بورس بدون دلار 35 هزار تومانی سودآور است؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

به باور برخی فعالان بورسی صعودی بودن نرخ دلار و کورس این ارز برای رسیدن به مرز تاریخی 35 هزار تومان موتور محرک اصلی بورس برای رونق و بازدهی قلمداد می شد اما ریزش اخیر بورس که همزمان با کاهش قیمت دلار اتفاق افتاد به نگرانی ها درباره تداوم رشد بورس دامن زده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بورس و سایر بازارها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، عقب نشینی 40 هزار واحدی بورس در روز یکشنبه 21 شهریورماه 1400 این نگرانی را در میان فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده است که شاید این ریزش دنباله دار شود و بازار سهام هر آنچه طی دو ماه اخیر اندوخته را در مدت کوتاهی از کف بدهد.

نگرانی از چسبندگی رشد بورس به نرخ دلار

نگرانی اصلی فعالان بورسی چسبندگی رشد بازار سهام به نرخ دلار است. به بیان دیگر فعالان بازار سرمایه نگران سقوط نرخ دلار هستند که طی دو ماه اخیر بیش از 2 هزار تومان گران تر شده و این درحالیست که اخبار سیاسی بیشترین تاثیر را در این گرانی داشته است. حالا با جا افتادن تدریجی کابینه رئیسی و اتفاقی که با سفر رافائل گروسی به ایران و توافق برای مذاکرات جدید بین روسای آژانس بین المللی انرژی اتمی و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان روی داد ، خوش بینی به کاهش نرخ ارز ایجاد شده و بورس اولین واکنش را با ریزش سنگین روز یکشنبه به این تحولات نشان داد.

پرسش اساسی این است که اگر حباب دلار تخلیه شود این کاهش در چه سطحی خواهد بود و آیا دلار به زیر 20 هزار تومان سقوط می کند. پرسش مهم دیگر این است که بورس چه واکنشی به سقوط دلار خواهد داشت؟

راز آسمان پایتخت

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

سناریوی رشد دلار تا 35 هزار تومان

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که پائین ترین نرخی که می توان برای ارز متصور شد، دلار۲۰ تا ۲۲هزارتومانی است و بازار ارز به هیچ عنوان نرخ های پایین تر از این را لمس نخواهد کرد، اظهار کرد: در مورد توافق هسته ای یا احیای برجام معتقدم این اتفاقی نیست که در کوتاه مدت رخ دهد و نیازمند زمان است. این کارشناس بازار سهام که با بورس نیوز گفتگو کرده در ادامه بیان کرد:  علاوه بر این باید در نظر داشته باشیم که دولت قبل بخش عمده ذخایر ارزی کشور را مصرف کرده و نمی توان تنگنای ارزی را نادیده گرفت.

با توجه به کسری بودجه دولت و افزایش پایه پولی کشور، می توان انتظار داشت در حالت خوش بینانه دلار مجدداً تا محدوده ۳۰الی 32 هزار تومان رشد کند. البته در حالت بدبینانه شاید دلار امسال نرخ ۳۵ هزارتومانی را هم ببیند. به هرحال وقتی منابع ارزی کشور را بدون برنامه ریزی صحیح و با تخصیص دلار۴۲۰۰ حراج کنیم، باید منتظر افزایش نرخ ارز هم باشیم.

شاخص بورس با دلار 27 هزار تومانی به 2 میلیون واحد می رسد

وی در رابطه با تأثیر احتمالی افزایش نرخ ارز در بازار سرمایه می گوید فارغ از اصلاحاتی که پیش روی بازار سرمایه خواهد بود، شاخص کل بورس قطعاً امسال محدوده یک میلیون و۸۰۰هزار واحدی را خواهد دید. برای شکست سقف قبلی شاخص کل یعنی محدوده دو میلیون و ۱۰۰هزار واحدی حتماً نیازی نیست دلار محدوده بالای ۳۰هزار تومان را لمس کند. کافی است دلار دو سه ماهی در کانال ۲۷هزار تومانی تثبیت شود و کاهش نداشته باشد تا شاخص کل بورس از سقف قبلی هم عبور کند.

ریسک بورس در چه صورتی قطعی است؟

این کارشناس بازار سرمایه تنها ریسک پیش روی بازار سرمایه را هم زمانی دو اتفاق احتمالی یعنی کاهش قیمت های جهانی کامودیتی ها و احیای برجام می داند و می گوید فقط اگر این دو اتفاق احتمالی، هم زمان رخ دهد، احتمال اصلاح و مدتی رکود بازار سرمایه وجود دارد.

صنایع و سهام های پرسود امسال بورس

جانجان می گوید صنایع بنیادی که در شش ماه گذشته نسبت P بهE فوروارد آنها توسط تحلیلگران جذاب  ارزیابی شده و همچنین سهم های کوچک بنیادی با ارزش پایین که از نسبت های P بهE جذابی برخوردار بوده و شناوری پایین تری داشته باشند؛ پتانسیل رشد خواهند داشت.

غذایی ها، دارویی ها و قندی ها هم احتمالاً در نیمه دوم سال رشدهای خوبی خواهند کرد. پالایشی ها هم گزارش های خوبی منتشر خواهند کرد و احتمالاً جذاب شوند. پتروشیمی ها هم در صورت افزایش نرخ ارز، سودآوری بیشتری محقق خواهد کرد.

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “بورس بدون دلار 35 هزار تومانی سودآور است؟

  1. علی رضا گفته:

    نکته این جاست که کارشناسان تلاش زیادی میکنند شاخص بورس رو به دلار نسبت بدهند و این در حالیه که ارزش ذاتی نود درصد سهم ها با دلار بیست هزار تومان بیش از سه برابر ارزش بورسی سهم هاست
    یعنی ارزش بورسی فعلی سهم ها با دلار هفت هزار تومان با ارزش واقعی سهم ها برابری می‌کنه و این نشون میده که شاخص با دلاری بیست هزار تومان باید بالای پنج میلیون باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز