کمبود نقدینگی مسئله اصلی بازار بورس

شاخص کل بورس طی روز جاری با رشد تنها 336 واحدی نسبت به روز گذشته به کار خود خاتمه داد و به مرز یک میلیون و 384 هزار و 470 واحد رسید. اما شاخص کل هم وزن در مقایسه با دیروز، 2 هزار و 632 واحد کم شد و در محدوده 376 هزار و 526 واحدی قرار گرفت. در حال حاضر میزان ورود نقدینگی به بازار بورس کم است وگرنه بورس شرایط مناسبی دارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بورسی کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، امروز در بازار بورس جمعا 721 هزار و 967 معامله به ارزش 72 هزار و 383 میلیارد ریال انجام شد. برخی کارشناسان معتقدند شرایط کنونی کشور و دولت مانع از رشد شاخص کل بورس و حجم معاملات شده است. به گفته مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه، دولت کسری بودجه دارد و برای جبران آن می‌خواهد بودن استفاده منابع بانک مرکزی، از فروش اوراق بهره ببرد. طی روز گذشته 10 درصد سهام به فروش رفت و 90 درصد اوراق معامله شد. بنابراین دولت در چنین شرایطی تمایلی به مثبت شدن بازار ندارد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

آریاک سفر

به گفته مصطفی صفاری، وضعیت عملکرد شرکت‌ها در سال جاری مطلوب بوده و بازار از لحاظ عملکردی نسبت به گذشته شرایط مناسبی دارد. اما این روزها نقدینگی در بخش سهام وجود ندارد و حجم زیادی از سرمایه به سمت اوراق جذب می‌شود. در واقع اکنون بازار از کمبود نقدینگی رنج می‌برد.

دیگر مسائل موثر بر روند بازار بورس

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که یکی از مسائل اثرگذار بر روند بازار بورس، نرخ بهره است. اگر نرخ بهره بین بانکی بالا رود، مردم سرمایه خود را به این بخش سوق می‌دهند. در این خصوص صفاری می‌گوید دولت باید هر چه زودتر برنامه و موضع خود را نسبت به نرخ بهره اعلام کند و مبحث قیمت گذاری دستوری را سر و سامان دهد. ضمن اینکه باید منتظر مذاکرات برجام هم بود. به هر حال تمام این مسائل بر روند بازار موثر است و برای هرگونه پیش بینی باید این موارد روشن باشد.

مرتبط با : سازمان بورس
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز