احتمال ریزش 50 تا 80 درصدی قیمت تویوتا کمری و کیا اُپیتما

اگر در حال ارزیابی بازار خودرو هستید تا خودروی مورد نظرخود را خریداری کنید بد نیست بدانید پیش بینی‌ها از ریزش قریب الوقوع قیمت ها در این بازار حکایت می‌کند؛ برخی فعالان بازار این ریزش را خفیف و بعضی از جمله مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو  ریزش را شدید (50 تا 80 درصد) می دانند.

به گزارش کاماپرس، بازار خودرو مدتیست متورم شده و گرانی در این بازار حرف اول و آخر را می‌زند. فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی افزایش قیمت دلار را علت اصلی این وضعیت می دانند. در عین حال مشتری برای خودروهایی که اینچنین گران شده‌اند هم به وفور پیدا نمی شود و بازار به شدت کساد است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار خودرو و سایر بازارها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

روزنامه هفت صبح در گزارشی تحلیل کرده است که ریزش قیمت خودرو به چند دلیل نزدیک است و در بخشی از این گزارش از قول دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نقل شده که با طرح جدید مجلس شورای اسلامی درباره برچیدن ممنوعیت واردات منتظر کاهش 50 تا 80 درصدی خودرو باشید.

هفت صبح در قسمت دیگری از این گزارش با مثال زدن از قیمت خودروهایی همچون تویوتا کمری هیبرید، کیا اُپتیما و پرادو با آزادسازی واردات طبق مصوبه کمیسیون صنایع، نتیجه گیری کرده است که ریزش فاحش قیمت این خودروها در صورت اجرایی شدن این مصوبه قابل پیش بینی است.

آریاک سفر

ویدیوهای پربازدید:

در ادامه خلاصه ای از گزارش روزنامه هفت صبح را که امروز شنبه 20 شهریورماه با تیتر کاهش قیمت خودرو نزدیک است در صفحه 3 این روزنامه منتشر شده می خوانید.

طرح مجلس برای واردات خودرو

مجلس شورای اسامی در حال تدارک طرحی است که بعد از 4 سال یکبار دیگر واردات خودرو به کشور به رسمیت شناخته می شود. در جزئیات این طرح آمده که واردات خودرو می تواند بدون انتقال ارز به کشور انجام شود. یعنی قرار نیست هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد شود.

می دانید که یکی از دلایل اصلی ممنوعیت واردات خودرو در سال های اخیر همین شرایط کمبود ارز در کشور بود. حالا این مصوبه می گوید اگر هر شخصی حقیقی یا حقوقی خواست می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات و خدمات مرتبط، خودرو وارد کشور کند.

در ادامه تاکید شده از طریق واردات بدون انتقال ارز هم می تواند واردات صورت بگیرد. به این معنی که ارزهای دپو شده در خارج از کشور که امکان یا اختیار عودت آنها به کشور فعلا وجود ندارد هم می تواند در این راستا مورد استفاده قرار بگیرد.

این طرح فعلا در کمیسیون صنایع مجلس مصوب شده و راه زیادی تا تصویب در مجلس و تایید در شورای نگهبان دارد. با این حال می توانیم از همین حالا چشم انتظار آثار روانی آن در بازار باشیم.

چون اگر قرار باشد مثلا خودرو تویوتا کمری هیبریدی 2021 با قیمت 27 هزار دلار وارد کشور شود، معادل ریالی آن با دلار 28 هزار تومانی می شود حدود750 میلیون تومان.

حالا اگر 100 درصد عوارض گمرکی و مالیات و… بابت آن دریافت شود، با قیمت 1.5 میلیارد تومان در ایران قابل عرضه است. جالب است بدانید الان تویوتا کمری هیبرید مدل 2015 با بیش از 110 هزار کیلومتر کارکرد را با این قیمت آگهی می کنند.

پس اگر خودروهای روز دنیا با همین دلار 28 هزار تومان و عوارض هنگفت هم وارد کشور شوند، طبعا کسی نمی تواند کیا اپتیما 2016 با بیش از 50 هزار کیلومتر کارکرد را 1.5 میلیارد تومان بفروشد یا پرادو 2007 با حدود 200 هزار کیلومتر کارکرد را با این قیمت عرضه کنند.

اخبار و گزارش های پربازدید را بخوانید:

ضمن اینکه در مصوبه اخیر کمیسیون صنایع تاکید شده که در این طرح خودروهای صفر کیلومتر تا سه سال پیش هم برای ورود به کشور مجاز هستند. از الان البته باید منتظر مخالفتهای سفت و سخت خودروسازان داخلی با این طرح باشیم. هرچند فعالان بازار و واردکنندگان و فروشندگان خودرو از آن استقبال می کنند.

فعالان این حوزه مثل مهدی دادفر، علی خسروانی و فربد زاوه حمایت خود را از طرح خودرویی مجلس اعلام کردند و معتقد هستند کاهش قیمتها می تواند منجر به رونق کسب و کار فروشندگان خودرو شود.

نگرانی خودروسازان داخلی هم در شرایط فعلی خیلی منطقی به نظر نمی رسد، چون در بهترین حالت رکورد واردات خودرو در کشور حدود 100 هزار دستگاه در سال 92 است، در حالی که میزان تقاضای سالانه در کشور حداقل یک میلیون و دویست هزار دستگاه برآورد می شود. بنابراین در صورت تصویب نهایی و اجرای این طرح هم خطری بازار هدف تولیدکنندگان داخلی را تهدید نمی کند.

اعلام نظر دادستان کل کشور درباره ثبت سند خودرو

در هفته ای که گذشت دادستان کل کشور یکبار برای همیشه تکلیف همه را در مورد معتبر بودن برگ سبز خودرو روشن کرد. بر اساس نامه ای که محمد جعفر منتظری به دادستان های کل کشور ابلاغ کرده برگ سبز خودرو صادره از شرکت های تولیدی به عنوان سند مالکیت معتبر است و نیازی به مراجعه به دفاتر رسمی نیست. این نقطه پایان یک کش و قوس چند ساله است.

یک سر این دعوا کانون سردفتران است که می گوید طبق قانون باید برای خرید و فروش خودرو تنظیم سند رسمی در دفترخانه ها انجام شود و در طرف دیگر نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی که می گوید همان سند سبز برای نقل و انتقال خودرو کفایت می کند.

الان هم البته کانون سردفترداران به نامه دادستان کل و استناد آن به حکم دیوان عالی کشور ایراد گرفته است.

در نهایت اما اگر بساط نقل و انتقال خودرو در دفاتر ثبت اسناد رسمی برچیده شود، روی قیمت خودرو تاثیر هرچند اندک خود را نشان می دهد.  الان هزینه نقل و انتقال یک خودروی چینی 300 میلیون تومانی حدود 6 میلیون تومان است و طبعا فروشنده ها هم این مبلغ را روی قیمت نهایی خودرو محاسبه می کنند.

مشروح این گزارش را به قلم علی رستگار در روزنامه هفت صبح شنبه 20 شهریور 1400 بخوانید.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار خودرو و سایر بازارها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “احتمال ریزش 50 تا 80 درصدی قیمت تویوتا کمری و کیا اُپیتما

  1. اسماعیل گفته:

    مثلا یه تویوتا کمری از یه دنا پلاس ارزون تر میشه.
    آگه بشه بازهم باور نداریم.
    از بس که به مردم دروغ گفته اید که شده اید عین چوپان دروغگو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز