاد نکرده و همه کارکنان تحت مدیریت بانک‌ ملی فعالیت خواهند کرد. با این حال سه نگاه نسبت به ادغام موسسه اعتباری نور با بانک ملی وجود دارد.

به گزارش کاماپرس، بانک ملی با تاکید بر اینکه این اقدام در راستای برنامه سیاستگذار پولی و رسیدگی به وضعیت بانک‌ها و موسسات ناتراز انجام شده، مطرح کرد: سپرده‌ها از تاریخ  11 آذر به بانک ‌ملی منتقل شده و همچون گذشته قابل استفاده است.

به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، ادغام موسسات ناتراز با بانک‌های دیگر، موافقان و مخالفانی دارد؛ برخی معتقدند که بدهی‌های این موسسات به یک بانک دیگر واگذار شده، به این معنی که این بدهی‌ها به سپرده‌گذاران این بانک‌ها منتقل می‌شود. اما بانک‌ مرکزی در این رابطه اعلام کرده که سیاست قطعی این ارگان، عدم انتقال مشکل از موسسات ناتراز به بانک‌های بزرگ است.

بیشتر بخوانید:

به گفته وزارت اقتصاد، در این ادغام حدود ۳۳هزارمیلیارد تومان سپرده موسسه نور به بانک ملی انتقال پیدا کرده و معادل آن نیز از دارایی‌های این موسسه به بانک ملی منتقل شده است.

راز آسمان پایتخت

سیاست بانک مرکزی برای برخورد با موسسات دارای عملکرد نامطلوب

رئیس‌کل بانک‌ مرکزی از ابتدای سال جاری به موسسات ناتراز هشدار داده بود که اگر تا پایان شهریور نسبت به اصلاح و رفع ناترازی خود اقدام نکنند، ادغام یا منحل خواهد شد. در همین راستا، روز پنجشنبه طی طلاعیه‌ای از ادغام موسسه اعتباری نور در بانک‌ ملی خبر داده شد. این اقدام بعد از انحلال موسسه اعتباری توسعه، دومین گام بانک ‌مرکزی برای برخورد با بانک‌های دارای عملکرد نامطلوب  بوده است.

البته در رابطه با ادغام موسسه نور، سیاستگذار پولی اعلام کرده که مشتریان این موسسه می‌توانند خدمات بانکی خود را مانند گذشته دریافت کرده و حتی از خدمات گسترده‌ بانک ملی نیز بهره‌مند شوند. به گفته بانک ‌مرکزی، پس از طی مراحل قانونی، کلیه مطالبات سپرده‌گذاران نیز محاسبه و پرداخت خواهد شد.

جزییات ادغام موسسه نور

به نقل از دنیای اقتصاد، محمدپور معاون نظارت بانک مرکزی نیز در خصوص جزئیات این ادغام، عنوان کرد: موسسه اعتباری نور از روز شنبه در قالب بانک ملی فعالیت می‌کند. همچنین سپرده‌گذاران نیاز به کار خاصی ندارند، چراکه تمهیدات این امر از پیش اندیشیده شده است.

سه نگاه نسبت به ادغام موسسه اعتباری نور

در بخش دیگر این گزارش سه نگاه نسبت به ادغام موسسه اعتباری نور با بانک ملی ایران مطرح شده است. مخالفان معتقدند که این اقدام نوعی تحمیل ناترازی این موسسه به یک بانک دولتی است، به عبارت دیگر، هزینه اشتباهات و عمکلرد نامناسب بانک از جیب مردم پرداخت می‌شود.

در این رابطه بانک‌ مرکزی تاکید کرده که به اندازه سپرده‌های موسسه نور، دارایی‌های باکیفیت مانند شعب و سایر اموال بدون مشکل به بانک ملی منتقل شده و سیاست بانک مرکزی، عدم انتقال مشکل از موسسات ناتراز به بانک‌های بزرگ است. سایر بدهی‌های موسسه نور از جمله بدهی ناشی از اضافه‌ برداشت از منابع بانک مرکزی، در فرآیند تصفیه تعیین تکلیف می‌شود و لذا هیچ‌ مسوولیت و ضرری متوجه بانک ملی نیست.

در پایان باید توجه داشت که اگرچه اصلاح وضعیت بانک‌ها و موسسات ناتراز در نظام بانکی یک ضرورت است، اما زمانی که ناترازی‌های این بانک‌ها به بانک‌های دیگر منتقل شده و در نهایت از طریق منابع بانک ‌مرکزی تامین شود، دیگر روند اصلاحی نیست.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک ملی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز