همه چیز درباره تنوع هنر خاتم کاری

خاتم کاری یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که با صدها سال قدمت، از محبوبیت بسیاری در میان ایرانیان برخوردار است. خاتم کاری شامل مجموعه‌ای از آثار منحصر به فرد و خارق العاده است که از ترکیب چند ضلعی‌های منظم در رنگ‌های گوناگون ساخته می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار صنایع دستی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، هنرمندان در خاتم کاری، قطعات چندضلعی منظم را در رنگ‌های مختلف و با نهایت ظرافت در کنار یکدیگر قرار می‌دهند و آثار چشم نواز و زیبایی خلق می‌کنند؛ به‌طوری که خاتم کاری در میان هنرمندان به منظومه‌‌ رنگین نیز شهرت دارد. خرید خاتم کاری به عنوان بخشی از تزئین و دکوراسیون منزل از دیرباز در خانه‌های ایرانی رواج داشته است. کاماپرس در ادامه به معرفی هنر خاتم کاری می‌پردازد.

خاتم کاری و تاریخچه آن

علی رغم این‌که خاستگاه خاتم کاری به نزدیک به صدها سال پیش و شهر شیراز برمی‌گردد، این هنر نیز به مانند بسیاری دیگر از صنایع دستی ایرانی، در اصفهان رواج پیدا کرده است. در خاتم کاری از چند ضلعی‌های منظم در رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود؛ این چند ضلعی‌ها که غالبا از جنس چوب، انواع فلز، استخوان حیوانات، طلا، نقره و همچنین عاج فیل هستند به شکل موزاییک‌وار و با دقت و ظرافت تمام در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. البته یک خاتم کاری با کیفیت و مرغوب از قطعات مثلثی ریزتری برخوردار بوده و ساخت آن نیز نیازمند دقت بیشتری است.

خاتم کاری چگونه انجام می‌شود؟

هنرمندان در تولید محصولات خاتم کاری ابتدا متریال مورد نظر که در بیشتر موارد انواع چوب رنگی است را به شکل نوارهایی با طول شصت متر درمی‌آورند. بعد از این مرحله نوارهای آماده شده برش داده شده و سوهان کاری می‌شوند تا به شکل شش ضلعی که در واقع همان سطح مقطع مثلثی منظم است دربیاید. در نهایت این قطعات با چسب در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

آریاک سفر

آثار محبوب خاتم کاری

خاتم کاری از دیرباز با توجه به ظاهر زیبا و چشم نواز آن چه در داخل و چه در خارج از ایران بسیار مورد توجه بوده است. ظروف خاتم کاری مانند سینی، شکلات خوری، قندان و غیره برای تزئین منزل بر روی کنسول یا درون بوفه بسیار کاربرد دارند. از دیگر وسایل خاتم کاری که علاوه بر کاربردی بودن، به شکل دکوراتیو و در چیدمان منزل استفاده می‌شود می‌توان به قاب قرآن، میز و صندلی، جا قلمی، قاب عکس، گلدان، جا کلیدی، جا دستمال کاغذی، جعبه، ساعت دیواری، صفحه شطرنج و غیره اشاره کرد.

ضمن این‌که امروزه از محصولات خاتم کاری برای ست‌های رومیزی ادارات و شرکت‌ها و همچنین ساخت انواع تندیس خاتم کاری برای هدایای تبلغاتی و بازاریابی در ارگان‌ها و سازمان‌ها استفاده می‌شود.

از محصولات خاتم کاری چگونه نگهداری کنیم؟

محصولات خاتم کاری با کیفیت غالبا از استحکام و دوام خوبی برخوردار هستند، با وجود این، نگهداری صحیح از این محصولات برای استفاده طولانی مدت از آن‌ها اهمیت دارد.

در نگهداری محصولات خاتم کاری به علت استفاده از متریال چوب در آن، مهم‌ترین نکته دور نگه داشتن آن‌ها از رطوبت و نوسانات رطوبتی، نوسانات دمایی، تابش نور خورشید و موریانه و حشرات است. در غیر این‌صورت احتمال پوسیدگی چوب، سست شدن الیاف و تغییر رنگ چوب وجود دارد. ضمن این‌که طبیعتا ضربه فیزیکی و برخورد آن با زمین می‌تواند سبب ترک و شکستگی چوب شود.

در نهایت توجه داشته باشید که هرچند وقت یکبار پوشش پلی استر اثر را که به مرور زمان دچار آسی می‌شود، تعویض کنید.

ویژگی‌های خاتم کاری با کیفیت

خاتم کاری با توجه به این‌که بخشی از صنایع دستی ارزشمند ایران محسوب می‌شود و همچنین تلاش و خلاقیت هنرمندان در ساخت آن، غالبا قیمت بالایی دارد؛ بنابراین توجه به کیفیت و مرغوبیت آن اهمیت بسیاری دارد.

خاتم کاری مرغوب دارای سطحی صاف و بدون هیچ‌گونه برجستگی بوده و رنگ و مصالح در سراسر سطح آن به شکلی کاملا یکنواخت به کار رفته است. در هنگام خرید حتما توجه داشته باشید که شکل‌های موجود در خاتم کاری با کیفیت همگی با نهایت ظرفت و دقت به شکل کاملا قرینه در کنار هم قرار گرفته باشند. ضمن این‌که نقوش به کار رفته بر روی خاتم کاری به هر میزانی که ظریف‌تر و پیچیده‌تر باشد، محصول مورد نظر از کیفیت بالاتری برخوردار است.

در نهایت حتما دقت داشته باشید که هنرمندان در تولید خاتم کاری مرغوب برای جلوگیری از ورود آسیب در اثر نفوذ و هوا و رطوبت، حتما سطح آن لاک کاری می‌کنند.

خرید خاتم کاری از مجموعه بازار مینا

فروشگاه آنلاین بازار مینا مجموعه‌ای قابل اطمینان برای خرید انواع محصولات صنایع دستی ایرانی  از جمله خاتم کاری با قیمتی منصفانه است. چرا که این مجموعه تلاش می‌کند تا محصولات صنایع دستی را به شکلی کاملا مستقیم و با حذف واسطه‌ها به دست مشتریان خود برساند.

با خرید خاتم کاری از فروشگاه بازار مینا می‌توانید محصول مورد نظر خود را با بهترین کیفیت از میان صدها محصول متنوع انتخاب کرده و با بهترین قیمت خریداری کنید. از مزایای خرید از این مجموعه امکان بهره‌مندی از پشتیبانی و پاسخگویی سریع و همچنین قابلیت خرید از طریق اپلیکیشن بازار مینا بر روی گوشی همراه است.

انتهای پیام

مرتبط با : بازار مینا
نرم افزار حسابداری
آسیاتک
آریاک سفر
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز