علت تاب برداشتن دیسک ترمز چیست؟

علت تاب برداشتن دیسک ترمز چیست-کاماپرس

دیسک ترمز یکی از قطعات مهم در سیستم ترمز بوده که همراه با چرخ می چرخد و می تواند کارایی بسیار زیادی در حین ترمزگیری داشته باشد. در صورتی که دیسک ترمز سطح صاف و ظاهر مناسبی نداشته باشد، نمی تواند به خوبی باعث ثابت نگه داشتن خودرو شود. مشکلات زیادی می توانند برای دیسک ترمز به وجود بیایند که یکی از رایج ترین آن ها، تاب برداشتن است. علت تاب برداشتن دیسک ترمز می تواند متفاوت باشد. با توجه به اینکه تاب برداشتن این لنت ها می تواند باعث ایجاد مشکل در آن ها شود، می بایست حتما در صورت بروز چنین مشکلی به موقع به فکر تعویض و یا تعمیر دیسک ترمز باشید.

منظور از تاب برداشتن دیسک ترمز چیست؟

دیسک ترمز یک قطعه فلزی است که به همراه چرخ های عقب و جلوی خودرو می چرخد و می تواند عملکرد مناسبی در حین ترمزگیری داشته باشد. این قطعه فلزی نیز می تواند در دمای بالا فرم اولیه خود را از دست بدهد و ساختار نامناسب، ناصاف و تاب برداشته ای پیدا می کنند. بنابراین، منظور از تاب برداشتن دیسک ترمز، زمانی است که سطح صاف لنت به یک سطح ناصاف و غیر میزان تبدیل شود.

تاب برداشتن دیسک ترمز می تواند دلیلی برای کاهش کیفیت ترمزگیری شما باشد و حتی مشکلات زیادی را در حین ترمز گرفتن به وجود آورد. از طرفی کنترل ماشین در صورت تاب برداشتن دیسک ترمز بسیار سخت شده و نمی توان به درستی در زمان و مسافت مناسب، خودرو را متوقف کرد.

تاب برداشتن دیسک ترمز- کاماپرس

تاب برداشتن دیسک ترمز

راز آسمان پایتخت

علت تاب برداشتن دیسک ترمز

شناخت علت تاب برداشتن دیسک ترمز، می تواند به افراد کمک کند تا بتوانند از بروز این مشکل پیشگیری کنند. به طور کلی، تاب برداشتن دیسک ترمز دلیل رایج و مشخصی ندارد و حتی ممکن است چندین دلیل باعث بروز چنین مشکلی شوند. با این حال در اکثر موارد، مشکلات زیر می توانند دلیلی برای تاب برداشتن دیسک ترمز باشند:

·        آلودگی روی سطح دیسک

به دلیل اینکه دیسک ها به همراه چرخ خودرو می چرخند، ممکن است یک سری آلودگی هایی نیز روی سطح آن ها ایجاد شود که این آلودگی می توانند به دلیل چرخش دیسک، باعث ساییده شدن آن شوند و سطح آن را ناهموار کنند. به همین خاطر گاهی علت تاب برداشتن دیسک ترمز، آلودگی های باقی مانده روی سطح آن است.

·        گرمای زیاد

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث تاب برداشتن دیسک ترمز شود، گرمای زیاد است. دیسک های ترمز از جنس فلز هستند و در صورت قرار گرفتن در معرض دمای بالا سرخ و نرم می شوند و می توانند کیفیت اولیه خودشان را از دست دهند. در چنین شرایطی اگر ذرات آلودگی و مضر نیز روی دیسک ترمز قرار داشته باشند، به راحتی آن ها را دچار خراش و آسیب می کنند و باعث تاب برداشتن آن خواهند شد.

·        پاشش آب به دیسک ترمز

گاهی اوقات علت تاب برداشتن دیسک ترمز، داغ شدن دیسک و پاشش آب به آن است. اگر دیسک ترمز داغ شود و ساختار نرمی به خود بگیرد، پاشش آب به آن باعث تغییر در ساختار آن خواهد شد. از این رو اگر دیسک های ترمز به دلیل ترمزهای متعدد داغ شده اند، بهتر است که در مسیری که آب وجود دارد رانندگی نکنید. چون قطرات آبی که روی دیسک ترمز پاشیده می شوند، می توانند باعث تغییر ساختار آن شوند.

·        فرسوده شدن لنت های ترمز

یکی دیگر از علت های تاب برداشتن دیسک ترمز، فرسوده شدن لنت های ترمز هستند. لنت ترمز تارا به دیسک ترمز ساییده می شود و می تواند باعث متوقف شدن خودرو گردد. در صورتی که لنت های ترمز ساییده و فرسوده شوند، می توانند به راحتی در صورت ترمزهای پشت سر هم باعث ایجاد آسیب در دیسک های ترمز شوند.

·        چسبیدن مواد لنت به دیسک ترمز

در برخی از مواقع مواد لنت از دیسک ترمز جدا می شوند و به آن می چسبند. چسبندگی این مواد روی دیسک ترمز می تواند باعث تاب برداشتن دیسک شود. به خصوص اگر افراد در جاده و با سرعت بالا اقدام به گرفتن ترمزهای طولانی مدت کند و گرمای زیادی نیز در دیسک ترمز به وجود بیاید. معمولا در صورت بالا رفتن دما، روغن ترمز نشتی پیدا می کند و می تواند روی چرخ ها و دیسک ها بچسبد.

علائم تاب برداشتن دیسک ترمز

تاب برداشتن دیسک ترمز می تواند خطرات زیادی را برای قطعات ماشین به همراه داشته باشد و حتی باعث بروز مشکلات بسیار متنوعی در هنگام رانندگی شود. تاب برداشتن دیسک ترمز، نه تنها خسارات جانی و مالی بسیار زیادی را به همراه دارد، بلکه به لنت ترمز نیز آسیب وارد می کند. در واقع اگر دیسک ترمز تاب برداشته را در زمان مناسب تعویض نکنید، ممکن است قطعات مختلفی از سیستم ترمز دچار خرابی شوند که تعویض آن ها زمان بر و هزینه بر خواهد بود. علائم تاب برداشتن دیسک ترمز می تواند در هر خودرو با خودروی دیگر متفاوت باشد؛ اما در ادامه به رایج ترین این علائم اشاره می کنیم.

  • احساس بوی لاستیک سوخته: در صورتی که در هنگام فشار دادن پدال ترمز، بوی لاستیک سوخته به مشامتان می رسد، باید به تاب برداشتن دیسک ترمز شک کنید.
  • صدای نامتعارف در هنگام ترمزگیری: در صورتی که دیسک ترمز تاب بردارد، صدای نامتعارفی در هنگام ترمزگیری به گوش می رسد. معمولا این صدا مدام قطع و وصل می شود، ولی در برخی از موارد نیز متناوب است.
  • سفت شدن پدال ترمز: در برخی از مواقع سفت شدن غیر عادی پدال ترمز، نشانه ای برای تاب برداشتن دیسک ترمز است. بنابراین، اگر پای خود را به صورت کامل روی پدال فشار می دهید، ولی پدال هنوز سفت است باید به خرابی دیسک ترمز شک کنید.
  • لرزش خودرو: در برخی از مواقع خودرو در هنگام ترمزگیری می لرزد. این مشکل می تواند ناشی از تاب برداشتن دیسک ترمز باشد. از این رو اگر احساس لرزش در حین ترمزگیری داشتید، باید برای رفع این مشکل سلامت دیسک ترمز را چک کنید.
  • طولانی شدن زمان توقف خودرو: یکی از علائم مشترک برای خرابی لنت و دیسک ترمز، متوقف شدن دیرهنگام خودرو است. به طوری که حتی پس از گرفتن ترمز، باز هم خودرو به درستی در مکان مناسب خود متوقف نمی شود.

تاب برداشتن دیسک ترمز-کاماپرس

علت تاب برداشتن دیسک ترمز

برای جلوگیری از تاب برداشتن دیسک ترمز چه کاری کنیم؟

حال که با علت تاب برداشتن دیسک ترمز آشنا شدید، نوبت به آن رسیده که به دنبال راه حلی برای جلوگیری از بروز این مشکل باشید. تاب برداشتن دیسک ترمز می تواند باعث مصرف بیش از حد لنت تارا، پراید و هر خودروی ایرانی دیگر و متوقف شدن دیرهنگام خودرو شود. در اکثر موارد این مشکل خطرات زیادی را به همراه دارد و حتی می تواند باعث تصادفات رانندگی نیز شود. از این رو پیشگیری از تاب برداشتن دیسک های ترمز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

برای جلوگیری از تاب برداشتن دیسک ترمز، بهتر است که در صورت مشاهده مشکلات خاص مانند داغ شدن لنت ترمز، فشار دادن پدال ترمز به صورت پی در پی و …، خودرو را متوقف کنید و اجازه دهید تا دیسک ها خنک شوند. در صورت نیاز نیز می توانید از تعمیرکاران خبره و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید.

خرید دیسک ترمز باکیفیت از یدک پارت

اگر دیسک ترمز خودروی شما تاب برداشته است و نیاز به تعویض آن دارید، باید حتما از یک فروشگاه معتبر اقدام به خرید این دیسک کنید. فروشگاه اینترنتی یدک پارت ضمن حفظ کیفیت محصولات خود، توانسته بهترین دیسک های ترمز را به مشتریان با قیمت مناسب ارائه کند. در صورت نیاز به خرید دیسک ترمز و لنت ترمز l90، پراید، پژو و … باکیفیت، می توانید به سایت یدک پارت مراجعه نمایید.

انتهای پیام

مرتبط با : یدک پارت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز