چین با مسلمانان اویغور چه می‌کند؟ / پیشنهاد کتاب

ایغورهای چین سین کیانگ - کاماپرس
ژیوار

چینی‌ها تحت سلطه شدید حزب کمونیست قرار دارند اما مسلمانان منطقه سین‌کیانگ این سلطه را شدیدتر و نقدتر احساس می‌کنند.

به گزارش کاماپرس، درن بایلر با نوشتن کتاب «درون اردوگاه‌ها» انواع فشارها و سلطه‌هایی که بر مسلمانان اویغور وارد می‌شود را افشا کرده است. به نظر می‌رسد سیاست حکومت چین نسبت به مسلمانان اویغور متاثر از رویکرد آمریکا و غرب نسبت به مسلمانان افراطی است که بعد از حمله تروریستی 11 سپتامبر به عنوان یک تهدید جهانی معرفی شدند.

ایغورهای چین سین کیانگ - کاماپرس

جدال چین با مسلمانان

چین به بهانه جنگ با تروریسم، به کپی‌برداری برنامه‌های آمریکا و متحدانش برای مقابله با مسلمانان پرداخت. آنها مسلمانان اویغور را مانعی برای رشد و ثبات منطقه سین‌کیانگ می‌دانند؛ به همین دلیل با تکیه بر تکنولوژی‌های وارداتی از بریتانیا، اویغورها را تحت فشار قرار داده‌اند. دولت چین، صدها هزار مسلمانی که «غیرقابل اعتماد» تشخیص داده شده‌اند را در اردوگاه‌ها و زندان‌ها حبس کرده و دیگر مسلمانان بزرگسال را برای کار به جاهایی دور از خانه‌هایشان فرستاده است. 500 هزار کودک اویغور را نیز به مدارس شبانه‌روزی فرستاده‌اند. رهبران حزب کمونیست چین با منطق ضدتروریسم، حقوق بشر و حوق مدنی مسلمانان را نادیده گرفته و یک تبعیدگاه وسیع های‌تک ایجاد کرده است. در این میان، مثل سایر نقاط جهان هزینه جنگ با تروریسم بیشتر بر دوش خود مسلمانان گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

کتاب درون اردوگاه‌ها حاصل بیش از 24 ماه پژوهش جمعیت‌شناختی در سین‌کیانگ، قزاقستان و البته سیاتل بی سال‌های 2011 تا 2020 است. برای نگارش این کتاب، به هزاران متن دولتی، اسناد صنعت فن‌آوری و گزارش‌های داخلی پلیس چین که توسط برخی مسئولان دولتی افشاشده، اسناد شده است. با این وجود چارچوب اصلی کتاب، مصاحبه‌های بلند بسیاری با زندانیان سابق قزاق، اویغور و هوئی، کارکنان اردوگاه‌ها و تکنیسین‌های سیستم است. بعضی مصاحبه‌شونده‌ها قزاق‌هایی بودند که توانستند از مرز چین فرار کنند و به قزاقستان بروند. بعضی مصاحبه‌شونده‌ها چنان خشمگین بودند که حاضر شدند با نام واقعی خودشان در مصاحبه‌ها شرکت کنند اما بسیاری دیگر از ترس امنیت خانواده‌شان که در چین ساکن هستند، ترجیح دادند با نام مستعار در این پژوهش از آن‌ها یاد شود.

ایغورهای چین سین کیانگ - کاماپرس

از دختر مسلمان شیفتۀ مد تا بهار خونین اویغورها

کتاب با داستان یک دختر چینی آغاز می‌شود که پس از پایان تحصیل در آمریکا برای پیوستن به دوست پسرش بی‌خبر از سیاست‌های جدید حزب کمونیست چین، به این کشور مراجعت می‌کنند. او که یک مسلمان است، خیلی زود دستگیر می‌شود و می‌فهمد معنای زندگی در چین برای مسلمانان تغییر کرده است.

نویسنده کتاب، داستان‌ها و روایت‌های متنوع دیگری از نیز بیان می‌کند که برای خواننده غیرقابل باور است. به عنوان مثال به کشتار مسلمانان اویغور توسط مهاجران هان در بهار 2009 اشاره می‌کند. شورشی که پس از مثله شدن کارگران اویغور به پا شده بود با کشتار و دستگیری وسیع اویغورها سرکوب شد.

ایغورهای چین سین کیانگ - کاماپرس

دولت چین برای مهار اویغورها از تکنولوژی بیشترین بهره را می‌برد. این کتاب 168 صفحه‌ای که توسط مسعود یوسف‌حصیرچین ترجمه و به همت نشر ققنوس به چاپ رسیده است، پرده از سواستفاده دولت چین از تکنولوژی برمی‌دارد. کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم» که آن هم توسط مسعود یوسف‌حصیرچین و نشر ققنوس به فارسی ترجمه و منتشر شده، با دقت و تمرکز بیشتری به بهره‌برداری سرکوبگرانه دولت چین از فن‌آوری می‌پردازد.

علاقمندان می‌توانند این کتابها را از کتابفروشی‌های معتبر و همچنین فروشگاه‌های اینترنتی کتاب از جمله 30 بوک، ایران کتاب، شهرکتاب آنلاین و دیجی کالا تهیه کنند. نسخه الکترونیک این دو کتاب در طاقچه و فیدیبو هم در دسترس است.

انتهای پیام

مرتبط با : 30بوکانتشارات ققنوسایران کتابدیجی کالاشهرکتاب آنلاینطاقچهفیدیبو
نهال گشت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “چین با مسلمانان اویغور چه می‌کند؟ / پیشنهاد کتاب

  1. سعیدرضا شاکری‌نیا گفته:

    سه کتاب نشر ققنوس درباره چین خیلی خواندنی و تکان‌دهنده هستند. هم این کتاب، هم کتاب ما هماهنگ شده‌ایم و هم کتابی درباره که درباره ظهور کرونا اخیرا منتشر کردند.
    کاش این کتاب جدید را هم معرفی می‌کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز