رشد منفی اقتصاد ایران امسال چند درصد خواهد بود؟

گزارش اخیر بانک جهانی نشان می دهد اقتصاد ایران امسال هم رشد منفی قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش کاماپرس؛ بانک جهانی پیش‌بینی کرده که شیوع کرونا جهان را در عمیق‌ترین رکود اقتصادی ۸۰ سال اخیر فرو خواهد برد. گرچه به ادعای گزارش اخیر این سازمان، امسال آخرین سالی است که ایران رشد منفی اقتصادی را تجربه خواهد کرد اما فشار ملموس بحران اقتصادی بر معیشت خانوار و روند همچنان صعودی نرخ تورم در ایران نشان میدهد که باز هم بر اساس همین گزارش اقتصاد ایران در سال جاری رشد منفی ۵.۳ درصدی را تجربه خواهد کرد.

کرونا و کاهش فعالیت‌های خدماتی عامل سقوط اقتصاد ایران

در تازه ترین گزارش بانک جهانی تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد جهان فاجعه بار ارزیابی شده به نحوی که بر اساس گزارش همین سازمان اقتصاد جهان ۵.۲ درصد در سال ۲۰۲۰ کوچک می‌شود و اقتصاد گروه کشورهای توسعه‌یافته امسال منفی ۷ درصد خواهد شد.
به نقل از تسنیم و بر اساس گزارش بانک جهانی، اقتصاد ایران نیز از رکود جهانی و روند منفی اقتصادها، در امان نیست. رشد اقتصادی ایران امسال منفی ۵.۳ درصد خواهد بود.
این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی ایران در سال 2018 را منفی 4.7 درصد و در سال 2019 منفی 8.2 درصد محاسبه کرده بود.
بر اساس پیش بینی بانک جهانی در سال 2020 نیز رشد اقتصادی ایران بهتر از منفی 5.3 درصد نخواهد شد. شیوع ویروس کرونا و کاهش فعالیت های خدماتی و تولیدی یکی از علل منفی شدن رشد اقتصادی ایران در سال 2020 اعلام شده است.

راز آسمان پایتخت

وضعیت خوب اقتصاد چین!

جالب است بدانیم که «چین» تنها اقتصاد بزرگ جهان است که امسال رشد مثبت خواهد داشت. رشد اقتصادی این کشور که منشا ویروس کروناست، مثبت یک درصد خواهد بود. اتفاقی که گمانه‌زنی ها در خصوص پروژه گسترش ویروس از چین برای جابه‌جایی قدرت اقتصاد جهان را تقویت می‌کند.
در این گزارش، چشم‌انداز اقتصاد جهانی «بسیار نامشخص است و ریسک‌های نزولی غالب هستند». احتمال طولانی شدن این بیماری همه گیر و کاهش تجارت جهانی و سست شدن پیوندهای بخش عرضه در جهان نیز پیش بینی شده است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز