سهام شرکت‌های مختلف در پرتفوی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشور

شرکت‌های سرمایه گذاری یکی از انواع مجموعه‌های سرمایه‌ای هستند که به منظور کسب سود مقطعی از شرکت‌های زیرمجموعه تشکیل می‌شوند. فعالیت تخصصی این شرکت‌ها خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی و غیربورسی است. این مجموعه‌ها معمولا براساس دیدگاه کوتاه مدت روی یک سهام اقدام می‌کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار بورس اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، شرکت «سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری» یا «صبا انرژی» یکی از مجموعه‌های فعال در این حوزه است. این زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشور، به منظور افزایش بهره‌وری و بازدهی سرمایه شکل گرفته و اکنون با مدیریت محسن بازارنوی فعالیت می‌کند؛

تلاش برای سودآوری

سال 1367 شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی تاسیس شد، اما از اواخر سال 1394 به طور رسمی کار خود را آغاز کرد. این مجتمع روی بخش‌های مرتبط با نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و فلزات متمرکز است. البته در حال حاضر این مجموعه بستر فعالیت خود را گسترش داده و سهام شرکت‌های ایران یاسا تایر و رابر، سبا آرمه و سه شرکت دیگر را هم در پرتفوی خود دارد. این شرکت با بهره گیری از ظرفیت‌های ویژه بخش‌های مذکور نسبت به ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای سهامداران اقدام می‌کند.

«پیشرو بودن در بازدهی، چابکی در تصمیم گیری و پایداری در سودآوری» سه مورد کلیدی در چشم انداز سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی است.

راز آسمان پایتخت

افزایش 99 درصدی سود هر سهم وصندوق

«وصندوق»، نماد بورسی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی، از سال 1379 در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد. اکنون تمامی سهام قابل مبادله وصندوق در بازار 471 هزار و 150 میلیارد ریال ارزش دارد. صندوق بازنشستگی کشور با داشتن 13 میلیارد سهم از این شرکت سهامدار عمده آن است. سرمایه گذاری آتیه صبا و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران هر کدام 1 میلیارد و 568 میلیون سهام این مجموعه را خریداری کرده و از دیگر سهامداران کلی وصندوق محسوب می‌شوند.

سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در دوره مالی گذشته به ازای هر سهم خود 2 هزار و 55 ریال سود کنار گذاشت. این میزان نسبت به دوره مشابه سال 1398 تقریبا 99 درصد افزایش داشت. سود انباشته پایان دوره 1399 نیز با رشد 101 درصدی نسبت به سال 1398، مبلغ 59 هزار و 888 میلیارد و 35 میلیون ریال شد.

افزایش درآمد با اجرای طرح‌های توسعه‌ای

چندین طرح مانند توسعه مجتمع فولاد سازی فولاد اکسین خوزستان و اِی.بی.اِس در دستور کار این مجموعه قرار دارد. این شرکت در حال بررسی و برنامه ریزی برای جذب سرمایه گذاران خارجی به منظور اجرای پروژه‌های جدید و در دست احداث است. طبق پیش بینی‌ها، سه الی چهار سال آینده این پروژه‌ها اجرایی شده و سودآوری خوبی را برای مجموعه وصندوق به بار می‌آورند.

این شرکت برای پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان تلاش کرده و در همین راستا بخشی از منابع مورد نیاز صندوق بازنشستگی کشور را تامین می‌کند. صبا انرژی قصد انتشار اوراق تبعی را به منظور حمایت از سهام شرکت‌ها دارد. این امر برای حمایت از نمادهای جم، فن آوران، پتروشیمی امیرکبیر و به طور کلی سهام‌های پرتفوی این مجتمع انجام می‌شود. این شرکت از تصمیمات حوزه‌های صنعت و دانش هم حمایت می‌کند.

بخش عمده سرمایه گذاری وصندوق در حوزه انرژی بوده و این مجموعه طبق قانون موظف به اختصاص یک درصد از فروش محصولات خود در حوزه محیط زیست است. این مجموعه خود را مقید به حفظ محیط زیست و رعایت اصول آن می‌داند. تاکنون شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی برای مقابله با عوارض آلایندگی، اقدامات زیادی انجام داده‌اند که از سوی سازمان محیط زیست هم مورد تقدیر قرار گرفته است.

مرتبط با : صندوق بازنشستگی کشور
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز