آیا خیره شدن به خورشید منجر به کوری می‌شود؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

خورشید می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به چشمان انسان وارد کند که بروز برخی بیماری‌ها همچون آفتاب سوختگی چشم، آب مروارید و ناخنک برخی از آنها است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، یکی از آسیب‌های ناشی از خورشید برای چشم انسان، آفتاب سوختگی است. در آفتاب سوختگی، قرنیه چشم از طریق بیماری فوتوکراتیت آسیب می‌بیند. این بیماری با عناوینی همچون فلاش جوشکار، برف کوری و چشم قوس نیز شناخته می‌شود.

همچنین از سایر بیماری‌های چشمی مرتبط با نور خورشید، می‌توان به آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، پینگکولا و ناخنک اشاره کرد که در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) بروز می‌کنند.

نور خورشید چگونه به چشم آسیب می‌زند؟

به نقل از سایت پزشکی All about vision، اشعه ماوراء بنفش خورشید حتی در روزهای ابری نیز می‌تواند به چشمان شما آسیب برساند.

راز آسمان پایتخت

در این رابطه 3 دسته از پرتوهای UV با سطوح مختلف انرژی وجود دارد:

  • UVA: اشعه‌های UVA با انرژی کمتر که می‌توانند از قرنیه، عدسی و شبکیه چشم گذشته و به بروز بیماری‌هایی همچون آب مروارید و دژنراسیون ماکولا منجر شود.
  • UVB: هرگونه اشعه UVB که از لایه ازن عبور کرده و توسط قرنیه جذب شود، می‌تواند به بروز فوتوکراتیت، پینگکولا و ناخنک منجر شود.
  • UVC: اگرچه این نوع از پرتوها می‌توانند بیشترین آسیب را داشته باشند ولی تقریباً همه آن‌ها توسط لایه ازن مسدود می‌شوند.

آیا عینک آفتابی محافظ خوبی است؟

عینک آفتابی دارای حداکثر میزان محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، عینک دارای UV 400 است. اگر درجه آن از 400 پایین‌تر باشد و یا نور خورشید از کناره‌های عینک به چشمان شما برسد، همچنان ممکن است در برابر آسیب‌های خورشید آسیب پذیر باشید.

استفاده از عینک‌های آفتابی بزرگ و یا کلاه دارای لبه پهن از راهکارهای مناسب برای محافظت از صورت و چشم در برابر اشعه‌های خورشید است.

موضوع بعدی مدت زمان لازم برای بروز آسیب به چشم توسط خورشید است. این مساله به مدت زمانی بستگی دارد که بدون محافظ به خورشید خیره شوید. به عنوان مثال، اگر در تمام این مدت بدون هیچ گونه محافظی مستقیماً به خورشید نگاه کنید، در عرض 100 ثانیه شبکیه چشم شما آسیب دائمی می‌بیند.

بیشتر بخوانید:

آیا خیره شدن به خورشید منجر به کوری می‌شود؟

اگرچه که کوری کامل در نتیجه آسیب نور خورشید نادر است، ولی خطر بروز اختلال در بینایی یا حتی کوری موقت وجود دارد. در همین رابطه، آب مروارید و ناخنک از بیماری‌های چشمی مرتبط با خورشید نیز می‌توانند دید فرد را مختل کنند.

درمان آسیب‌های چشمی ناشی از نور خورشید

برخی از آسیب‌های چشمی مانند آفتاب سوختگی و فوتوکراتیت موقتی بوده و به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند. اما در رابطه با آسیب‌های جدی همچون ناخنک، پینگکولا و آب مروارید، جراحی یک راه درمان موفق و کاربردی است.

راهکارهای مراقبت از چشم در برابر نور خورشید:

  • استفاده از عینک آفتابی با حداکثر محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش(UV 400)
  • پوشیدن کلاه‌های لبه‌دار
  • محدود کردن زمان مواجهه با نور شدید و تابش مستقیم خورشید

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز