جمع بندی بورس در مهرماه ؛ رشد شاخص کل و افت شاخص هم وزن!

لست سکند

شاخص کل بازار سهام، با وجود نوسانات مداوم، توانست طی مهرماه سال جاری نسبت به ماه قبل خود رشد نسبی 3.6 درصدی داشته باشد. اما شاخص کل هم وزن نتوانست با این شاخص همگام شود و مهرماه را کاهشی به پایان رساند.

به گزارش کاماپرس، با وجود رشد نسبی شاخص کل، نماگر هم وزن طی مهرماه حدودا 4.4 درصد افت داشت. البته در تمامی سنجه‌های مهم مانند مشارکت حقیقی در خرید و ارزش معاملات هم کاهش اتفاق افتاد. به نظر عقب افتادن مذاکرات اتمی در کنار نامشخص بودن نقشه راه دولت برای تامین کسری بودجه، مهم‌ترین عامل در شدت پیدا کردن این نوسانات و حرکت آرام بازار بورس بوده است.

اخبار مرتبط را دنبال کنید:

با وجود پیش بینی‌ها مبنی بر آغاز روند رشد مناسب بازار بورس و افزایش قیمت‎ عوامل موثر جهانی، این اتفاق نیفتاد. شاید پیش بینی‌ها و افزایش امیدواری‌ها مبنی بر ادامه پیدا کردن مذاکرات برجام و حتی نتیجه بخش بودن آن باعث شد تا نرخ دلار کاهشی شود و این امر هم روی نوسان بازار سرمایه اثر بگذارد.

راز آسمان پایتخت

به هر حال نوسان نرخ دلار و مشخص نبودن سیاست‌ها باعث شد تا معاملات مهرماه نیز مانند بسیاری از ماه‌های دیگر امسال چندان دلگرم کننده نباشد. با اینکه در طول مهرماه مجموعا شاخص کل بورس رشد نسبی پیدا کرد، اما بررسی کامل‌تر بازار سهام بیانگر اوضاع نه چندان جالب این بازار بود.

وضعیت بی‌رمق بازار بورس در مهرماه

معاملات بازار سهام طی دو هفته آخر مهرماه نشان می‌دهد که بیشتر روزهای این مدت معاملات در دامنه منفی یا خنثی بودند. به خصوص که معاملات نمادهای کوچک بازار هم نشانی از بهبود شرایط بازار سرمایه نداشتند. همین مسائل باعث افت شاخص کل هم وزن شد. در واقع می‌توان گفت با وجود هماهنگی بیشتر نمادهای بزرگ با تحولات بازارهای جهانی و بهبود شرایط برای نهادهای کوچک، اما این نمادها نتوانستند نظر فعالان بازار سرمایه را چندان به خود جلب کنند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز