سهامداران بورس در 9 روز گذشته سهام سودآور خریده‌اند؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

تحلیل یک اقتصاددان از وضعیت معاملات بازار بورس بیانگر این نکته است که معامله کنندگان بازار سرمایه در خرید هایی که طی 9 روز اخیر انجام داده‌اند به سمت خرید سهام شرکت‎های سود آور بورس جهت گیری نکرده‌اند.

به گزارش کاماپرس، تحلیل‌های مختلفی درباره روند رشد بورس طی روزهای اخیر توسط اقتصاددانان و کارشناسان بازار سرمایه مطرح می شود که انعکاس آنها می تواند ابعاد و زوایای مختلف این بازار را برای سرمایه گذاران فعلی و آتی بورس روشن تر کند.

محمد حسین ادیب استاد اقتصاد دانشگاه و تحلیل گر بازار سرمایه نیز در کانال شبکه اجتماعی خود با بیان این که تحلیل خود درباره معاملات بورس را طی یک هفته گذشته و با بررسی 40 طبقه بندی بیان می کند، درباره وضعیت معاملات بورس نوشت: بخش های مختلف اقتصادی از سودآوری یکسان در بورس ایران برخوردار نیستند. بر اساس مستندات موجود نسبت سود به فروش در بورس ایران، در بخش معادن 42 درصد ، پتروشیمی 28 درصد ، فولاد 27 درصد ، سیمان و داروئی 19 درصد ، کاشی 15 درصد ، قند 13 درصد و  خودرو منفی 41 درصد است.

سهام شرکت های سودآور مورد توجه قرار ندارد

وی در ادامه افزود: 50 درصد سهام خریداری شده طی 9 روز گذشته برای خرید 44 شرکت تخصیص یافته است که این امر نشان می دهد سهام خاصی مد نظر بازار است. نکته قابل تامل این که ، سی و هفت شرکت بورسی 93 درصد سود خالص بورس را در یکسال گذشته  تولید کرده اند اما فقط 21 درصد از سهام خریداری شده طی 9 روز گذشته به آنها تعلق داشته است.این واقعیت نشان می‌دهد معاملات بازار به سمت خرید سهام شرکت‌های سود آور جهت‌گیری ندارد.

راز آسمان پایتخت

بی توجهی خریداران به سهام شرکت های دارای رشد ارزش بالا

نکته مهم دیگر این که بالغ بر 49 شرکت نسبت به آخر شهریور 98 بیش از 300 درصد رشد ارزش بازار داشته اند اما سهام آنها فقط 15 درصد از سهام معامله شده طی 9 روز گذشته را شامل می شود. در واقع سهامی که به شدت افزایش ارزش یافته‌اند از اقبال کمتری در بازار برخوردارند.

بازار بورس ایران یک بازار کوچک است

ارزش بازار شرکت‌های بورسی منهای بانکها ، بیمه ها و سرمایه گذاری ها2273 هزار میلیارد تومان است اما سهام شناور 332 هزار میلیارد تومان  است که نشان می دهد 14.6 درصد از سهام، شناور است. به استثنای 14.6 درصد از سهام ، بقیه سهام بورسی هنوز به مالکین اولیه تعلق دارد و این نشان می دهد بورس یک بازار 332 هزار میلیارد تومانی و خیلی کوچک است.

بیش از ظرفیت بورس، پول به این بازار آمده است

بیست و پنج شرکت 50 درصد سهام شناور بورس را تشکیل می دهند. سهامی که معامله می شود در عمل به  میزان 50 درصد فقط به 25 شرکت تعلق دارد. در 9 روز گذشته 54 هزار میلیارد تومان سهام خریداری شده که معادل 16 درصد از کل سهام شناور است و نشان می دهد بیش از ظرفیت بورس پول به سمت بورس روان شده است. در هیچ کشور دنیا 16 درصد کل سهام شناور بازار طی 9 روز به فروش نمی رسد.

دوره بازگشت سرمایه: نکته مهمی که سهامداران باید به آن حساس باشند

به باور این اقتصاددان، سهامداران باید  نسبت به سود خالص یکساله پس از کسر مالیات به ارزش روز بازار شرکت حساس باشد. این نشان می دهد دوران بازگشت سرمایه چند سال است.

  • در ده شرکت بورسی بازگشت سرمایه کمتر از ده سال است.
  • در 9 شرکت بورسی دوران بازگشت سرمایه بین 10 تا 20 سال است.
  • در 30 شرکت بورسی دوران بازگشت سرمایه بین 20 تا 50 سال است.
  • در 51 شرکت دوران بازگشت سرمایه بین 50 تا 100 سال است.
  • در 99 شرکت بورسی دوران بازگشت سرمایه بین 100 تا 200 سال است.
  • در 98 شرکت بورسی دوران بازگشت سرمایه بین 200 تا 300 سال است.
  • در 135 شرکت بورسی دوران بازگشت سرمایه بین 300 سال تا 434 سال است.

انتهای پیام

 

رایانه کمک
آهن رویال
آریاپی
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز