سایز تیرآهن چه تاثیری بر کاربرد آن دارد؟ / قیمت روز آهن آلات 22 دی 1401

تورهای مسافرتی لحظه آخر

تیرآهن‌ها یکی از مقاطع پرکاربردی هستند که در مدل‌ها و سایزهای مختلف تولید می‌شوند. در واقع، سایز و وزن تیرآهن، کاربرد آن را مشخص می‌کند. طول بال تیرآهن همان اندازه سایز است که با استانداردهای خاصی تولید می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار آهن آلات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، سایز انواع محصولات فولادی علاوه بر تعیین کاربرد آن، یکی از عوامل مهم قیمت‌گذاری هم هست. تیرآهن‌ها در سایزهای 8 تا 60 سانتی‌متری تولید می‌شوند و سایزهای 12، 14، 16 و 18 آن بسیار پرکاربرد است. اما هر سایز تیرآهن دقیقاً در چه زمینه‌ای به کار می‌رود؟

 اجزای تیرآهن

اغلب تیرآهن‌ها در شاخه‌های 12 متری و به صورت بندیل شده به فروش می‌رسند. این مقطع فولادی از سه قسمت یعنی بدنه اصلی، جان و بال تشکیل شده است. جان تیرآهن به قسمتی گفته می‌شود که دو بال را به یکدگیر وصل می‌کند. منظور از سایز تیرآهن، اندازه ارتفاق جان بر حسب سانتی‌متر است.

به طور کلی، تیرآهن در قسمت‌های مختلف اسکلت‌بندی ساختمان، سازه‌های صنعتی و ساخت پل به کار می‌رود. از این مقطع فولادی برای انتقال نیروهای برشی و خمشی استفاده می‌شود. در واقع، هدف اصلی استفاده از تیرآهن، جلوگیری از فروپاشی سازه است.

راز آسمان پایتخت

کاربرد سایزهای مختلف تیرآهن

تیرآهن سایز 12: این تیرآهن با وزن حدودی بین 10.4 الی 26.8 کیلوگرم تولید می‌شود. تیرآهن سایز 12 اغلب برای ساخت پوشش سقف سازه، تیر و ساخت ستون کاربرد دارد. البته باید به محاسبات پروژه نیز توجه کرد؛ چرا که این تیرآهن را نمی‌توان به عنوان ستون در سازه‌های بزرگ استفاده کرد.

تیرآهن سایز 14: این سایز، یکی از پرکاربردترین سایزهای تیرآهن محسوب می‌شود. وزن این مقطع، بین 12.9 تا 22.7 کیلوگرم است. از تیرآهن سایز 14 برای ساخت خرپا، نعل، ستون، تیر و پوشش سقف سازه استفاده می‌شود. همچنین، تیرآهن 14 لانه زنبوری در ساخت پل کاربرد زیادی دارد. نوع سنگین‌تر این تیرآهن برای قسمت‌هایی که نیاز به تحمل نیروی زیادی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیرآهن سایز 16: این تیرآهن به نسبت تیرآهن‌های 12 و 14 وزن بیشتری داشته و بنابراین، مقاومت و قیمت بالاتری دارد. به طور کلی، وزن هر متر از تیرآهن 16 حدوداً بین 15.8 الی 41.6 کیلوگرم است. از این تیرآهن در ساخت نعل، تیر، خرپا و پل‌های زنبوری استفاده می‌شود. البته، استانداردهای تولید و نوع برند نیز در نوع کاربرد آن نیز تاثیرگذار است.

تیرآهن سایز 18: این تیرآهن، کاربرد مشابهی با سایزهای 14 و 16 دارد. وزن هر متر از تیرآهن 18 بین 18.8 الی 49.1 کیلوگرم است. معمولاً از این نوع تیرآهن در سازه‌های بزرگ و سنگین استفاده می‌کنند؛ چرا که در برابر تنش و نیروهای خمشی مقاومت بالایی دارد.

سایز انواع محصولات فولادی بر کیفیت، قیمت و کاربرد آن تاثیر بسزایی دارد و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به وبلاگ آهن ملل اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب نمایند.

همچنین، قیمت روز برخی از محصولات فولادی در جدول زیر قابل مشاهده است؛

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز